אישה אוכלת פיצה (צילום: tanja-vashchuk, Shutterstock)
צילום: tanja-vashchuk, Shutterstock

10 דברים שניתן לעבור בהם את הגבול בקלות וצריך לעשות במידה

אכילה שלא לצורך, עבודה עד השעות הקטנות של הלילה וקניות אונליין ללא הפסקה הם רק חלק מהדברים שאנחנו עלולים לעשות בצורה מוגזמת, מבלי לדעת שאנחנו פוגעים בעצמינו ובסביבה. אז לאילו דברים כדאי לשים ומה חשוב לעשות במידה? כל התשובות כאן

בשיתוף מפעל הפיס
הדס בשן | mako | פורסם 16:31 23.11.17 

שנה גודל אות

פתגם סיני עתיק אומר שלעשות כיף, זה כיף. כולנו אוהבים ליהנות  - מהרגע שנולדנו, נמשכנו אל מוקדי הנאה, ונרתענו מכאב וסבל. אחרי הכל, חיים רק פעם אחת, לא? אלא שעם השנים וההתבגרות, אנחנו מתחילים להבין שהמצב טיפה יותר מורכב מזה, ושאם נעשה מה שנעים כל היום - נשלם על כך מחיר. אנחנו מרגישים שנדרש חוש מידה ואחריות, ונרתעים מהגזמה והפרזה.

נחום מיכאלי, עובד סוציאלי ומנהל היחידה המקצועית בעמותת "אפשר", מאשר לנו כי בלי הבקרה הזו - אנחנו בצרות. "במוח של כל אחד מאיתנו יש מרכז הנאה", הוא אומר. "אנחנו רוצים להגיע  למירב ההנאה והסיפוק. אלא שלצד אותו מרכז, בגיל ההתבגרות, מתפתח במעטפת המוח, מרכז בקרה. במרכז הבקרה נמצאים הגבולות. אלה שאומרים לנו שזה בסדר לאכול טבליית שוקולד אחת ולהנות ממנה, אבל אם נאכל עוד ועוד ונחסל עשר חפיסות - נשלם על כך אצל רופא השיניים ובבדיקת הכולסטרול. ייש אנשים שאצלם הבקרה, משובשת, ואז הם לא יהיו ערים להשלכות של ההתנהגות שלהם. מה שמתחיל בהגזמה, עלול להגיע להתמכרות. זה הבסיס לאיבוד שליטה".

לכל אחד מאיתנו דברים אחרים שגורמים להנאה. כדאי להכיר את התחומים השונים ולדעת שגם משהו תמים למראה-  יכול להיות פוטנציאל לאיבוד גבול. אז הנה עשרה דברים שכדאי לעשות - אבל בלי לעבור את הגבול:

 1. אוכל

מכירים את התחושה של לאכול מתוך רעב? טוב מאוד. מכירים את התחושה שלאכול מסיבות אחרות? כאן אנחנו כבר נכנסים לאזור מורכב. אצל רבים מאיתנו האוכל מגיע כפיצוי בתחושה של חרדה, מחסור, חוסר אהבה, אפילו שעמום. קוראים לזה אכילה רגשית, והיא מובילה בקלות להגזמה ואיבוד מידה. "ברגע שאתם לא אוכלים מתוך רעב זה כבר מצב בעייתי", אומר נחום, "אפילו אם אתם אוכלים את האוכל של הילדים כי חבל לך לזרוק - גם זו סוג של אכילה רגשית, אכילה מתוך אשמה". אמנם אכילה מוגזמת קשורה להשמנה ולבעיות בריאות, אבל גם את תישארו רזים וחטובים - כדאי לשים לב לאכול באופן מאוזן ומדוד, מבלי לאבד את הכיף.

 2. אלכוהול

אלכוהוליזם היא מחלה ידועה והיא מאובחנת בכל פעם ששתיית משקאות חריפים עוברת את הגבול. כל אחד מאיתנו יודע מה הגבול שלו ויכול להבין מתי הוא מגזים. כוסית בקידוש של יום שישי, או בירה פעם בשבוע עם החברים לא דומים לשתיית אלכוהול מדי ערב, לעיתים תוך כדי הסתרה ושקרים. כדאי להיות עם היד על הדופק, ולהשאיר את היין והבירות לארועים מיוחדים.

אימון בוקר ריצה (צילום: Shutterstock/ Subbotina Anna)
תורמים לבריאותנו ולאיכות חיינו
|
צילום: Shutterstock/ Subbotina Anna

 3. ספורט

ככל שהמודעות לאורח חיים בריא עולה - כך ההמלצות לעשות ספורט מדי יום, נהיות נחלת הכלל. שיעורי התעמלות, ריצה והליכה, עבודה בחדר כושר - כל אלה תורמים לבריאותנו ולאיכות חיינו, אבל יש לעשות אותם במידה, מבלי לפגוע בעצמנו. פציעות ספורט פיזיות הן סימן לכך שהגזמנו, אבל כדאי לתפוס את ההגזמה רגע לפני, ולתת לעצמנו מגבלות הגיוניות, תוך התייעצות עם אנשי מקצוע רלוונטים.

