כוכב הרשת הישראלי סהר קליזו מרגיש שיש לו לא מעט מהמשותף עם אחד, קוונטין טרנטינו. "הנישה שלו מאוד דומה לשלי", הוא אומר. "ממינימום אמצעים, רק עם קריאייטיב - הוא עושה סרטים ששווים המון. פחות רובוטריקים ואפקטים, יותר דיאלוגים. במהלך השנה האחרונה חטפתי רעל, התחלתי לשאוף להיות תסריטאי ובימאי בהוליווד. תמיד רציתי להיות מיליונר כדי שאוכל להיות חופשי פיננסית ולהרים איזו הפקה שארצה, אבל בשנה האחרונה גיליתי עוד כמה דברים שאני רוצה ואני לא מתווכח עם השאיפות שלי".

ומה השאיפות שלך?
"אני רוצה להעלות כל יום משהו חדש שיבדוק את הגבולות. זה יכול להיות בנג'י או לקשור סקייטבורד לרכב, למתוח את החברים. לעשות אתגרים, פרובוקציות, ניסויים חברתיים. זה כיף לראות מישהו עם מצלמה עושה בלאגן בקניונים, בספארי ובכל מקום. לא היה את זה בארץ לפניי, היה צריך לייבא את זה מחו"ל. חשבתי לעצמי אם אני אוהב לראות את זה, למה שאחרים לא יאהבו?"

אם אתם לא תלמידי בית ספר יסודי ולא הורים לכאלה, יכול מאוד להיות שסהר קליזו נראה לכם כמו תופעה לא ברורה מעולם מקביל. במהלך כל הריאיון ילדים בני עשר אורבים לו, קוראים לו "אח" ו"גבר", שואלים מתי יעלה עוד סרטונים, מבקשים סלפי ומסרבים לעזוב. עבורם הוא כוכב בלתי מעורער: כל סרטון שהוא מעלה ליוטיוב זוכה למאות אלפי צפיות, והערוץ שלו צומח באלפי מנויים מדי יום. חשבון היוטיוב שלו פעיל רק מאז 2015 אבל צבר כבר כ-50 מיליון צפיות, והוא מתחזק גם חשבון אינסטגרם עם 128 אלף עוקבים ודף פייסבוק עם 137 אלף לייקים.

בפילמוגרפיה שלו תוכלו למצוא, בין השאר, את "עשינו אמבטיית ספגטי": קליזו וחבריו מבשלים המון ספגטי בתוך אמבטיה ומקבלים יותר מ-250 אלף צפיות; "טרמפולינת הקרח": קליזו וחבריו קופצים על טרמפולינה מלאה בקרח ומקבלים יותר מ-305 אלף צפיות, או "היא חשבה שאני מת" האלמותי, ובמידה רבה הסרטון המכונן בקריירה שלו: קליזו וחבריו ממלאים את הבריכה בצבע מאכל וגורמים לאמילי, חברה נוספת, לחשוב שסהר קפץ לבריכה מגובה רב ומת. זה נגמר בהתנצלות מאמילי הפגועה וההמומה וביותר מ-750 אלף צפיות. בהחלט מעורר השראה. "כשאני במוד חיובי אני נכנס למצב של אופוריה ואי אפשר לעצור אותי. בסרטונים אני מאוד חד ואסוציאטיבי, מאוד מצחיק, חוצפן. הנוער אוהב את זה".

סהר - לידים (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

"זה עם דם או בלי דם, אין יותר מדי אפשריות"

הוא התחיל להעלות סרטונים לפני כשנתיים, עוד בזמן שירותו הסדיר בחטיבת כפיר, והפך די מהר לתופעה. "עשיתי סרטונים עם כל מיני סיטואציות מהחיים וזה תפס. הבנתי שאני צריך את הנקסט לבל, הדרגה הבאה. אני לא יכול לחכות להעלות סרטון פעם בשבוע, רציתי משהו יותר סיזיפי, רציתי לעבוד. מסביבי היו מאוד סקפטיים, אבל ראיתי מה הולך בשוק הזה ושבחו"ל עושים מזה קריירה".

