"מדינת אפרטהייד", "בישראל מבוצע רצח עם" ו-"צאו לעשות פיגועים נגד הכובש הציוני" הן רק חלק מהאמירות המסיתות והמסוכנות המתפרסמות ברשתות החברתיות בשנים האחרונות נגד מדינת ישראל. הקריאות הללו עודדו מחבלים לצאת ולעשות פיגועים, תופעה שסוקרה במהלך השנה החולפת בהרחבה, אך יחד עם המודעות לבעיה – נראה שהדרך למיגורה ארוכה ולא פשוטה.

דפים נגד ישראל צצים בפייסבוק או באינסטגרם כפטריות אחרי הגשם, וכשעמוד אחד נסגר, נפתחים שלושה חדשים. אותן תמונות מלאות שנאה, אנטישמיות וקריאות לאלימות נגד ישראלים מופצות במאות ואלפים וההשפעה על צעירות וצעירים מיידית. אמנם, ישראלים רבים נרתמים למאבק בתעשיית השקרים ברשת, אך עד היום לא היה שום גוף מאורגן מספיק שהצליח לרכז את המאמצים המשותפים לדיווח והשפעה משמעותית על ההסתה ברשת.

אבל, בחודשיים האחרונים נראה שהדברים השתנו – כאשר אפליקציה חדשה בשם Act.il הושקה. לאחר התקנתה האפליקציה מאפשרת לתומכות ותומכי ישראל להגיב, לדווח ולפעול עבור ישראל בכל החזיתות המרכזיות ברשתות החברתיות.

"הבנו שהשילוב בין טכנולוגיה ואנשים טובים זה המפתח להצלחה בשנת 2017 וכי עולם הדיפלומטיה הציבורית דורש חדשנות ויצירתיות", מסביר לנו ירון פישלזון, מנהל המוצר של האפליקציה, שמקדיש את ימיו למאבק בהשחרת תדמית ישראל ברשת. "האפליקציה היא תולדה של לקחים והצלחות חמ"ל ההסברה שהפעלנו בבינתחומי במהלך מבצעי עמוד ענן וצוק איתן, כאשר ספרנו יותר מאלף מתנדבים שהגיעו כדי לפעול למען ישראל ברשת. הבנו שאנשים רוצים לפעול למען ישראל ולא לשבת בחיבוק ידיים, וכשעושים זאת ביחד זה מאוד אפקטיבי".

המשרד לנושאים אסטרטגיים, המתכלל מספר פעילויות משמעותיות למיגור קמפיין השקרים נגד ישראל, רואה באפליקציה אותה מנהל פישלזון את אחד הכלים האפקטיביים למאבק בדה לגיטימציה ברשת. פיתוח האפליקציה החל בשיתוף פעולה בין הבינתחומי וה-IAC, היא המועצה האמריקאית-ישראלית, וכן ארגון מכבי (Maccabee Task force). הארגונים הפרו-ישראלים הבינו ששילוב ידיים בנוגע להסתה ברשת, יכול להוביל לתוצאות מדהימות ואכן פישלזון מספר שהציבור נרתם בהמוניו למען ישראל. את האפליקציה ניתן להוריד מחנויות האפליקציות השונות ולהתקינה על הנייד או המחשב, כאשר היא למעשה מרכזת משימות שונות למען ישראל.

איך האפליקציה עובדת בפועל?

"לאחר הרשמה קצרה, עולה על המסך חלון משימות, בו מתעדכנות משימות באופן יום יומי שמזין הצוות שלנו. ישנו לנו 13 סטודנטיות וסטודנטים שסורקים את הרשת ומוצאים את הנושאים הכי חמים ועדכניים שדורשים טיפול. משימות יכולות להיות שיתוף תוכן, דיווח המוני והסרה של סרטונים הקוראים לרצח ישראלים, קידום תגובות למאמר שמציג תמונה שקרית או מוטעית כלפי ישראל וכן קריאות לפעולות שונות שיוצרות שינויים אפילו מחוץ למרחב הרשת".

"שונאי ישראל מרגישים שיש כאן משהו חדש ומלוכד – והם מפחדים"

פישלזון, 32, הצטרף למיזם האפליקציה של Act.il לאחר שנתיים כמנהל תכניות באוניברסיטת סטנדפורד, שם היה שליח הסוכנות היהודית. עם חזרתו לארץ עבד בצוות מיון שליחי הסוכנות לקמפוסים ובפיתוח רשת בוגרי השליחות. לפני עבודתו למען תדמית ישראל, עבד כמנהל תיקי לקוחות בסטארטאפ המתמחה בשיווק דיגיטלי. "העיסוק בעולם השיווק הדיגיטלי, וכן החינוך והסברה ישראלית הביאו אותי לחבר את שתי התשוקות ולהתחיל לעסוק בקידום ישראל ברשת בכלים חדשניים", הוא מספר.

