אחד הענפים שהכי ניזוק כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל הוא כידוע ענף החקלאות. עם פרוץ המתקפה על עוטף עזה, חקלאים רבים באזור לא הורשו להתקרב ולעבד את השדות שלהם על קו הגבול. מי שעדיין נאחזו בשטח והסכימו להיחשף לירי, גילו שתשתיות וציוד רב נפגעו ושרבים מהעובדים התאילנדים שלהם עזבו בפחד את ישראל לאחר שחבריהם נחטפו לעזה או נרצחו ע"י מחבלי החמאס.

הבעיה אגב לא נשארה בגבולות עוטף עזה. חקלאים בכל הארץ נותרו עם יבולים, שדות ומטעים רבים ללא ידיים עובדות שישתלו, יקטפו ויטפלו ביבול. חלק מאותם חקלאים ובני משפחתם אף גויסו בצו 8. 

הצורך הדחוף בסיוע הביא אלפי מתנדבים לסייע לחקלאים בשדות וברפתות, ועודד ירידי מכירות עירוניים ומשגשגים לתוצרת חקלאית שהגיעה מעוטף עזה ומהדרום. יחד עם זאת, לכולם היה ברור שמדובר בטיפה בים שהשפעתה מוגבלת ושנדרשת כאן התערבות מערכתית.

שופרסל למען החקלאים - דוכן (צילום: באדיבות שופרסל)
צילום: באדיבות שופרסל

תכנית הסיוע של שופרסל לשיקום העשייה החקלאית

הראשונה להרים את הכפפה הייתה רשת שופרסל שעובדת עם מאות חקלאים מהעוטף לאורך כל השנה ומסוגלת לספק להם פתרונות משמעותיים שיעזרו להם לעמוד על הרגליים ולהשתקם. בשופרסל גיבשו בשבועות האחרונים תכנית סיוע לשיקום העשייה החקלאית בישראל מתוך הבנה שהישרדות של חקלאי היא לא עניין אישי, היא עניין לאומי.

במפגש של מנכ"ל קבוצת שופרסל אורי וטרמן, ומשנה למנכ"ל שופרסל ומנהל סחר ושיווק ניצן גולדברג עם חקלאים ומגדלים ביישובי העוטף, הוחלט על שורה של צעדים מקיפים לחיזוק ותמיכה בחקלאים, בעלי משקים, שדות ומטעים.

באחד מהם נתקלתם כבר כנראה באחד מ-300 סניפי שופרסל בימים האחרונים. ברשת הוקמו עמדות מכירה ייעודיות ומסומנות בשילוט לירקות ופירות מהעוטף. בשטח אגב, מדווחים שצרכנים עטים עליהם ושמחים לראותם. נציגי החברה מסבירים כי מדובר בהחלטה להעניק עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית. שופרסל אף התחייבה כי בכל רגע נתון 90 אחוז מהסחורה החקלאית שנמכרת בסניפיה יהיו מתוצרת ישראלית מקומית.

עוד הוחלט בשופרסל על הקדמת תשלומים לחקלאי העוטף, הרחבת רכישת הסחורה מיישובי העוטף, הקלה בתהליכי קליטת סחורה, סיוע מול גורמי מדינה ורגולציה, והתנדבות של עובדי הרשת בשדות ובמטעים. תכנית הסיוע לחקלאים נעמדת בהיקף של מיליוני שקלים.


כיצד תוכלו לסייע לחקלאות הישראלית בימים אלה?

  • תנו עדיפות לתוצרת כחול לבן.
  • חפשו בסניפי שופרסל עמדות מכירה של ירקות ופירות תחת השילוט "חקלאות ישראלית היא גאווה ישראלית".
  • לימדו לזהות: לעגבנייה הישראלית יש עוקץ, השום הישראלי גדול וריחני ולאננס המקומי יש כתר. תמרים, רימונים, סלק וכרישה הם 100 אחוז מתוצרת מקומית.
  • אל תחלפו על פני סחורה עם פגמים אסתטיים קלים. בשופרסל הוחלט לקלוט את התוצרת הישראלית שבימים כתיקונם לא הייתה עוברת את הבקרה המחמירה של הרשת. היא לגמרי מקומית, ציונית, טרייה, טעימה ואף זולה מהרגיל.
  • צרפו לסל הקנייה זר פרחים של מגדלים מקומיים. את הזרים תמצאו בסניפים מרכזיים של שופרסל.
    אורי וטרמן - מנכ
    אורי וטרמן - מנכ"ל שופרסל|צילום: אלעד גוטמן

אורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל, מוסר: "המלחמה רק חיזקה את הקו הקבוע של הרשת לעידוד תוצרת כחול לבן: מעל 90% מהפירות והירקות שנמכרים בסניפי הרשת בשגרה הם מתוצרת חקלאות מקומית ישראלית. למרות קשיי האספקה כעת, החלטנו לבצע מספר פעולות מידיות כדי לשמור על נתון זה ואף להגדילו. טריות היא חלק בלתי נפרד משופרסל הודות למאות חקלאים מסורים שעובדים בשיתוף פעולה עם הרשת לאורך כל השנה, ונותנים את הלב והנשמה בכל יום בשדה. זו המחויבות של שופרסל כקמעונאית המזון המובילה בישראל".