חן מצגר (צילום: רפי דלויה)
"הופתענו מהזכייה, הקדם אירוויזיון ממש לא היה מכור". חן מצגר-אדר|צילום: רפי דלויה

המוזיקאי חן מצגר-אדר נענה להצעתו של הבמאי דורון מדלי לעבד את השיר "רק בשבילו" של מורן מזור לקדם אירוויזיון 2013. עם בחירתו של השיר לייצוג ישראל באירוויזיון, שיתקיים בעוד כשבועיים וחצי במאלמו, שוודיה, הפך מצגר-אדר ממוזיקאי אנונימי יחסית לדמות מוכרת בתעשייה המקומית.

"דורון מדלי, שאני חייב לו את הקריירה שלי, ממש הגיע אלי עם מורן מזור והציע לי להפיק את השיר לקדם", נזכר מצגר-אדר. "את מורן הכרתי, כי אני זה שקיבל אותה בזמנו ללהקה צבאית, וגם את דניאל סקעת (אחיו של הראל הסקעת) ואביה שושני, זמרי הליווי שלה קיבלתי ללהקות. חשבתי שמורן זמרת מדהימה ובחורה עוד יותר מדהימה, ואמרתי יאללה נקפוץ למים".

-איך קפצתם?
"לקראת ה'קדם' עבדנו מאוד קשה ועל הדרך מאוד התחברנו אחד לשני. מורן, דניאל, ואביה שהיו חברים עוד מקודם קיבלו אותי באהבה והפכנו לסוג של משפחה. רציתי להאמין שנזכה, אבל בחרתי שלא, בגלל אמונות תפלות. ביום של הגמר כבר הייתה לי הרגשה טובה וכשזכינו נכנסתי ללחץ של מפיק מוזיקלי, צריך לעלות לבמה, מאיפה לוקחים מיקרופון, מי יביא את הפסנתר ורק חשבתי על זה שצריך להעלות את הנאמבר שוב בצורה הכי טובה שיש".

-יש כאלה שטוענים שהקדם-אירוויזיון היה מכור לטובתכם.
"(צוחק) אני מצטער שאני צוחק מהשאלה, אבל אם היית רואה את הפרצוף שלי ושל מורן מזור ברגע הזכייה היית מבין כמה הופתענו וכמה אושר עילאי היה לנו. אתה שואל אם קיבלנו יחס מועדף מההפקה? אנחנו ממש לא הרגשנו את זה. אני מעריץ את ההפקה הזאת, בעיני הם עשו עבודה מצויינת. הם עבדו קשה ולמרות הקשיים עם הפרישה של קטלין רייטר ברגע האחרון - וחבל לי עליה כי אני מאוד אוהב ומעריך אותה - הם התגברו על זה במקצועיות ובמהירות".

-הקהל בבית דירג אתכם במקום השני אחרי שני זמיר והעובדה שהשיר שלה לא קיבל אפילו נקודה אחת מהשופטים סללה לכם את הדרך לניצחון.
"היו לשני אחלה שיר והופעה טובה. היא קיבלה את אהבת הקהל וכל הכבוד לה. היא עברה אותנו בארבע נקודות בלבד, בשקלול הסופי זה לא הספיק, להזכירך, גם דנה אינטרנשיונל הייתה אצל הקהל במקום השני לפני שנתיים. דברים כאלה כבר קרו בעבר".

-אוטוטו אתם נוסעים לשוודיה.
"כן וההכנות בשיאן, הכל מחולק לגזרות מאוד ברורות. אני לא מתעסק ביחסי ציבור, בסטיילינג, באיפור ובבימוי. אני מפיק מוזיקלי וזמר רקע ובזה אני מתמקד".

-הולך להיות שינוי בעיבוד ממה ששמענו בקדם?
"אנחנו בודקים אופציות כרגע לשינויים ואין לי תשובה סופית לתת לך, אבל לא יהיה שינוי בהרכב שלנו על הבמה. לגבי השפה דברים עדיין נבדקים ועוד אין החלטה סופית".