 4. סקס

סקס הוא דבר בריא, נעים ומשמח - בין אם הוא נעשה במסגרת יחסים מונוגמיים ובין אם לאו. אבל גם כאן, אפשר בקלות להגזים ולתת למפגשים מיניים אקראיים להפוך למרכז חיינו. "אצל נשים היו קוראים לזה פעם נימפומניות, אצל גברים חרמנים - אבל זה הכל אותה התנהגות כפייתית. גם צפייה מופרזת בפורנו נכללת בקטגוריה הזו", אומר נחום, ומזהיר כי גם בתחום הזה נדרש חוש של מידה ובקרה.

לעוד מידע בנושא הכנסו לאתר "משחקים באחריות" >>

 5. הגרלות והימורים

רבים מאיתנו משתתפים מידי פעם בהגרלות והימורים כדי לבדוק מה יחסינו עם המזל, ואין עם כך שום בעיה כל עוד אנחנו עושים זאת באופן מתון. לעומת זאת, כשהעיסוק בהגרלות והימורים הופך לדרך חיים והמחשבות על ההימור הבא לא עוזבות אותנו - ההגזמה מציצה ממש מעבר לפינה. "מה שבולט בהימורים זה שמי שמגזים, לא עושה את זה בשביל הכסף, אלא בשביל הריגוש", אומר נחום, "עם הזמן, מה שגורם להם לתחושת הנאה וסיפוק כבר לא עושה את העבודה, והם מגבירים ומהמרים עוד ועוד. זה מעגל קסמים שקשה לצאת ממנו".

 6. לקיחת סיכונים  (ספורט קיצוני, השקעות מסוכנות וכיוצב')

"הרציונל מאחורי ספורט אתגרי זהה לזה של הימורים", מסביר נחום, "זה אותן תחושות של התגברות על סכנה, ואדרנלין שמוזרם לכל הגוף כתוצאה מכך". מי שנהנה לחיות על הקצה - בין אם זה לקפוץ מצוק או להשקיע בבורסה, כדאי שימצא את הדרך לעשות זאת באופן מתון, שלא יסכן את עצמו ואת מקורביו.

קניות באינטרנט (צילום: ShutterStock)
קניות ברשת - "חייבים להזהר גם כאן"
|
צילום: ShutterStock

7. קניות

"מניסיוני, גברים עשויים להגזים עם קניות, אבל זה יותר נפוץ אצל נשים", אומר נחום, "אנחנו נחשפים לאחרונה ליותר ויותר סיפורים כאלה. הן קונות לא כי הן צריכות את מושא הקנייה, אלא בגלל איזו תחושה של רכושנות, של הנאה מהשגת האובייקט. תמיד היה את זה, אבל ככל שנכנסו אלמנטים קלים ודיסקרטיים, כמו קנייה באינטרנט - זה רק מתגבר. אם פעם אישה הייתה מסתובבת בקניון או בשוק וכולם ראו אותה, היום היא עושה את זה בבית מול המחשב, או מול ערוץ הקניות, וזה מאפשר לה להגזים ולאבד שליטה. חייבים להזהר גם כאן".

 8. מסכים (כולל סמארטפון, משחקי מחשב, רשתות חברתיות)

העידן המודרני הביא לנו את המסכים שמקיפים אותנו מכל כיוון - מהמחשב, הסמארטפון והטאבלט. "המסכים עשויים לקדם הגזמות אחרות, כמו לפורנו או הימורים, אבל יש להם גם סכנות משל עצמם", מבהיר נחום. אנחנו מוקפים בלא מעט אנשים שאיבדו שליטה בנוגע לרשתות חברתיות, חייבים בכל רגע לקבל לייק או להשתתף בדיון אינטרנטי. גם התמכרות למשחקי מחשב היא בעיה אמיתית, וכדאי לשים לב אליה ולעצור אותה בזמן.

 9. עבודה

עד כה דיברנו על הנאות החיים  - עבודה, מבהיר נחום, היא לא בהכרח מהנה, אבל גם איתה אפשר לעבור את הגבול. "עבודה, גם כאשר היא לא גורמת להנאה, היא גורמת לתחושת סיפוק, ואנשים שהם וורקוהוליקים עשויים להתמכר לתחושה הזו". חשוב לעבוד, להצליח ולהתפרנס, אבל גם לדעת לא לעבור את הגבול, ולשלב את העבודה בשאר תחומי החיים. התעסקות מוגזמת בעבודה עלולה לפגוע בבריאות, לפגום במערכות יחסים וליצור מתחים מיותרים בחיים שלנו.

 10. סיגריות

האם כל מי שמעשן, מכור לסיגריות? האם איבוד השליטה הוא חלק בלתי נפרד מהעישון? ויכוחים רבים ניטשים על השאלה הזו, אבל בשורה התחתונה, ההמלצה היא לא להתחיל עם זה בכלל. החיים יפים הרבה יותר בלי מסך העשן, והם גם מריחים הרבה יותר טוב.