אתם מקפידים להתעדכן במבצעי הסלולר החדשים ולהשוות מחירים, ולא חוששים להתנייד לחברה אחרת כשזה משתלם, כי זה כל כך פשוט ונוח - אבל כל זה נעלם כשאתם נוסעים לחו"ל. שם, אף אחד אינו מתחרה על לבכם, ואתם שבויים בחבילות שחברת הסלולר שלכם מעמידה על המדף.

טלפון סלולרי (צילום: triloks, Thinkstock)
אילוסטרציה|צילום: triloks, Thinkstock

לעתים, החבילות המוצעות קטנות מאלה שאתם מבקשים לרכוש - למשל, יש בהן מגבלת גלישה של 100 מגה-בייט ליום, שאינה ניתנת להסרה. לעתים בדיוק ההפך הוא הנכון - והחברות מציעות חבילה של מאות דקות שאתם לא זקוקים להן, במאות שקלים.

מלבד כל אלה, קיימת גם שיטת החיוב החד-פעמי - חיוב של כ-70 שקל שמקנה לכם את הזכות לשלם מחיר שפוי לדקת שיחה, ורבים סופגים אותו - רק כדי לא להגיע למצב חירום שבו דקה אחת של שיחה לישראל תעלה להם 10-25 שקל.

מעל כל המשוכות האלה ניתרה באחרונה גולן טלקום, שהשיקה את תוכנית "הכל כלול גם בחו"ל". התוכנית מבטיחה חבילה ללא הגבלה, הכוללת גם שיחות וגלישה ללא הגבלה (עד 6 ג'יגה-בייט) ב-20 מדינות באירופה. המשתמשים יכולים לנצל את השירותים בחו"ל במשך 45 יום בשנה קלנדרית - מה שמספיק לרוב התיירים. התוכנית הושקה בספטמבר האחרון, ולקראת חופשת הפסח היא מסקרנת לא מעט קוראים שמתכננים לצאת לחופשה.

ברמה השיווקית, זו תוכנית מהפכנית, שמאתגרת את כל המוסכמות שהעמידו חברות הסלולר במשך שנים. "גם בחו"ל" של גולן טלקום מייתרת את הבירורים והטלפונים לפני הטיסה, מחסלת את המושג "הקצבה יומית" של מגה-בייט גלישה, ובעיקר גורמת לנו לא להרגיש פראיירים - שמשלמים עשרות שקלים, באופן חד-פעמי כמובן, רק כדי לקבל מחברת הסלולר תעריפון חו"ל הוגן. הערך המוסף של התוכנית של גולן בולט כל כך, והיכולת שעומדת בפני הלקוחות לבצע השוואה אמיתית בין החברות נמוכה כל כך - שאין פלא שהיא מושכת כל כך הרבה תשומת לב.

ואולם ברמה הצרכנית, לקוחות שמצטרפים לתוכנית הדגל של גולן משלמים בפועל את הפרמיה על החבילה לחו"ל בפרישה של התשלומים החודשיים, ופעמים רבות אפילו משלמים יותר - כך עולה 
מבדיקה שערכנו השבוע לכל החבילות שמציעות השחקניות המוכרות בענף.

במסגרת הבדיקה, חישבנו את העלויות השנתיות של מגוון משתמשים מסוגים שונים, על בסיס הצהרות וחשבוניות שקיבלנו מלקוחות 
שהשתמשו בטלפון הסלולרי בחו"ל. הנה המסקנות העיקריות של הבדיקה:

1. רוב הכסף נמצא בתוכנית החודשית

במבט חטוף על טבלת העלויות בחו"ל, נדמה שהמחירים שמציעות החברות שונים בתכלית. חברה אחת גובה 150 שקל עבור 120 דקות, אחרת 75 שקל עבור האפשרות לשלם 70 אגורות לדקה, שלישית מציעה חבילת גלישה של 1 ג'יגה-בייט ב–140 שקל, ורביעית את חצי הנפח ב-200 שקל.

ואולם, ההשוואה של העלויות בפועל, לפי פרופילים של לקוחות עם הרגלי שימוש שונים, מגלה כי הפערים הגדולים האלה מתקזזים עם העלויות של התוכנית החודשית.

חברות הסלולר הקטנות - יופון, 012 מובייל, גולן (בתוכנית הרגילה) ו-HOT מובייל - מציעות חבילות חודשיות במחירים נמוכים לעומת המחירים שמציעות החברות הגדולות, והן נשארות זולות יותר גם לאחר התוספת שנגבית בגין השימושים בחו"ל.

כך, הפער בין התוכנית החודשית במחיר הנמוך ביותר לתוכנית במחיר הגבוה ביותר הוא 744 שקל בשנה. הפערים בין העלויות השנתיות השונות של לקוחות שונים, כולל שימושים בחו"ל, הם 550-990 שקל. כלומר, מרבית הפער השנתי נגזר מהעלות של החבילה בישראל.

