ליוויי'ס מפתחת ג'קט ג'ינס שיגיע לשוק בסוף השנה. לא ממש חדשות, אלא שמדובר בג'קט בעל חפת קטן הרגיש למגע ומתחבר לסמארטפון – מה שמאפשר לענות לשיחות או להעביר שירים בנגן המדיה ע"י מחוות על השרוול. ליוויי'ס לא לבד: חברות רבות מפתחות בגדים חכמים לשימושי ספורט ופנאי, שיתחרו על הארנק שלכם (לצד שעונים חכמים ופריטי מחשוב לביש אחרים). מה אפשר לקנות כבר היום ומה זה יתן לכם?

MyZone: החזייה שמקשיבה ללב שלך

הכירו את MyZone, חזיית ספורט חכמה. היא כוללת מד דופק ומסונכרנת לסמארטפון באפליקציה פשוטה דרך בלוטות'. היא עולה 69 דולר וזמינה לרכישה, אך לא מציגה שום יתרון על פני שעוני וצמידי כושר למיניהם. מד דופק הוא רכיב פשוט, זול וזמין, שיכול להפוך כל מלבוש לכלי ניטור כושר ובריאות – כך שיש להניח שנראה אותו מופיע באביזרים נוספים בעתיד - במיוחד בקרב יצרני ציוד ספורט שרוצים להציג מוצרים חדשניים במינימום מאמץ.

לרכישה

LumoRun: איך הריצה? שאל את המכנס

חברת LumoRun לקחה את ניטור הריצה לשלב הבא: במקום סתם להראות למשתמש מה הדופק שלו, מיקמה החברה סט חיישנים בתוך גומי של מכנסי ריצה – במטרה ללמד אתכם לרוץ. החיישנים קולטים את קצב ומבנה התנועה ומסוגלים להעביר לרצים המלצות והדרכות כמו מאמן אנושי תוך כדי אימון. גם כאן מדובר באביזר שנועד לספורטאים בלבד, אך הפוטנציאל מעניין: התקן שכזה יוכל לספק לאנשים גם מידע על היציבה שלהם, לנטר דברים שקורים אצלם בבטן ועוד. המחיר: 79 דולר.

לרכישה

LikeaGlove: בגדים שקונים בגדים

הנה חברה שבאמת פותרת בעיה: לחברות אופנה שונות יש מידות שונות מאוד, מה שמקשה על נשים לקנות בגדים – מי שהיא 36 במידת המכנסיים בחנות אחת יכולה להיות 42 בחנות אחרת, מה שהופך רכישה מקוונת לבלתי אפשרית. חברת LikeaGlove מצאה יופי של פיתרון: גרביונים בעלי סיבים המחוברים ליחידת תקשורת ומסוגלים למדוד את המידה המדויקת של המשתמשת – ואז להציג לה בדיוק אילו מידות לחפש באילו חנויות באפליקציה ייעודית.

אותו יישום יכול גם להמליץ למתלבשת על דגמים שיתאימו טוב יותר למבנה הגוף שלה. בפועל, מדובר בפיצ'ר שאפשר להכניס לסוגים רבים של בגדים חכמים – וייתכן שנראה בעתיד בתור סטנדרט, בעיקר בשל הרצון להעצים רכישות מקוונות ולייצר הכנסות פוטנציאליות לשותפים בתחום. המחיר: 79 דולר.

HexoSkin: החולצה שיודעת מה עשית אתמול בלילה

חברת HexoSkin לקחה את החולצה החכמה והחלה לדחוף לתוכה פיצ'רים: לדגמים שלה יש יחידת עיבוד חיצונית שמסוגלת לנטר קצב לב, קצב ואיכות נשימה, שריפת קלוריות, איכות שינה וגם לספור לכם צעדים ולזהות צמיחה ברמות הלחץ שלכם. הבעיה היא שמדובר במערכת יקרה שעולה מאות דולרים – ומצריכה לא מעט אנרגיה: הסוללה שלה מספיקה לעד 30 שעות. וקצת מבאס להתחיל אימון ואז לשמוע את החולצה מתלוננת שהיא צריכה טעינה.

לרכישה

מה שגוגל יודעת: לא הכל ורוד

ישנם אתגרים רבים בפיתוח בגדים חכמים. למשל, החפת של ליוויי'ס מתחילת הכתבה היה אמור להיות בכלל מותקן בתוך השרוול, בתור סיבים חכמים ויחידת עיבוד מובנית. העניין הוא שכאשר החל הפיתוח, בשיתוף גוגל, התברר שהרכיבים הללו לא ישרדו את תהליך האריגה או את פגעי היום-יום שמכים בבגדים שלנו כל הזמן (מה לדעתכם יקרה לרכיב במכנס חכם אם תשבו עליו יום שלם או תכבסו אותו?). לכן, העדיפה ליווייס להתקין מכשיר קטן בתוך חפת, וגוגל המשיכה את פיתוח הסיבים שלה בנפרד, במסגרת פרויקט Jacquard שלה.

כחברה שחושבת בעיקר על פלטפורמות, לא מפתיע שענקית החיפוש משקיעה בפיתוח רשת תקשורת וממשק שאפשר יהיה לשתול בתוך בדים. גם סמסונג מפתחת ליין של חליפות חכמות – וכמותה ענקיות טכנולוגיה אחרות וחברות אופנה כוויקטוריה סיקרט וראלף לורן.

סיכום: מי צריך את זה?

בשנה הקרובה יגיעו לשוק דגמי חולצות, מכנסיים, ג'קטים ומלבושים חכמים נוספים. הבגדים החכמים עלולים להיקלע לאותו בור בו מונחים השעונים החכמים - מלכודת ה"מי בעצם צריך את זה". אחת הבעיות המרכזיות של המחשוב הלביש לסוגיו היא העובדה שעבור רוב המשתמשים, אין הם מוסיפים ערך מהותי על הסמארטפון. גם כשמדובר בקהל בעל מיקוד אחר – למשל, חובבי ספורט – יוכל צמיד ניטור כושר שמחירו כמה עשרות דולרים לספק את הצורך הבסיסי וישתלם יותר מאפל ווטש או גלקסי גיר.

לפי מודל זה, יש להניח שעד שלא ייווצר יתרון ייחודי לחולצות ולנעליים החכמות, לא יצליחו לפרוץ לשוק ולהגיע לנתוני מכירות משמעותיים. ייתכן שחיבור לשירותי בריאות דיגיטליים יוכל להאיץ את התהליך (למשל, חולצה שמדווחת לך ולרופא שלך כשאתה לוקה בשפעת או בקוצר נשימה). כשתבשיל הטכנולוגיה, נוכל לראות גם כובעים בעלי חיישנים רגישים דיים לזיהוי פעילות חשמלית במוח לצורך התרעה על סכנות כאירוע מוחי. לבוש חכם יוכל כך גם לשפר וגם להציל חיים – אם ישכילו היצרנים לתת ערך מהותי בפיתוחים שלהם.