בבסיס כל תכנית טובה, כל אתר אינטרנט טוב ובעצם כל דבר אחר עומדת עבודתה הפקה איכותית. כזו שיודעת להביט מלמעלה על פרויקט ולהוציא אותו לפועל, מבחינה ארגונית ומבחינה תקציבית. לכבוד השנה החדשה אספנו מפיקות בכירות שייתנו טיפים שימושיים שיעזרו לכם גם להפיק את תכנית הטלוויזיה הבאה שלכם, אבל גם לנהל את החיים שלכם כמו שצריך. תרמו מזמנן ומניסיונן: איילת אידלמן טל (מפיקה ראשית mako), אירית אמבר (מנכ"ל אמבר, בית הפקות), רונה תבור (מפיקה ראשית , שידורי קשת), צמרת אלכסנדרוני (מפיקה ראשית, ארץ נהדרת), ענת הררי (מפיקה בכירה, פרסום יהושע), גרניט נוחם (מנהלת מחלקת ההפקות הבינלאומיות של קשת אינטרנשיונל) וסיגל פרבר (מפיקה ראשית mako לשעבר ומנהלת בית הספר המעשי למדיה make).

כסף

  • כל הצעת מחיר היא רק נקודת פתיחה למו"מ: כשיוצאים להפקה, כמעט תמיד הדרישות של התוכן גבוהות מהתקציב הנתון. אז אם צלם אמור לעלות 2,000 שקל ליום, כמעט תמיד אפשר להביא אותו ב-1,600 שקל. גם בחיים כדאי להתייחס לכל הצעת מחיר שמקבלים, בין אם לביטוח רכב, לקניית דירה או לביקור של בעל מקצוע, רק כהתחלה של מו"מ. כמעט תמיד אפשר להוריד לפחות 15%-20% מהמחיר, ובראיה שנתית זה מצטבר לסכומים משמעותיים. (סיגל פרבר)
  • מפיק טוב הוא מפיק, שלעולם לא יגיד: ״אי אפשר״, לדרישות של התוכן. (אירית אמבר)
  • מפיק טוב הוא מפיק, שתמיד יוציא לפועל את כל משימות התוכן.  (אירית אמבר)
  • מה שניתן להשיג למפרע, אף פעם אי אפשר להשיג בדיעבד: בהפקה זה מתייחס לחוזים – תמיד כדאי לחשוב מראש על כל מדיה או שימוש שעשויים לעלות כי אז עוד אפשר לשאת ולתת. כך זה כמובן גם בחיים: למשל שסוגרים עסקה עם חברת אינטרנט או חברת כבלים – בשלב הסגירה שבה הנציג להוט למכור צריך לדרוש כמה שיותר ערוצים, לכמה שיותר זמן, כמה שיותר ממירים משוכללים וכו'. אחרי שהעסקה סגורה, אף אחד לא ידבר איתכם. (ענת הררי)
  • הכוכב הבא – מאחורי הקלעים (צילום: אורטל דהן)
    מפיק טוב לא אומר "אי אפשר""|צילום: אורטל דהן
    יצירתיות בתקציב: כל פרויקט הפקתי מתוכנן על בסיס תקציב שיש לעמוד בו. עלות הפרויקט הינה חלק (לעיתים מרכזי) בשיקולים של מקבלי ההחלטות האם לקיים את הפרויקט או לדחותו. לפיכך, יש חשיבות רבה לתקצוב ריאלי, אמין ומדויק. התנאי הראשון לכך הוא לנסות להבין את התמונה מלאה ואת כל מרכיבי הפרויקט. אם זו למשל תוכנית טלויזיה, האם היא מצולמת באולפן או בחוץ וכו', כאשר לכל פרמטר יש השלכות כלכליות. עבודה של מפיק טוב לא מסתכמת רק בהבנה יבשה של מספרים, מפיק טוב צריך להיות יצירתי ולמצוא את האיזון הנכון בין הרצון והצרכים של אנשי התוכן אל מול מגבלות התקציב. פרויקט שתוקצב באופן שגוי, כך שבפועל הוא עלה הרבה יותר מהמתוכנן, יכול לגרור נזקים כלכלים לבית ההפקה, לחרוץ את גורל הפרויקט ולפגוע בשמם הטוב של הנוגעים בדבר. (איילת אידלמן טל)