אם חשוב לכם לחסוך - הדרך הנכונה היא לעבור לחברה אחרת; אם חשובה לכם הנוחות בחו"ל - הציצו בפרטים הקטנים. כך, למשל, בפלאפון ובתוכנית הרגילה של גולן אין אפשרות לרכוש חבילה שאינה מוגבלת ל-100 מגה-בייט ביום; אם אתם זקוקים ליותר מ-500 מגה-בייט גלישה בזמן השהות בחו"ל - החבילה של יופון לא תספיק לכם.

2. לא חייבים לפתח הרגלים חדשים

עד לפני שנתיים, החבילות לחו"ל היו מוגבלות ויקרות - רק פרטנר הציעה חבילה מלאה של 1 ג'יגה-בייט בחו"ל, וחבילות של 250 מגה הגיעו לסכומים אבסורדיים של אלפי שקלים אצל המתחרות. הלכה למעשה, האפשרות לא היתה קיימת עבור הצרכנים, אף שהביקוש בהחלט היה קיים. כיום האפשרות לחבילת גלישה בנפח הוגן קיימת בכל החברות.

בגולן הרחיבו את האפשרויות עוד יותר ואימצו את הביטוי "כמו בבית" - גם בחו"ל אפשר להתקשר ולגלוש כמו בבית. אבל בחו"ל אתם לא בבית - אתם מבלים, ובזמן שאתם מבלים, אתם גולשים הרבה פחות.

לאירופה, האזור שבו פועלת התוכנית, אתם מגיעים פעם או פעמיים בשנה, לתקופה קצובה של שלושה ימים, חמישה ימים או אולי שבועיים. אם בישראל אתם מסתדרים עם 2 ג'יגה-בייט בחודש - מתי תספיקו לנצל פי שלושה מכך בחופשות של ימים ספורים?

העלות הנוספת שאתם משלמים על "כמו בבית" אינה הכרחית, נכון להיום, למרבית הצרכנים. לכן, אם שיקולים כלכליים מנחים אתכם בבחירה - אין צורך לשלם 99 שקל בחודש, כשאפשר להסתפק בתוכנית של 40 שקל.

3. חבילות מוזלות? לא בתאילנד

כל ההשקעה בהשוואת מחירים בין החבילות השונות אינה רלוונטית ברגע שתנחתו בתאילנד - יש דברים שגם גולן טלקום עוד לא הצליחה לפצח.

תאילנד היא יעד פופולרי, בעיקר בתקופת חג הפסח, אך הגלישה הסלולרית ממנו בלתי-אפשרית. בגולן טלקום, היא מתומחרת ב-15 שקל למגה-בייט - שהם דרך עדינה לתאר מחיר של 1,500 שקל עבור 100 מגה-בייט, כמות אפסית עבור חופשה. ב-HOT מובייל גובים 20 שקל ל-1 מגה-בייט, וביופון תשלמו 7 שקלים עבור 1 מגה-בייט - זה רק נראה פחות, אך מדובר בתעריף שאינו רלוונטי בדיוק באותה מידה.

המסקנה היא שאם אתם מעוניינים בגלישה סלולרית בתאילנד, עדיף שתהיה לכם חבילה של אחת משלוש החברות הגדולות. תאילנד היא רק דוגמה - המצב דומה במדינות נוספות רבות שאינן נמנות עם מדינות מערב אירופה או ארה"ב.

לראיה, חבילת הגלישה של פלאפון נתמכת ב-93 מדינות, ובהן הצעות ייחודיות למדינות מרוחקות כמו ארגנטינה ואוסטרליה; החבילה של פרטנר (כולל המותג 012 מובייל) כוללת הצעות ל-73 מדינות; ואילו ההצעה של גולן טלקום כוללת 35 בלבד.

מה בכל זאת אפשר לעשות? צרכן שמעוניין להישאר מנוי של החברות הקטנות, ולו לטובת התחרות והחדשנות שלהן, אך מרבה להרחיק מהבית ליעדים אקזוטיים - מומלץ לו לרכוש כרטיס SIM מקומי במדינת היעד.

4. ומלה אחת
 על רמי לוי

כמפעיל הווירטואלי (MVNO) הראשון שנכנס לענף, וכאביר הצרכנים בשוק המזון, אנו זוכרים לרמי לוי חסד נעורים. אולם, בשוק הסלולר הוא אינו מצליח לחולל מהפכות.

הכרטיס הבינלאומי שהוא משווק נחל כישלון חרוץ - גם במכירות וגם בשימוש. שלא במפתיע, ההצלחה היחידה של רמי לוי תקשורת בתחום היא דווקא במחירים של מכשירי הסלולר שהיא מציעה למכירה. לוי 
יודע למכור מוצרים, אך בכל הנוגע לשירותים - הוא צולע הרחק מאחור.

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker: