דרור גלוברמן, תמונת טור (צילום: שלומי פרי )
דרור גלוברמן, תמונת טור|צילום: שלומי פרי

אני לא מחליף את הרופא בבינה מלאכותית, אני מחליף את הרופא ברופא אחר שמשתמש בבינה מלאכותית. אין ברירה אלא לראות את זה ככה: מחקר אחרי מחקר מגלה ש-ChatGPT מסוגל לעבור מבחני הסמכה, לקבל החלטות כמו רופא, ואפילו להביע אמפתיה כלפי המטופלים - יותר מרוב הרופאים. זה נכון בכל מקצועות הרפואה, ובשלל סוגי אבחונים, התמחויות ואינטראקציות.  

המחקר האחרון שהתפרסם נערך על-ידי ד"ר ערן כהן, מתמחה בפסיכיאטריה במרכז הרפואי לבריאות הנפש לב השרון, יחד עם ד"ר אוריאל כץ, סטאז'ר בבית החולים וולפסון, בשיתוף פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי באיכילוב, וההסתדרות הרפואית בישראל. המחקר פורסם ב-New England Journal of Medicine AI הראיון איתם הופיע ב-ynet.
המחקר מראה איך GPT4 מצליח בבחינות הסמכה של רופאים בכל המקצועות הבסיסיים: ילדים, פסיכיאטריה, כירורגיה כללית, גינקולוגיה ורפואה פנימית. GPT4 עבר את כל הבחינות שוב ושוב, ומעולם לא נכשל. הביצועים הממוצעים שלו היו טובים יותר ממוצע הביצועים של המתמחים שניגשו לבחינות הללו. עם זאת, הוא מעולם לא עקף את הטובים שבנבחנים. כלומר - בינוני פלוס בהכל, כמו שאמרנו כאן גם בשבוע שעבר. 

נשמע לכם טריוויאלי? זה אומר משהו על הציפיות שלנו ב-2024, אבל האמת שזה ממש לא: הדור הקודם של הטכנולוגיה הזו, GPT3, לא הצליח בבחינות. GPT 4 כבר מתפקד קצת יותר טוב מהממוצע של הרופאים (שאמורים להיות קצת יותר טובים מממוצע בני האדם). ולכן, אי אפשר להתעלם מקצב השיפור של הטכנולוגיה, מדגיש ד"ר כהן. GPT5 יצא עוד מעט. דמיינו מה הוא יוכל להביא לנו. 

chatgpt (צילום: Rolf van Root/unsplash)
chatgpt|צילום: Rolf van Root/unsplash

והפעם זה כבר לא רק שידור חוזר של ד"ר גוגל, התופעה הידועה מלפני 20 שנה שבה היינו ניגשים לרופא עם צרור מחקרים שמצאנו בגוגל ובטוחים שנותרו לנו ימים ספורים לחיות. ל-GPT כבר אפשר להעלות את הנתונים הפרטיים שלכם - תוצאות בדיקות, ובהמשך אולי גם צילומים, היסטוריה רפואית ומשפחתית וכל נתון אחר - ולקבל אבחנות והמלצות ברמה אחרת לגמרי. בהרצאות אני מספר על סאסי הכלבה הבריטית, ש-GPT הציל את חייה, פשוטו כמשמעו. 

ועדיין לא הייתי ממליץ לוותר על הרופא האנושי. הבינה אולי יודעת לפלוט חומר שקראה, אבל בטיפול בבני אדם יש עוד רבדים רבים. התאמה אישית, התרשמות בלתי אמצעית והתבוננות של רופאה הם דברים שהבינה עוד רחוקה מהם. אבל אני בהחלט מתכוון לשאול את הרופאה שלי, עם כל הכבוד ל-4,000 המקרים שכבר פגשה, באיזה אופן נוכל יחד להיעזר בהמלצות של המכונה שראתה כבר 400 מיליון כמוני. 

מופע הקסמים

זה היה חלק לא קטן מהחיים שלי בתור טינאייג'ר: מסתגר עם גיטרה ודיסק או קסטה, ומנגן איתם שוב ושוב עד שאני מחלץ את התווים, האקורדים או הסולו. הביטלס, הדורז, נירוונה או יוני רכטר - היכולת שלי לפענח ולנגן את מה אני שומע הלכה והשתכללה, ועד היום זה הסופר פאואר שלי כמוסיקאי: לנגן כל שיר עם כל הרכב כמעט מיד גם בלי תווים. 

עכשיו יש כלי AI שעושה את זה. רוצים לנגן שיר ואין לכם את האקורדים? כלי בשם למוקל מאפשר לכם להעלות אליו את השיר - והוא יחלץ מתוכו אקורדים ותווים. שחר גולן מדגים אותו את זה.

אז אפשר. אבל כדאי? 

בואו נלך לסיפור אחר. בחודשים האחרונים התמודדנו עם הפרעות GPS. גילינו עד כמה אנחנו מאמינים ותלויים בזכותנו הטבעית וההיסטורית לקבל שירותי מיקום בחינם. פעם ידענו לנווט: במהלך הנסיעה הסתכלנו מסביב, זכרנו נקודות ציון וסימנים ואם התברברנו קצת לא נלחצנו, כי היינו בטוחים שנסתדר. בשנים האחרונות אנחנו לא זוכרים כלום. עוקבים אחרי הקו הסגול, ובלעדיו היכולת או הביטחון העצמי שלנו צונחים לאפס. וזה לא רק ווייז: זה גם משלוחים, ואמבולנס לא עלינו, וחקלאים, ומטוסים, שלל מערכות לוגיסטיקה ותשתית שבלעדיהן אנחנו חוזרים למערה. 