יחס

  • נחמדות הרבה יותר אפקטיבית מאגרסיביות: אמנם אנו חיים במדינה אגרסיבית, בה נהוג להגיד שמי שלא הופך שולחן לא משיג כלום, אבל ברוב המקרים לא חייבם לבזבז אנרגיות ועצבים על אגרסיביות יתר. אפשר לבקש בנחמדות ולייצר קשר אישי. (סיגל פרבר)
  • מפיק טוב הוא מפיק, שידרוש מהצוות את מה שהוא דורש מעצמו. (אירית אמבר)
  • הפוך את הספק לשותף: אף פעם אל תתייחס אליו כאל אחד שאתה עושה לו טובה שאתה מעסיק אותו. תהיה הוגן כלפיו, ולא תאמין עד כמה הוא יהיה לצידך כשתצטרך אותו. שיפוצניק שמגיע אליך הביתה – במקום לריב ולהתמקח, תקשיב לו, לך לקראתו ותן לו הרגשה טובה ואז גם כשיגיע הבלתי צפוי, והוא תמיד מגיע, הוא ילך לקראתך בטיפול, בלוחות הזמנים ואפילו במחיר.(ענת הררי)

ארגון

  • הכי חשוב לוודא: לא מספיק לשלוח מייל לחברת האוטובוסים עם השעה והכתובת חייבים לוודא שבקשה הגיעה ולקבל אישור, כי אחרת אתה יכול למצוא את עצמך עם אולפן צלמים במאי קייטרינג ומנחים כולם מחכים להתחיל תחרות בין שתי כיתות ,ורק הילדים לא הגיעו כי משהו בחברת האוטובוסים לא קיבל את המייל. נכון שבעתיים גם לחיים הפרטיים (רונה תבור)
  • הכל חשוב
    : ביום צילום כל המשימות הן דחופות וקריטיות. חשוב לדרג אותן לפי סדר חשיבות, להאציל סמכויות ולהתמקד במעקב אחרי ביצוען. בדיוק כמו בחיים עצמם. גם שם צריך בתוך המירוץ המטורף לראות מה חשוב לעשות באיזה זמן. (גרניט נוחם)

תפקידו של המפיק

  • אין פרוייקט קטן: כל פרוייקט בנוי מאלף ואחד נתונים והמפיק הוא זה  שצריך לשלוט בפרטים ,ללהק כוח אדם ולסגור את כל הקצוות. כך גם בחיים. בכל דבר שעושים, בין אם זה שיפוץ הבית, קניית אופניים חשמליים, תכנון טיול משפחתי לחול - תמיד צריך איש אחד שיודע לראות הכל מלמעלה ולסגור את כל הקצוות והפרטים הקטנים. (צמרת אלכסנדרוני)
  • תושיה: מפיק טוב יימדד לא רק לפי החיסכון שייצר בתקציב אלא במתן פתרונות לבעיות לא צפויות בזמן אמת. לכן ככל שמפיק יהיה מעורב יותר בתוכן יהיה לו קל יותר לייצר מענה שיתאים גם לצרכי התכנית וגם לתקציב. כולם יודעים להגיד למה אי אפשר לשנות את סדר הצילומים, המפיק ידע לייצר אופציות שונות ולקבל החלטה לפי ההשלכות. (גרניט נוחם)
רוצים להיות מפיקים בעצמכם? Make, בית הספר המעשי למדיה, מזמין אותך לדפוק בדלת ולבדוק אם יש לך את מה שצריך בשביל להיכנס לעולם הפקת הטלוויזיה