ווייז עוזרת לנו להגיע במהירות ממקום למקום תוך שאנו חומקים ממצלמות מהירות ושוטרי תנועה. כעת, שוטרים בארה"ב יוצאים נגד האפליקציה, אבל לאו דווקא בגלל מה שאתם חושבים: הם לא מתנגדים לאפשרות שנהגים ידעו שיש מצלמת מהירות לפניהם, ויאטו את נסיעתם, אלא חוששים שהאפליקציה - שמגלה את מיקומם - חושפת אותם לאיומים.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP, שוטרים מעוניינים שגוגל, שרכשה את ווייז ב-2013, תוריד את האפשרות לסמן את מיקומם כדי לצמצם את הסיכוי לרצח או פגיעה בשוטרים. הדיווח מציין שאחת הסיבות שהביאה לבקשה זו, היא מערכת היחסים המורכבת בין גוגל לממשלת ארה"ב ולרשות האוכפת, שמעלה שוב את אותן שאלות על פרטיות ושמירה על בטחון הציבור.

צילום: רועי ברקוביץ

צ'ארלי בק, מפכ"ל משטרת לוס אנג'לס, פנה לענקית הטכנולוגיה במכתב כבר בסוף דצמבר, בו טען שאנשים עשויים להשתמש באפליקציה רק כדי לארוב לשוטרים ולפגוע בהם. לטענתו, החשוד ברצח שני השוטרים בניו יורק השתמש בווייז, ויש אפילו הוכחה: בחשבון האינסטגרם של היורה מופיעים צילומי מסך של ווייז, בצירוף לאיומים נגד המשטרה. למרות האשמות אלו, בגוגל טרם ענו למכתב.

קראו גם: תושבי הפרברים נגד וויז: שלחו דיווחים כוזבים

למרות האשמות אלו, חוקרים הרצח אינם מאמינים שהיורה השתמש באפליקציה כדי לעקוב אחר השוטרים, מאחר שהוא נפטר מהסמארטפון שלו במרחק של כשלושה קילומטר ממקום ההתנקשות. בק לעומת זאת טוען - היורה עקב אחר שוטרים באמצעות האפליקציה כבר מתחילה החודש.

ווייז: "עוזרים לנהגים וגם לשוטרים"

לפי AP, לווייז יש כיום חמישים מיליון משתמשים בכמאתיים מדינות. עם זאת, מעולם לא אומת שמישהו השתמש באפליקציה כדי לעקוב או לפגוע בשוטרים. יתרה מכך, האפליקציה אמנם מאפשרת לסמן את מיקומה של ניידת בכביש, אך אינה מאפשרת לעקוב אחר הניידת - ובטח לא אחר השוטרים שבתוכה.

עם זאת, סוכנות הידיעות מציינית שזו אינה הפעם הראשונה בה השוטרים יוצאים נגד אפליציה שלטענתם מסכנת אותם. ב-2011, ארבעה סנטורים בארה"ב פנו לאפל בבקשה להסיר את כל האפליקציות שמזהירות נהגים מפני עמדות לבדיקת שכרות - אלא אם נקודות ציון אלו התפרסמו על ידי המשטרה עצמה. כך נמסר בזמנו בדוברות אפל.

אז מה יקרה הפעם? כנראה שלא יותר מדי. דובר ווייז, ג'ולי מוסלר (Mossler) אמרה בתגובה שהחברה מתייחסת ברצינות לנושא הבטיחות והאבטחה, ומשתפת פעולה עם המשטרה: "מערכת היחסית הזו שומרת על האזרחים, מאפשרת תכובה מהירה בזמן מצבי חירום ומקלה על עומסי תנועה".