מאות אלפי ישראלים התאהבו במורה ג'יהאן ג'אבר מטייבה, כשלימדה את תלמידיה עברית באמצעות השיר "גשם גשם מטפטף". ג'אבר כבשה את הרשת והעלתה על הפרק שאלות של דו קיום והיכרות בין החברה היהודית ולחברה הערבית בישראל, מלבד העובדה שנתנה השראה למורות ומורים רבים ללמד בצורה יצירתית. גם כוכב הרשת החדש, נאס דיילי, עוסק לא מעט בסכסוך הישראלי-פלסטיני ובהבדלים בין יהודים לערבים בישראל. כנראה שאי אפשר להיות לא פוליטי בארצנו הקטנטונת ומרובת הסוגיות.

אך מעבר לתופעות רשת שעולות ויורדות, יש מי שעוסקים כבר עשרות שנים ביחסים בין יהודים לערבים, וליתר דיוק בין יהודיות לערביות בישראל. עמותת "סינדיאנת הגליל" פועלת כבר יותר מעשרים שנה במטרה לחזק את מעמד האישה בחברה הערבית, לעודד יציאת נשים לעבודה ולקדם ערכים של דו קיום, אחווה וסחר הוגן. העמותה פועלת מכפר כנא ומקיימת פעילות לאורך כל השנה, שכוללת סדנאות משותפות לקליעת סלים מסורתית וכן תומכת בחקלאות מקומית. שמן הזית שלהם, אגב, נחשב לאחד האיכותיים בעולם וזוכה במדליות בינלאומיות מדי שנה.

ערביות ויהודיות ביחד - תאמינו שזה אפשרי! (צילום: סינדיאנת הגליל)
מתי לאחרונה דיברתם באמת עם מישהו מהחברה ה"שנייה"?|צילום: סינדיאנת הגליל
בשבוע שעבר התכנסו במרכז המבקרים של העמותה, עשרות נשים יהודיות וערביות לרגל יום האישה הבינלאומי. הנשים, שהגיעו מכל רחבי הארץ, הוכיחו ששיתוף פעולה בין נשים יכול לייצר גם פה בישראל מציאות אחרת, טובה יותר, אם רק מפסיקים לפחד זה מזה ומתחילים לעבוד ביחד. האירוע, שעבור חלק מהנשים היווה חוויה ראשונה של מפגש עם נשים מהחברה השנייה עורר במשתתפות התרגשות לא מבוטלת, ובעיקר הרבה תקווה לעתיד. היום המיוחד כלל קליעת סלים, ארוחה מהמטבח הערבי המסורתי, פאנל של ארגוני נשים שונים ומופע שירה. "הרגשתי שהמפגש עם הנשים היהודיות היה חם, ישיר ורגיש מאוד" אומרת מרים מנזל, משתתפת מכפר כנא. "קטעי השירה עוררו בי נוסטלגיה לשכונה ולילדות. הלוואי שיהיו עוד אירועים כאלה שבהם ייפגשו נשים יהודיות וערביות שלומדות אחת מהשנייה. זו הדרך הנכונה ליצור שינוי".

ערביות ויהודיות ביחד (צילום: סינדיאנת הגליל)
לא חייבות לדבר, אפשר גם להרגיש|צילום: סינדיאנת הגליל
ירדנה עציון, מרצה לאמנות מחוקוק הוסיפה כי "היום הזה היה יום האישה המשמעותי שחוויתי בימים האחרונות. אני בת הגליל, ואני עדיין בורה ביחסי נשים יהודיות וערביות. כמי שעוסקת באמנות, יש בי רצון גדול מאוד בסוף היום הזה להמשיך ולשתף פעולה. המקום הזה מרגש, אותנטי והכרחי, ובזכות מקומות ומפגשים כמו אלה העולם אולי מקום מעט טוב יותר". עדנה בן צבי, הגיעה לאירוע מקרית טבעון וסיפרה על הסיבה להגעתה. "באתי לכאן כי המסר של עשייה נשית משותפת מרגיש לי מאוד נכון. בעשייה המשותפת כולנו שוות. אמנות היא שפה בינלאומית שיכולה לחבר בין אנשים. העובדה שאני לא הבנתי את השפה או שהנשים האחרות לא הבינו את השפה שלי לא הפריעה לי כי התחברנו דרך היצירה".

נאדיא גיול המתגוררת בנצרת עילית, ואשר מנחה סדנאות בסינדיאנת הגליל, מסכמת את החווייה מהזווית שלה, כמי שמעבירה מפגשים שכאלה לאורך כל השנה: "דרך הסדנאות עם קבוצות הנשים אני יכולה להעביר גם את המסר האישי שלי, וגם את המסר של סינדיאנת הגליל, שאומר שהחיים פה יכולים להתקיים בשיתוף פעולה ובשוויון, ברגע שנכיר בקיום אחד של השני ממקום של חוויה משותפת ולא ממקום של הפרדה וניכור. המפגש הערבי-יהודי כבני אדם, שיכולים לכבד את אחד את השני ולחיות בהרמוניה, מרגש אותי בכל פעם מחדש".

ערביות ויהודיות ביחד - תאמינו שזה אפשרי! (צילום: סינדיאנת הגליל)
"המפגש מרגש אותנו כל פעם מחדש"|צילום: סינדיאנת הגליל