איך יום העבודה שלך נראה?

"מלבד הובלת הסטודנטים ובדיקת פעולת הניטור והמעקב שלהם אחר תכנים מסיתים, אני עובד בצורה שוטפת מול חדרי המדיה שלנו בארה"ב שפועלים בניהול מקומי וכן מול חברת התוכנה שמפתחת את האפליקציה. השאיפה היא לשדרג ולהתאים את המוצר בהתאם להתנסויות ולהצעות שאנחנו מקבלים ללא הרף מהמשתמשים".

למה לדעתך זה סוחף אנשים?

"אנשים אוהבים את ישראל והם רואים את כמות השקרים המטורפת וההזויה שיש כלפיה. זה מרגיז וכשקוראים מה כותבים עלינו וכמה זה רחוק מהמציאות, כמו גם מסכן אותנו, מרגישים שחייבים לעשות משהו. מאז ההשקה אנחנו עומדים על יותר מ-9,500 מתנדבות ומתנדבים שמגיעים מ-46 מדינות שונות. בממוצע, כל ארבע דקות מישהו מהם עושה משימה למען ישראל. אני שואף שנצמצם את הזמנים ושנגיע לארבע שניות".

ירון פישלזון (צילום: מור דגן)
ירון פישלזון|צילום: מור דגן

"המטרה הברורה הייתה לפשט את היכולת להיות אקטיביסט ולגרום לכך שכל אחד יוכל לקחת חלק. זה מה שהיה לנו בראש לכל אורך הדרך, וגם עכשיו. הסיפור שלנו הוא שיצרנו קהילה שמחליטה לקום ולעשות, ושמאפשרת לכל אחד וכל אחת לקחת חלק. בנוסף אנחנו לא פועלים רק בישראל, אלא גם בארה"ב ובכך מייצרים קבוצה גדולה עוד יותר, שיש בה חיבורים מרגשים של אנשים שפשוט אכפת להם מישראל".

ספר לי קצת על התגובות שאתם מקבלים

"חברים ושותפים בארץ ובחו"ל אומרים לנו שזו פעם ראשונה שהם מרגישים שיש קהילה וכוח מאוחד ושהם לא מרגישים לבד מול כל שונאי ישראל. יש משתמשים שכותבים לנו גם הודעות ומיילים מרגשים בהם הם אומרים תודה ושתמיד רצו לעשות משהו כדי לתמוך ולעזור, אבל אף פעם לא ידעו מה לעשות או איפה".

ומה עם התייחסויות שליליות?

"כמובן שיש גם כאלה, וזה לא משהו שהפתיע אותנו במיוחד. שונאי ישראל מרגישים שיש פה משהו חדש ומלוכד שמצליח ליצור אימפקט, והם מנסים להתמודד בצורות פחות נעימות – חלק על ידי תגובות שנאה אלימות וחלק על ידי ניסיוניות פריצה למערכת. אנחנו כמובן לוקחים ברצינות את התגובות ותמיד מוכנים ומתכוננים להתמודד עם האיומים המשתנים".

ראיתי גם "פרגון" מלא פחות מאשר עמוד הפייסבוק של אלג'זירה

"כן. זה היה די משעשע. אלג'זירה הכינו סרטון נגד האפליקציה שלנו. נראה לי שהם באמת לא יודעים כיצד להתמודד".

 

מה אתם יכולים לעשות?

פישלזון מספר על לא מעט הצלחות שקרו בזכות האפליקציה. "אנחנו דוגלים בחתירה להמון ניצחונות קטנים ולשורה בלתי נגמרת של הישגים יומיומיים. ההתמדה היא זו שמייצרת את השיני העמוק ביותר. אני רואה שאנחנו מצליחים לשנות את התמונה של ישראל שמוצגת ברחבי העולם".

נלחמים בהסתה: "עשרות סרטונים תמונות וכתבות מסיתות שהוסרו מפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ויו-טיוב בשבועות שעברו מאז השקת האפליקציה. כל תוכן כזה שמסית לרצוח ישראלים, מלמד צופים איך לבנות פצצה שלב אחר שלב או מה הדרך הכי יעילה לדקור חייל".