לאיזו קריירה אתה מתכוון?
"כמו רועי כפרי. הוא הראה בניצה ולחם יצירתיות, ראש מאוד גאוני, ואז הוא פרץ עם הפרסומת למילקי. לא רציתי לחכות לאף אחד, רציתי לתת שואו".

אז הוא נתן. אחרי שזיהה תופעה חו"לית במסגרתה צוותים מצלמים ולוגים (וידאו-בלוגים) מתוך וילה בה הם מתגוררים ביחד, קליזו החליט ללכת גם הוא על קונספט כזה. "אמרתי לעצמי שאני חייב להביא את זה לארץ. גייסנו כסף והוצאנו את הפרויקט לדרך", הוא מספר. לפני עשרה חודשים התחיל להעלות ולוג יומי תחת הכותרת 'MyVibe', אותו צילם מתוך וילה באשקלון בה התגורר עם שותפים. הסרטונים כללו בדרך כלל בנות בביקיני, בנים בלי חולצה, בריכה ומעטפת של אתגרים יומיומיים או מתיחות שערכו זה לזה, וערוץ היוטיוב של הפרויקט זכה להצלחה מסחררת.

אלא שלמרות מה שהמעריצים רוצים לחשוב, לא באמת היה מדובר בחברים החיים יחד ומצלמים את עצמם באופן ספונטני; עד כמה שאפשר לחשוף את הפרטים, מאחורי הווילה של קליזו עומדת חברה מסחרית המנהלת פרויקט מתוכנן היטב. את העלויות הגבוהות סופגים שני משקיעים אלמוניים ("הם בני 40 פלוס, אחד ישראלי והשני מקפריסין, ואני לא יכול לספר יותר מזה. הם לא סתם נותנים כסף, הם מבינים בביזנס והם מייעצים"), שלמעשה מושקעים בחברת סטארט-אפ המפתחת אפליקציה חדשה ("זו אפליקציה של סושיאל נטוורק שאסור לי לדבר עליה ותשוחרר בעוד כחצי שנה, אנחנו עובדים עליה צוות של מנכ"ל, מתכנתים, מעצב גרפי ואני"). באמצעות הסרטונים מהווילה שימרה החברה את כוכבותו של קליזו, שעתיד לשווק את האפליקציה כשזו תעלה לאוויר. אבל יחד עם ההצלחה הגיעו הריבים, ולפני כמה שבועות עלו יחסי השותפים בווילה על שרטון והם נפרדו איש איש לדרכו.

מה קרה?
"זה היה קצת כמו האח הגדול, וכמו בבית האח גם אצלנו היו בעיות. חיים עם אנשים, צריך לנקות, לעזור, אז יש ריבים. לא רציתי להביא איזה מפיק שיגיד לנו מי צריך לשטוף כלים ושזה יהפוך למשהו מתוסרט, רצינו שזה יהיה אותנטי. אבל לפעמים לא היינו מספיק בוגרים כדי לפתור דברים לבד. היו פיצוצים, ולפני שבועיים עצרנו את הפרויקט הזה לגמרי".

סהר - לידים (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

הפרידה לא התרחשה רק על רקע מחלוקות בנוגע למטלות הבית. "הגענו למצב שכל אחד רוצה להגשים את עצמו", קליזו מסביר. "אני לא אגיד שההצלחה עלתה להם לראש כי אנשים מתקדמים, כל אחד ראה שיש לו כוח והוא מסוגל ורוצה קריירה משלו וזה לגיטימי והגיוני בעיניי. עכשיו אנחנו עושים שינוי פורמט, אני לא יכול לספר על הצעדים הבאים אבל הולך להיות גם משהו שקשור לתוכנית טלוויזיה".

יש לקחים מהסיפור הזה?
"אולי הייתי צריך לשתף יותר את הקהל, אולי בסוף היום היה ראוי לפתוח את המצלמה ולהגיד 'עכשיו רבנו'. זו הרי המהות של ולוגים, לצלם את החיים שלך, וגם אם יש קשיים לא להתחמק מזה".

