אבשי פלד לא יהיה מפכ"ל. לא בגלל שהוא נאחז בתפקידיו במשך שנים רבות מבלי שהורגש, לא בשל חוסר ניסיונו כמפקד מרחב או מפקד מחוז, לא בשל חיבוקיו החמימים לשר ולעוזרו. אבשי פלד לא יהיה מפכ"ל כי בראש הארגון הביטחוני השני בגודלו ובחשיבותו במדינת ישראל שאחרי 7 באוקטובר, חייב לעמוד קצין ישר וערכי, נקי מכל רבב, מנוסה וחדור ניסיון והבנה אסטרטגית באשר לעתיד הארגון והמדינה. אבשי פלד אינו כזה.

הנפיחה התורנית בדבר מינויו של אבשי פלד למפכ"ל, היא עוד אחת מאותן נפיחות שמשמשות את השר הכושל ביותר בממשלת הכישלון והחידלון, להטריל את המערכת הפוליטית ואת עצביה המרוטים של החברה בישראל. זוהי דרכו של השר למאפים ונשקים לחזור ולהבהיר לארגון הנשלט על ידו את דרישותיו. השר חובב חנופה, הוא ניזון ממנה, וכדי לשמן את קצב דיבורו המתלהם והמתריס, היא נדרשת לו במנות גדושות.

בן גביר מבין היטב את הפוליטיקה בישראל, הוא יודע שהמסגרת הפוליטית הנתונה לא תאשר את מועמדו, ואם זו תאשר, הוא יודע שהוועדה למינוי בכירים תפסול אותה. אבל השימוש הציני שלו במועמד שלו הוא התכלית והכותרת ומבחינתו של בן גביר יש פה מסר כפול; הראשון, שחנפנות לכאורה משתלמת לאלו שמבקשים להתקדם. השני לבייס האלקטורלי ההולך וגדל – הנה שוב מנעו ממני לחזק ולהתחזק, אני צריך שתמשיכו לחזק אותי בקלפי וברחוב, כדי שאוכל לחזק אתכם בחזרה. ישראל חזקה, בן גביר למשרד הביטחון. אולי בעתיד גם ראש ממשלה, למה לא בעצם?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בן גביר. גם אם המינוי ייכשל הוא ירוויח ממנו|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסיפור בתמצית הוא פשוט ומצמית, מי שמואשם בפלילים והכריז מלחמה על מערכת אכיפת החוק, ממנה שרים חסרי כישורים ויושרה לחבל במלאכת אכיפת החוק ולנקום בחוקריו ותובעיו, על שהעזו להעמידו לדין. ארדן בניסיון המינוי של גל הירש וייבושו של מוטי כהן כממלא מקום במשך שנתיים, אוחנה עם מינויו של שבתאי, שיש טובים ממנו, כמבוא לאסון מירון ולזינוק בנתוני הפשיעה, ולבסוף הצמד בן גביר – פלד, מנישואי קרובים הנפגעים הם בעיקר הצאצאים.

בבואה למנות ראש ארגון ביטחוני כמו משטרת ישראל נדרשת לשכת השר ואיתה השר לעבודת מטה סדורה. עליה להגדיר את הקריטריונים, לסנן מועמדים אפשריים ולבחור מתוך קבוצה מצומצמת את המועמד הטוב והראוי ביותר. זה שמשנתו ותפיסתו מתכתבים עם מדיניות השר וצורכי הארגון והמדינה, זה שיש בכוחו להוביל פקודים ולשכנע עמיתים לדרך, זה שיוביל את הארגון למחוזות בהם תצומצם הפשיעה ותאונות הדרכים, יגדל אמון הציבור במשטרה ותחושת הביטחון תגבר.

אבל מה לו לשר ולעבודת מטה סדורה ולטובתה המיידית של המדינה בהקשר הזה. לדידו של השר אמון הציבור במשטרה הוא משאב שמפריזים בערכו ודי לו באמון ציבור תומכיו, באשר למשנה סדורה להורדת הפשיעה די לו בגילויי חיבה מוחצנים, עיסוי של הגב, תיקון של העניבה, ליטוף על הלחי ומינוי מקורבים שהוא חפץ ביקרם. כל השאר בונוס. את השר לא מעניינות תחנות המשטרה המתרוקנות מטובי השוטרים, לא התדמית המשטרתית ואובדן הדרך, לא מופעי השימוש הבלתי מרוסן בכוח וחוסר המקצועיות המופגן במפגשי שוטר אזרח רבים כל כך.

לא למדנו דבר מהשבעה באוקטובר אם כך נראה מינוי מפכ"ל חצי שנה אחר כך, לא למדנו ולא השכלנו לשנות מהתנהגותנו הכושלת אם אתם סבורים שמדובר לכל היותר רק במינוי אחד בכיר במשטרת ישראל, שכבר מזמן איבדה כיוון, כדאי שתחשבו שוב, הזיהום הולך ומתפשט.

>>> ערן קמין הוא תת-ניצב (בדימוס), שימש בין השאר ראש מנהלת האכיפה הלאומית בעת משבר הקורונה, ראש חטיבת החקירות במשטרת ישראל, מפקד בפועל של היחידה הארצית לחקירות הונאה, מדריך במכללה לביטחון לאומי ונציג המשטרה והמשרד לביטחון לאומי בארה"ב ובקנדה