ככה עובדת העיסקה הלא סימטרית והנסתרת של הטכנולוגיה: בכל רגע מגיע עוד איזה מוצר נוצץ שמציע לנו חדשנות ונוחות - אבל אנחנו לא יודעים שבעוד שלוש או ארבע שנים היכולת שלנו לעשות את זה לבד תתנוון. עכשיו העיסקה כבר פחות נסתרת. אנחנו יודעים איך זה עובד. ולכן כשמגיע כלי חדש כמו חילוץ אקורדים, אני רוצה לפנות לנגנים צעירים ולבקש מכם: עזבו את זה. אל תוותרו על פיתוח השמיעה שלכם, שתהפוך את המוסיקליות והנגינה שלכם להרבה יותר מוצלחת וכיפית בעתיד. אל תהיו תלויים באפליקציה כדי לנווט במרחבי השירים, כדי שלא תהפכו לבלתי שימושיים בלעדיה. זה מנג'ס, נכון, אבל יודעים איזה סיפוק זה לחלץ את האקורדים של "הנה הנה" בעצמך?

לא אוטו דבר 

אתם לא מאמינים: אילון מאסק הבטיח להשיק את המונית האוטונומית שלו ב-8 באוגוסט הקרוב!

ואתם צודקים שאתם לא מאמינים, כי האיש הבטיח שהטסלה שלו עוד שנייה נוהגת את עצמה גם בספטמבר 2022, וב-2019, ובכלל כל פעם שמישהו שאל. אבל הפעם זה בא עם תאריך. 

ואתם צודקים פעם שנייה אם אתם לא מאמינים, כי הטסלה כוללת כבר היום שתי טכנולוגיות שנשמעות ממש כמו הדבר האמיתי: האחת מכונה "אוטו-פיילוט" - שזו מערכת עזר לנהג שאתם מכירים מהמכונית שלכם, כמו שמירה על מרחק ונתיב, עם עוד כמה שכלולים כמו תחנה לי את הרכב, תוציא לי את האוטו מהחניה וכאלה. השירות השני נקרא FSD, קיצור של Full Self Drive. שזה אותו דבר עם עוד כמה שכלולים.
מה עוד משותף לשני השמות האלה? שלאוזן האנושית הם נשמעים כמו הדבר האמיתי, והם לא. מה זה Full Self Drive? "נהיגה עצמית מלאה". אם היא מלאה, אז אני הנהג יכול ללכת לישון? שלא לדבר על אוטופיילוט. זה כמו למכור לך מוצר שנקרא "אל-תוש" שלא מחסל את הבעיה. אתה עדיין נעקץ, רק פחות. המוצר אחלה, אפילו השם. הבעיה זה הציפיות של אנשים. 

הרבה אנשים הבינו שאפשר להוריד עיניים מהכביש. לא רק משם המערכת, גם מהביצועים. אחרי שהתנסו במערכת של טסלה במשך כך וכך נסיעות בחודשים וקילומטרים, רבים הרגישו שהם יכולים לשחרר ולהתעסק במשהו אחר. יוטיוב מלא באנשים מנמנמים, משחקים או נוטשים את מושב הנהג של הטסלה. החדשות מלאות בכותרות על אנשים שהתרסקו ככה, כי חוקית ומעשית אסור לך לשחרר את תשומת הלב מהדרך. גם אם קוראים לזה FSD, אתה חייב להיות בשליטה. אגב, טסלה הצליחה לחמוק מלקיחת אחריות ברמה החוקית, אבל נמצאת במוקד של כמה חקירות פדרליות אמריקאיות בדיוק סביב הסוגיה הזאת. 

אגב ההכרזה, הבורסה והעולם עוד לא מתרגשים מההצהרה הזו. הבורסה התרגשה יותר מהירידה במכירות ומהפיטורים של 14 אלף עובדים בחברה. הם טענו שמה שטסלה צריכה זה לא רובוטקסי, אלא טסלה מודל 2 שיהיה זול יותר ויאפשר לה להתאושש ממגמת הירידה במכירות כלי הרכב החשמליים, שחובקת כרגע את כל העולם.

טסלה, מכונית חשמלית (צילום: Sjoerd van der Wal, Getty images)
טסלה, מכונית חשמלית|צילום: Sjoerd van der Wal, Getty images

צריך להודות - יש לטסלה יתרונות חשובים. המרכזי שבהם - המכונית הלא אוטונומית מסתובבת בעולם במיליונים, ואוספת המון נתונים על כבישים, דרכים והתנהגות אנושית כדי לאמן את כלי הרכב האוטונומיים העתידיים שלה. 

ברגע שהרובוטקסי של טסלה יושק, הוא ימצא על הכביש מתחרה הרבה יותר מנוסה ממנו: בסן פרנסיסקו נוסעות להן הוויימו של גוגל, מוניות ללא נהג, משרתות אנשים, אוספות מידע ומשתפרות. לפני שלושה חודשים שחררה וויימו נתונים שלפיהם, לאחר ניתוח של 7.1 מיליון מייל נסיעה, היא בטוחה פי 6.7 מנהג אנושי. לטסלה אין את הניסיון התפעולי שיש לוויימו, אבל יש לה כנראה הרבה יותר מידע אגור. האם זה מספיק? ועוד הבדל חשוב: וויימו לוקחת אחריות על השגיאות שלה, בין היתר כי מדובר במונית ולא ברכב בבעלותך, וכי מושב הנהג ריק. טסלה תצטרך לקחת אחריות על השגיאות של המכוניות שלה, והמחוקק הקליפורני יצטרך להשגיח עליה ב-70 עיניים.

אז צפו להשקה חגיגית ב-8 באוגוסט. מתי הרכב יהיה באמת בכביש? אה, זה משהו אחר. 

מתוך הניוזלטר של דרור גלוברמן Skip Intro. עוד טורים כאן