איזו מתיחה שעשית הכי אהבת?
"את המתיחה בה מתחתי את ידידה שלי אמילי שחשבה שאני מת. זה היה עשוי ממש טוב ופשוט פעל כמו שתכננו. אני אוהב להילחם בפחדים שלי, בתקופת הווילה עשיתי כמעט כל יום משהו שלא העזתי לעשות עד היום. עשינו קעקועים על הרגליים מפתקים רנדומליים שהוצאנו, יש לי חציל על הרגל. אתה יודע שאתה עושה משהו מטומטם שנשאר לנצח. עשינו הרבה דברים פסיכיים, ואני מצטער שלא עשינו יותר".

סהר - לידים (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

אמרו שהעתקת ממתיחת הבריכה של היוטיובר האמריקאי ג'ק פול.
"אני שואב השראה מהמון חבר'ה שעושים דברים טובים בחו"ל. השוו אותי גם לג'ק פול שעשה את זה בצורה הכי טובה לאחרונה, אז הגיוני. לא ידעתי שהוא בכלל עשה מתיחה בבריכה. בזון של המתיחות אין יותר מדי אפשריות: זה עם דם או בלי דם, אתה משחק מת או שנפצעת. לוקחים את המתיחות לנקסט-לבל ואז זה באמת באותו סגנון, אבל זה לא אותו דבר כמו המתיחה שלו".

אבל זה נראה בדיוק אותו דבר כמו המתיחה שלו.
"לא אכפת לי. אני פועל לפי מה שאני רוצה לעשות, לא לפי מה שאני חושב שהצופים ירצו. אני זורם על אותו יום, חושב על רעיון ומוציא אותו לפועל. נניח אני רוצה לעשות את הלאפה הכי גדולה בעולם? יאללה נוסעים לסופר, מביאים מאה קילו קמח, מארגנים שיתוף פעולה עם מסעדה שיש לה תנור גדול ומצלמים את זה. רוב הסיכויים שמישהו כבר עשה את זה בחו"ל, כי בתחום הזה כבר עשו הכל. אתה רוצה כיסא מעופף עם כדור פורח? עשו את זה. אז זה פשוט תלוי איך אתה בונה את זה, מה אתה אומר מול המצלמה".

סהר - לידים (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

"הקהל שלי בגילאי 8-16, הם לא רואים בעיניים"

כמעט כל סרטון של קליזו נפתח באותן מילים: "בוקר טוב חברים, קודם כל אני רוצה לאחל לכולם יום קסום, יום מלא באנרגיות ווייב חיובי לכולם". הדיבור צעקני, שפת הגוף גם. כשהוא מדבר שלא למצלמה, הז'רגון שלו הרבה יותר כלכלי: הוא משתמש במילים כמו ווליו, אטרקטיבי, נקסט לבל וטראפיק, כמו איש עסקים שמבקש לתרגם צפיות לכסף. הוא גדל בגן יבנה להורים גרושים ("ההורים שומרים על קשר מצוין ואפילו יוצאים יחד לדייטים משותפים"). אמו תימניה-רוסיה ואביו פיליפיני-ספרדי ("היא הכירה אותו בפיליפינים והוא בא איתה ארצה. סיפור אהבה רומנטי"), שילוב אקזוטי שתרם למראה הפנים המיוחד שלו. האבא מסעדן שפשט רגל וכיום בעלים של שני עסקים קטנים בתחום המסעדנות, האם בעלת חנות בגדים. קליזו מספר שלמרות שלא חסר לו כלום בתור ילד, כשהתבגר הבין שמבחינה כלכלית המשפחה נמצאת מתחת לממוצע. אחת מהסיבות להפוך ליזם, לדבריו, הייתה כדי לנסות לדאוג להוריו בגיל הפנסיה.

בתקופת הווילה הוא עבד בלהיות יוטיובר במשרה מלאה. מדי יום חשב על קונספטים לוולוגים, כתב תסריטים, ערך וכיכב מול המצלמה. לדבריו הוא לא מקבל משכורת, אלא אחוזים מההכנסות: פרסומות ביוטיוב, שיתופי פעולה מסחריים או מכירת מוצרים נלווים בחנות המקוונת של MyVibe. כעת, אחרי שהווילה התפזרה, הוא ממשיך לעבוד במרץ על האפליקציה של החברה, לברור שיתופי פעולה מעניינים עליהם הוא לא מעוניין להרחיב ולתכנן את הפרויקט הבא.

סהר - לידים (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

למה לא להמשיך לעשות כסף מפרסומות בתוך הסרטונים?
"אם אתה מפרסם מוצרים בסרטונים, הקהל יודע שאתה עושה כסף על זה ומפתח אנטגוניזם. זו בעיה ידועה בקרב כוכבי האינטרנט, איך לייצר תוכן אטרקטיבי וגם לעשות כסף ולא ללכת לעבוד כמלצר".

אז מה הנוסחה?
"צריך לדעת לפרסם את המוצר בצורה שלא תהיה ברורה מדי, במקום להגיד 'תקנו הוברבורד' של חברה מסוימת אז אני נוסע ומשתמש בו כחלק מהקונספט של האתגרים. זה נקרא להתמסחר בסטייל. לא לכל מוצר יש את הדרך לפרסם אותו, אז יש כאלה שאנחנו אומרים להם לא. פספסנו המון עסקאות מאוד גדולות כי לא הייתה דרך יצירתית לעשות את זה".

מה עם לקנות צפיות ביוטיוב כדי לצבור כוח?
"לא לוקח כזה סיכון בחיים ואתם יכולים לבדוק אותי על זה. זו נוכלות, לא לגיטימי לעשות את זה רק כדי להרוויח יותר כסף. המשקיעים שלנו מאוד פדנטים ואין מקום לטעויות אז זה משהו שלא יקרה לעולם".

סהר קליזו (צילום: עופר חן)
"לפעמים לא היינו מספיק בוגרים כדי לפתור דברים לבד"|צילום: עופר חן

אתה נהנה מההערצה כלפיך?
"הקהל שלי בגילאי 8-16, זה קהל חזק כי הם כולם מזהים ולא רואים בעיניים. איך שהם רואים אותך זה 'קליזו!' בום, חמישים שישים ילדים סביבך, לא משנה באיזה קניון זה. הבנתי עד כמה זה תפס כשהגעתי למצב שאי אפשר ללכת ברחוב. אני בחור ביישן. לא יכולתי לדבר עם ההורים של האקסית שלי, אז שמתי לעצמי מטרה לתקוף את הפחד, באתי אליה הביתה ודיברתי עם אמא שלה. החלטתי להיות הכי גבר וזה עובד לי. הפרויקט ביוטיוב בכלל הרג לי את הביישנות".

את השרירים שצופיו מכירים היטב כמעט מכל סרטון הוא מטפח בחדר כושר כבר שנים. הוא מקפיד לאכול בריא ובעבר היה בחוגים לאמנויות לחימה ובקפוארה. חוץ מצפיות רבות, השרירים מספקים לו גם לא מעט הצעות מבחורות. קליזו נהנה מכך. "יש את הבנות השנונות יותר ששולחות הודעות מצחיקות. יצאתי עם מישהי שהתחילה איתי בפייסבוק, אבל באינסטגרם זה קהל צעיר מאוד אז אני לא מסתכל על בנות שפונות אליי שם".

מה צריך לעשות מי שרוצה להיות כוכב רשת?
"ביוטיוב יש לך הזדמנות להיות האדם העוצמתי שתמיד רצית להיות. זה עדיין אתה, פשוט יותר חזק. הבסיס בעיני זה הומור, זה מה שהופך דברים לוויראליים. אל תפחד להגיד את מה שאתה מרגיש ותהיה צמוד לערכים שלך. אני, נניח, לא מסתלבט על מבוגרים וקשישים, וזה כן לגיטימי לעשות את זה בעולם כי זה הומוריסטי ואטרקטיבי. אני לא עושה את זה כי אולי לא יבינו אותי נכון".

מה אתה יותר: יזם או כוכב רשת?
"אני לא יודע בעצמי. אני יזם שמדבר עם המעריצים שלו על פגישות שיש לו. אני עושה סרטון, מספר שהייתה לי פגישה ושהשבוע גמר אותי, שאני קצת עייף ורוצה לנוח טיפה באיזו פיצה בקניון. ואז אני מסיים את הסרטון באפקט מעבר מתמונה של טרופית. זה סיום קליל".