נלחמים בחרם: "לפני כחודש קיבלנו דיווח על חנות אוסטרלית שמסרבת לשרת ישראלים ואפילו תלוי בה שלט שמודיע על כך לכולם. החלטנו לשלוח את תומכי ישראל בהמוניהם לעמוד הפייסבוק של החנות ולתת לחנות ביקורת ודירוג שליליים. בתוך מספר שעות הורדנו את דירוג החנות מ 4.6 ל- 1.3 ולאחר מספר ימים, בעל החנות פרסם שלאחר שקרא את התגובות, הוא הוריד את השלט והבין את הבעייתיות שבהפליה כנגד ציבור שלם של מדינה".

נלחמים בשקרים: "לפני כחודש העיתון הבריטי the Independent פרסם כתבה על התבטאות של נשיא צרפת (עמנואל מקרון) שקרא לאנטי-ציונות "אנטישמיות מודרנית". העיתון הבריטי סילף לחלוטין את דברי מקרון בצורה שלילית. בתוך מספר דקות ניסחנו תגובה למאמר בפייסבוק ושלחנו את המשתמשים לקדם את אותה התגובה שאכן קיבלה מאות לייקים ותגובות והפכה להיות התגובה הראשונה שמיליוני עוקבי העמוד רואים. ביום למחרת אותו מאמר כבר נמחקה מהפייסבוק וכותרת המאמר באתר שונתה להתבטאות המקורית של מקרון – האמת חזרה לכותרות".

ירון פישלזון (צילום: באדיבות ירון פישלזון)
האינדיפנדנט תיקנו כותרת מטעה בעקבות הדיווחים באפליקציה|צילום: באדיבות ירון פישלזון

מתאגדים יחד ברשת: "לפני כשבועיים החליטו בתנועת ה-BDS לתת במה בעמוד הפייסבוק שלהם לרוג'ר ווטרס סולן להקת פינק פלויד ומוביל החרם התרבותי על ישראל, באמצעות משימה באפליקציה קראנו לתומכי ישראל להיכנס לצ'ט לייב איתו ולעלות שאלות קשות אליו ולתנועת ה-BDS. לשמחתנו מאות נענו לקריאה והצ'ט נצבע בכחול לבן, שאלות נוקבות עלו על הדף - עד כדי שהמראיין בחר להפסיק להקריא שאלות מהצופים בלייב".

ירון פישלזון (צילום: באדיבות ירון פישלזון)
כן, גם הוא כאן. אבל יש מה לעשות|צילום: באדיבות ירון פישלזון

מה השלב הבא?

"בשנה הקרובה אנחנו הולכים לפתח עוד יותר את עולם הקהילות באפליקציה ולקדם קהילות מבוססות מיקום גאוגרפי, ארגונים ויכולות מיוחדות. המטרה היא לאפשר לאנשים מהקהילה לקחת כלים אישיים שעד כה לא ידעו כיצד לרתום לפעילות למען ישראל - ולהפוך אותם לכלי משמעותי וחשוב.

איך זה ייראה בפועל?

"לדוגמה סטודנט בריטי שרוצה להתמודד עם קמפיין אנטי ישראלי יוכל לקבל עיצובים לכרזות ממעצב גרפי מצרפת, לקבל מידע ורקע מארגון מחקר אמריקאי - ואז להפיץ אותו דרך חברי הקהילה של בריטניה. אנחנו בונים קהילה חזקה שפועלת באופן מסונכרן ומאורגן ברשת ומצליחה לייצר השפעה אמיתית. אני מאמין שאנחנו לגמרי בכיוון".

ירון פישלזון (צילום: באדיבות המצולם)
זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לכם|צילום: באדיבות המצולם

הורידו את האפליקציה והתחילו לפעול!

כמו צוות האפליקציה, גם אנחנו אנשים של מעשים ולא רק דיבורים, ומוצג לפניכם מדריך קצרצר לשימוש באפליקציה שכתב עבורכם פישלזון. אז איך מתחילים?

1. מורידים: מורידים את אפליקציית Act.il דרך הפליי סטור אם יש לכם אנדרואיד, או אפפ סטור אם אתם אייפוניסטים. אפשר להוריד גם למחשב באמצעות כניסה לאתר: app.act-il.com.

2. נרשמים: באמצעות חשבון פייסבוק או ג'ימייל.

3. פועלים: זהו. אפשר להתחיל לעשות משימות למען ישראל. כל אחת ואחד יכול!

>> אוהבים את ישראל? ספרו לנו מה עשיתם עבורה ואולי תזכו בפרס שווה