עשרות אלפי מילים כבר נשפכו על התנאים הטובים של עובדי ההייטק. כל אלה מאיתנו שלא שייכים למועדון המהנדסים, המתכנתים והמנהלים האקסלוסיבי, יכולים רק לפנטז על המטבחונים המאובזרים ומלאי המעדנים, כרטיסי ארוחת הצהריים העמוסים בסכום יומי שיכול להאכיל משפחה שלמה, חופשות חברה בחו"ל, ושאר בונוסים שמפצים על שעות העבודה הארוכות. ולא התחלנו אפילו לדבר על המשכורת.

אז הנה עוד בונוס שעובדי הייטק זוכים לו לאחרונה: מוזיקה. ולא סתם, אלא הופעות חיות במשרד, עובדים שמביאים את התחביב שלהם למקום העבודה ובאופן כללי אווירה גרובית ומשחררת, שזה, תודו, בכלל לא דבר מובן במקום עבודה.

חברת הביג דאטה הישראלית Redis Labs היא אחת מהחברות המובילות את הטרנד. לחברה 115 עובדים בעולם וכ-70 עובדים בישראל, והיא אחרי כמה סבבי גיוסים מרשימים ואלפי לקוחות אחרי שפיתחה את בסיס הנתונים (Database) המהיר ביותר בעולם התומך בכמויות המידע הגדולות ביותר בעולם ה-Big Data.

למרות היותה חברת הייטק עסוקה, מקימי החברה אפשרו לעובדים להכניס מוזיקה אמיתית לתוך המשרדים. "גילינו שיש אצלנו בחברה הרבה עובדים מוזיקליים שמנגנים במגוון כלים", אומרת עדי שטרן, מנהלת משאבי האנוש בחברה. "זה קרה באחד מה-Happy Hours שאנחנו מקיימים בחברה. אנשים הביאו ביוזמתם כלי נגינה והתחילו לנגן בשביל הכיף. ההתלהבות הייתה גדולה והחלטנו להפוך את זה לשגרה".

אבל לא רק העובדים של רדיס לאבס הם חובבי מוזיקה, גם השותפים המייסדים של החברה עוסקים במוזיקה בתור תחביב, כך שהטרנד הזה התיישב עליהם בול. עופר בנגל, מנכ"ל החברה, מאמין שאחת הדרכים לתרגל שיתוף פעולה ועבודת צוות היא דרך נגינה משותפת, והוא שותף נלהב לקונספט. עד כדי כך שהוא ושותפו בחברה יפתח שולמן רכשו כלי נגינה למשרד. נכון לעכשיו יש שם קבוע פסנתר ותופים, והיד עוד נטויה, אומרים בחברה. לפחות פעם בחודש יש ג'אם סשן במשרדי החברה – סשן נגינה משותף, בלי אימונים מראש, אלא מגיעים עם הכלים ומנגנים ביחד. "הפעילות פתוחה לכל מי שרוצה לנגן ולשיר. בדרך כלל מנגנים קאברים מוכרים, ג'אז וקצת קלאסי", אומרת שטרן, "העובדים זוכים לשעה של הפוגה מהמטלות היומיומיות". במהלך השבוע, היא מספרת, מי שרוצה פשוט מנגן להנאתו באופן לא מתוכנן.  

כל עובד יכול להשתתף?
"בהחלט, אם כי בפועל האנשים שמנגנים הם לרוב בעלי ניסיון קודם בנגינה. אנחנו בהחלט לא מביאים נגנים חיצוניים".

מה זה עושה לחלל העבודה?
"הנגינה והשירה מתרחשות במרחב הציבורי, ולכן זה בזמנים מוגדרים. אנחנו רואים שזה מכניס המון אנרגיה טובה וחיובית, ולשמחתנו כולם משתפים פעולה כך שזה באמת אפקטיבי".

יש כאלה שלא מתחברים? או כאלה שזה מפריע להם לעבוד?
"הנגינה מתקיימת אך ורק בין השעות 12:00-13:00, רוב האנשים בהפסקת צהריים, ולאחר השעה 18:00 בערב, כך שאין באמת הפרעה לשגרת העבודה. יש לנו גם הסכמה בחברה שאם הנגינה מפריעה למישהו לעבוד, הוא רשאי לבקש להפסיק והמנגנים חייבים לכבד את זה. עד כה זה עובד מצוין".

