לפני 10 שנים נסעו בישראל 2.5 מיליון כלי רכב. היום המספר הזה כבר זינק ל-3.4 מיליון. אז מה קורה כאן? איך הגענו למספרים האלה ובעיקר - מי דוחף אותנו לקנות רכב פרטי? את האינטרס של מי זה משרת? המנגנון המשומן הזה מתחיל במיסוי גבוה על הרכבים והדלק שמעשיר את קופת המדינה, ממשיך בקשר האדוק בין המדינה למועדון הסגור של יבואני הרכב ומסתיים בזה שאנחנו תקועים בפקקים ומשלמים ביוקר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

טירוף המכוניות בישראל שובר שיאים של כל הזמנים: תנאי המימון הנוחים גרמו לכך שרק בשנה שעברה עלו על הכבישים בארץ כ-300 אלף מכוניות חדשות. ינואר 2017 היה החודש החזק ביותר אי פעם - 45,210 מכוניות חדשות נמסרו- 1,674 מכוניות בכל יום - 140 בכל שעת עבודה.

קניתם רכב חדש? תתחדשו. מעכשיו אתם הופכים לפרה החולבת של קופת המדינה. מס קנייה, מע"מ, מס על הדלק, אגרות, קנסות והרשימה נמשכת.

התחנה הראשונה - הנמל. כשהרכב מגיע לארץ, מחיר הבסיס הוא רק 55 אלף שקלים. אבל כדי שהרכב יצא מהשער של הנמל היבואן ישלם מס קניה של יותר מ-40 אלף שקלים. אתם תשלמו עוד מע"מ של כ-20 אלף שקלים והמחיר, לכם הצרכנים, לאחר תוספת הרווח ליבואן של 24 אלף שקלים מתנפח ל-139,900 שקלים.

פקקים בכל רחבי הארץ (ארכיון) (צילום: פלאש 90, חדשות)
כ-1,000 שקלים לאגרה|צילום: פלאש 90, חדשות

מדוע האגרות בארץ כל כך יקרות?

הוצאנו את הרכב מהנמל, אבל עכשיו צריך להעביר אותו במכון הרישוי. האגרות בישראל גבוהות במאות אחוזים מהעולם. מבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מתברר שהאגרה הממוצעת לכלי רכב פרטי בישראל היא 984 שקלים בהשוואה לממוצע של 240 שקלים במדינות האחרות - 310% יותר.

בזמן שאנחנו משלמים כמעט אלף שקלים, בניו יורק משלמים אגרה של 51 שקלים בלבד. בספרד 99, ובבריטניה 232 שקלים. ההכנסות של המדינה מאגרות מגיעות ל4 מיליארד שקלים בשנה - רק לשם השוואה זה שווה ערך לכל התוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר בשבוע.

אחרי המס על הקניה והאגרות, עכשיו מתחילות ההוצאות השוטפות. המחיר הבסיסי של הדלק נמוך יחסית - 1.45 שקלים לליטר בנזין. אבל עליו מתלבשים שלל מסים שמקפיצים אותו. מס על הבלו - 3 שקלים ו-2 אגורות לכל ליטר ומע"מ של עוד 87 אגורות. וכך מחיר ליטר בנזין מגיע ל5.96 אגורות, והמיסים מהווים 65.2% אחוזים מהמחיר.

"על כל דקה שאנחנו נוסעים אנחנו משלמים יותר מ-60% מס על הדלק שהרכב צורך", זאב גראואר, מוביל מחאת הדלק ב-2001. "זה יכול להגיע ל-1,200 שקל לחודש".

כשהמחיר אצלנו כל כך גבוה, נוצר פער גדול במחירי המכוניות בארץ לעומת אירופה וארצות הברית. ממחקר של ארגון ה-OECD עולה שמסי הקניה על רכב בישראל הם מהגבוהים בעולם. ביפן המס עומד על 3% בלבד, בקוריאה עד 5%, באירלנד עד 36% ובפינלנד עד 50%. בישראל המס מגיע עד 83%.

במחיר שבו תקנו בארץ טויטה קורולה - 125,900 שקלים - תוכלו לקנות בארה"ב מרצדס CLA, ב.מ.וו קופה ואפילו יגואר סדאן. במחיר ממוצע של מאזדה 3 בארץ - כ-132 אלף שקלים - תוכלו לקנות באנגליה לנדרובר דיסקאברי, או יגואר XE. בארה"ב תקנו באותו מחיר BMW X1.