כולנו ראינו כבר לא מעט צילומי לידה מטורפים, אם זו תמונה של לידה של תינוק במשקל 5 קילו ללא אפידורל, לידת עכוז טבעית או תינוק שיצא מבטן אמו עדיין ארוז בשק השפיר. אבל התמונה שהפכה ויראלית השבוע, של תינוק שראשו מציץ מבטן אמו בניתוח קיסרי, בהחלט מציבה רף חדש לרגע לידה מהמם.

התמונות האלה, והווידיאו שמצורף להן, מגיעים מוונצואלה. הן צולמו במהלך ניתוח קיסרי במתכונת טבעית יותר. האישה, ששמה אינו ידוע, עברה ניתוח שהרופאים מכנים A gentle c-section, ניתוח קיסרי עדין, מה שמכונה לעתים קיסרי טבעי. במהלך הניתוח התינוק הוציא את ראשו מהבטן, דרך חתך הניתוח ותועד, כמובן, מכל כיוון אפשרי.

בניתוח, שהתרחש בוונצואלה, צוות של גניקולוגים עשה חתך קטן בבטנה של האשה, בדומה לניתוח קיסרי רגיל, והודות לחתך הזה התינוק, שמינו אינו ידוע, יכל להוציא את ראשו, ולאט לאט לדחוף את עצמו לבד דרך הבטן, בתהליך שמזכיר לידה וגינאלית, שבה התינוק עובר בעצמו את תעלת הלידה. התמונות הפכו ויראלית וכבשו את האינסטגרם, ולא בכדי.

בלידה קיסרית סטנדרטית, הרופאים מבצעים חתך בבטן התחתונה, ושולפים את התינוק בעצמם, ומעבירים אותו מיד למיילדת, אחרי שאמר שלום קצר לאמו. תינוקות שנולדים בניתוח קיסרי, מסבירים הרופאים, רגישים יותר לבעיות באיברי הנשימה, מאחר שהם נשלפים החוצה לאוויר מהר מדי, ונאבקים להסתגל מהר לנשימת אוויר.  בשיטת הקיסרי העדין, שתועדה בבית החולים במרקאיי שבוונצואלה, מתועדים הרופאים כשהם מאפשרים לתינוק לצאת באופן טבעי, בעזרתם. המומחים טוענים שניתוחים קיסריים טבעיים יותר, שיבוצעו באיטיות ובאפשור לתינוק לצאת לבד, עשויים להפחית את הסיכון לבעיות נשימתיות בעתיד. טענה נוספת היא שהניתוח הזה מועיל לאם, באחר שהיא יותר מעורבת בלידה, ואף זוכה לראות את התינוק שלה ליותר ממספר דקות.

בקיסרי טבעי, הרופאים מזריקים לאם תרופה המזרזת את תהליך הלידה. התרופה  הזו היא למעשה חיקוי של אוקסיטוצין, ההורמון המשתחרר לקראת סוף ההריון כדי לגרום לרחם להתכווץ ולדחוף את התינוק דרך תעלת הלידה. בניתוח הטבעי התינוק נדחף החוצה על ידי ההתכווציות דרך החתך בבטן, במקום תעלת הלידה.

תינוק הנולד בקיסרי כזה מגיח לאוויר תוך 4 דקות או פחות, ומיד אחר כך הוא מונח על החזה של אמו. לפני כמה חודשים פרסם המייל אונליין סרטון נוסף של קיסרי טבעי, מאוסטרליה, ובו רואים את התינוק מחליק את עצמו החוצה מבטן אמו בטבעיות ובקלות, לאחר שהרופאים ביצעו את החתך בבטן. התינוק, כך רואים בסרטון, מגיח מהבטן כאילו היה בתעלת הלידה, מסובב את ראשו, מחלץ את כתפיו ומשתחל החוצה. כן ירבו.

>> ניתוח קיסרי: שלב אחר שלב