אבל שטרן מבהירה שהעובדים מאוד מתלהבים ומתגבשים סביב העניין. "העובדים נמצאים כאן שעות ארוכות ומבחינתם האפשרות להשתחרר באמצע היום, באמצעות תחביב שהם נהנים ממנו, היא נדבך חיובי. גם מי שאינו מנגן, נהנה מהמוזיקה, זה מגוון את היום".  

היית מציעה לחברות נוספות להכניס כלי נגינה למשרד?
"זה לא מתאים לכל ארגון, אי אפשר להתניע את התהליך הזה עם עובד אחד, צריך קבוצה של אנשים הנלהבים מהעניין. מוזיקה מכניסה אווירה של שחרור וכיף, אווירה נינוחה. זו התרבות ארגונית שאנחנו מקדמים"

Redis Labs (יח``צ:  יחסי ציבור )
להשתחרר באמצע היום. Redis Labs|יח``צ: יחסי ציבור

כולם חוזרים עם אנרגיות לעבודה

בעוד שרדיס לאבס רוכשת עוד כלי נגינה למשרדיה, חברות נוספות בתעשיית ההייטק החלו לחבר בין התחביבים המוזיקליים לעבודה במשרד. חברת Zipy, המנגישה אתר אינטרנט שבו לקוחות ישראלים יכולים לקנות מוצרים מפלטפורמות מובילות בחו"ל (כמו איביי ואמזון), היא חברה קטנה, 16 עובדים בסך הכל, וגם פה מוזיקה היא חלק מחיי היומיום המשרדיים האפורים. היזמים של זיפי, דימה מקרנקו, אנטון גולדשטיין ואנדריי פלוטקין, החליטו לתרגם אתרי מכירות מחו"ל ולהנגיש אותם לישראלים, לאחר שאמא של אחד מהם רצתה לקנות משהו והתקשתה בגלל השפה.

אחרי שבחברה הקטנה גילו שכמה מהעובדים הם בעלי עבר מוזיקלי, החליטו היזמים לתת לה ביטוי במקום העבודה. פלוטקין, אחד המייסדים ומנהל טכנולוגיות ראשי בחברה, ניגן בכלי נגינה בעברו, פסנתר ואחר כך בגיטרה. "סבא שלי ניגן ולימד אותי פסנתר בזמן הפנוי. בגיל 13 עליתי לארץ, והתחלתי לנגן גיטרה. בהתחלה לבד ואחר כך עם מורה. בתיכון ניגנתי בבית הספר עם להקה שהקמנו עם החברים מכיתה, וגם עכשיו בזיפי זה מלווה אותי ביומיום".

גם עומרי מעברי, מנהל פרויקטים בחברה, מנגן להנאתו במשרד. הוא התחיל לנגן בגיל 13 על סקסופון, "ניגנתי בתזמורת העירונית במשך כשנתיים", הוא מספר . "בצבא התחלתי לנגן גם על גיטרה וזה בעצם מלווה אותי עד היום גם בחברה".

פלוטקין ומעברי התחברו על רקע המשיכה שלהם למוזיקה, והחליטו שזה רעיון טוב להביא קצת סאונד למשרד. "יש לנו טעם די דומה במוזיקה, למדנו ביחד טכניקות פריטה חדשות ואנחנו אפילו שרים דואטים קטנים מדי פעם, כשרוצים מנוחה", אומר מעברי. "הסינרגיה שנוצרת די מקבילה לעבודה המשותפת שלנו בחברה. לעניות דעתי התיאום בינינו יותר פורה ויותר טוב ואני חושב שלניגון יש חלק גדול בזה".

פלוטקין מספר שהשניים יוצאים ביחד להופעות ואירועים מוזיקליים ו"איך אפשר בלי נגינה בצוותא, שמהווה דרך מושלמת לחיבור בין חברי הצוות בחברה?".

מה בעיקר אתם מנגנים?
"בעיקר קלאסיקות של פעם, רוק קלאסי, מוזיקה שקטה, בלוז וקאנטרי".

איך העובדים מקבלים את זה שיש מוזיקה חיה בעבודה?
מעברי: "הם מקשיבים לנו מנגנים ומצטרפים לשירה, ואנחנו מעבירים דקות ארוכות בכיף. אם אנחנו בערבי צוות זה יכול להרים את הערב ולתת אווירה נעימה וסולידית. לגיטרה חיה יש עוצמה ואותנטיות שאין כששומעים רדיו לדוגמה".

פלוטקין: "כולם אוהבים מוזיקה והרבה מהעובדים מצטרפים לפעילות, אחרי סשן מוזיקה כזה כולם חוזרים עם אנרגיות לעבודה. יש עובדים שלא התעסקו במוזיקה בעבר, ומבקשים ללמוד, חלק מהחברים פה לוקחים כלי ומתחילים בלימוד עצמי".

כשהשניים מנגנים במשרד, זה בעיקר לצורך הפסקה פעילה מהעבודה או לשם הפחתת עומס או לחץ. "אם יש דבר שיכול להרגיע את הנפש, זה מוזיקה", אומר מעברי, "היתרון בלדעת לנגן זה שאתה בוחר את המוזיקה שלך, איך לנגן אותה, באיזו עוצמה ומהירות". ההשפעה, הם מסכימים, חיובית ביותר. "כשאתה מנגן עם מישהו, אתם עובדים על ליצור משהו שקרוב למושלם. כל אחד יודע איפה הוא נכנס, מה הוא עושה ובאיזו צורה. זה משליך ישירות על אופן העבודה המשותף שלנו. אנחנו פשוט מכירים גם איך כל אחד אוהב לעבוד".

 לעשות טוב לאחר

חברה נוספת שקפצה על הטרנד המוזיקלי היא AppsVillage, אבל הפעם זה המנכ"ל שמביא את הרוח למשרדי החברה. מאקס בלובנד, 39, מייסד AppsVillage, הוא בכלל מוזיקאי מעבר להיותו יזם טכנולוגיה. "אני עוסק במוזיקה מגיל צעיר, ואוהב ליצור", מסביר בלובנד, שמנגן בפסנתר וגיטרה חשמלית, "התמזל מזלי ואת העיסוק בפתרונות טכנולוגיים אני משלב עם נגינות ולחנים שיצרתי". לטענתו עולם ההייטק ועולם המוזיקה דומים, "בשניהם יוצרים כדי לעשות טוב לאחר. אני מרגיש שזה נעשה לכבוד מלך העולם, דרך שלי להתחבר למקומות חיוביים".

אפ וילג' היא פלטפורמה שמקימה אפליקציות לעסקים במרחק הקלקה. כמעט לכל עסק עצמאי יש עמוד עסקי בפייסבוק, והאתרבונה לו אפליקציה אינטראקטיבית ומכירתית בהליך של 15 שניות בלבד. בלובנד מעסיק 7 עובדים שעוסקים בפיתוח ומכירה של הפלטפורמה, וגם הם שותפים לביזנס השני של הבוס. "אין ספק שהעובדים אוהבים לראות את הצד הרוחני, האישי של המנהל ושל העובדים האחרים, שגם לוקחים חלק בנגינה. מעבר לעבודה על סינגל, אני מרגיש שהפעילות המשותפת של העובדים על המוזיקה נותנת הרגשה של צוות ומחזקת את הגיבוש בחברה".

בלובנד מנגן בעיקר בערבים ובלילות. "האינטנסיביות של העבודה אינה מאפשרת לי לנגן במהלך היום בשעות הלחץ, ולכן אני עושה זאת בשעות שאינן מוגדרות כשעות עבודה שגרתיות". עכשיו הוא גם עובד על דיסק, מה שאומר שהמוזיקה אצלו היא הרבה מעבר לסתם תחביב. וזה בטח לא דבר טריוויאלי לעשות תוך כדי שמנהלים חברה. "כתוב בפרקי אבות 'אַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שֶׁמָּא לֹא תִפָּנֶה'. תמיד אין זמן, תמיד אנשים אומרים אחר כך, אני החלטתי פשוט לעשות את זה כי אין זמן אחר חוץ מאשר עכשיו. מה שנותן לי השראה אלו הנשים בחיי, אשתי ואימא שלי, שחושבות ונותנות לי כוח ואמונה שאני מוזיקאי מדהים".