מורן מזור עצמאות (צילום: שרון רביבו)
"אני לא אחראי לשמלה שהיא לובשת, רק למוזיקה". מורן מזור ביום העצמאות|צילום: שרון רביבו

-מה דעתך על פרשת המעצב ג'ון גליאנו והשמלה?
"כמו שאמרתי אני אחראי ישיר על ההפקה המוזיקלית ואין לי מושג מה קורה מבחינת הסטיילינג. קראתי על זה בדיוק כמוך".

-מהן הציפיות שלך מהאירוויזיון?
"מקום ראשון. אין פחות מזה. אני וגם הצוות שלי מגיעים במטרה חדורה לנצח. וחוץ מזה, הילד מאורנית הולך להתחרות על אותה במה מול אנוק, בוני טיילר וקסקדה ואין כבוד גדול מזה בשבילי. אני יודע שהסיכוי לא גבוה, בכל זאת אחד ל-39. אני גם רוצה לנצל את התחרות ולהיכנס להפקות פופ באירופה, זו מטרה שפגשה הזדמנות. והכי חשוב ליהנות, ליהנות, ליהנות. בתור בן אדם לא כל כך מאוזן ודי היסטרי יש בי פחד שלא נעבור את חצי הגמר, אבל אנחנו נעשה הכל בשביל להצליח ואנחנו מאוד מאוחדים ומאוד מאמינים בשיר ואין שום סיבה שלא נופיע בגמר".

מלהקת פיקוד העורף לאולימפיאדה

הוא נולד כבן זקונים למשפחת מצגר וגדל בישוב אורנית. את השם אדר, שם משפחתו של סבו אליו היה קשור במיוחד, הוסיף לאחר מותו. את הקריירה המוזיקלית התחיל כבר בנעוריו כשהתקבל למגמת המוזיקה של תיכון "אלון" ברמת השרון. בצבא שירת בלהקת פיקוד העורף כזמר ולקראת סוף השירות החל לנהל מוזיקלית את הלהקה וגם את להקת הנח"ל ולהקת פיקוד מזרח. אחרי השחרור המשיך לעבוד עם הלהקות כמנהל מוזיקלי וכבוחן מועמדים.

-איך המשכת את הקריירה אחרי הצבא?
"מיד אחרי השחרור עשיתי כמה פרויקטים של מופעי במה לילדים עם דנה פרידר, טל מוסרי וליאת בלו. דורון מדלי שעבד ב'לוק הפקות' הזמין אותי לעשות את העיבוד המוזיקלי למופע שמחזיר את מיכל ינאי לעולם הילדים שמשודר ביס. בעקבותיו הגיעה הפקה מוזיקלית לשלוש עונות של תכנית הילדים 'רוני וקשיו' בהוט. את השירים כותבת ליאת סביון והלחנים של מדלי, וזה בעצם חלק מהאג'נדה שלי, שכל אחד צריך להתמקד במה שהוא עושה הכי טוב. אם אתה זמר טוב - תשיר. אם אתה כותב טוב - תכתוב. לא צריך לעשות הכל. זו הסיבה שאני לא שר למשל. בהפקה מוזיקלית אני מרגיש הכי טוב".

חן מצגר, מורן מזור (צילום: רפי דלויה)
"אני זה שקיבל את מורן מזור ללהקה צבאית. בעבודה על השיר התקרבנו". חן מצגר-אדר ומורן מזור|צילום: רפי דלויה

-ואז עברת מעולם הילדים לעולם המבוגרים.
"לפני כארבע שנים אוהד חיטמן, שהוא חבר מאוד טוב שלי, חיבר אותי עם עידו תדמור שהעלה מופע בשם 'פודרה'. בפעם הראשונה הלחנתי מוזיקה למחול. במופע הכרתי את הרקדנית ענת גרגוריו ומיד אמרתי לה 'לך אני רוצה לכתוב מוזיקה'. כעבור חצי שנה העלינו מופע בשם 'TOP SECRET', שהוא דואט בין מוזיקאי לרקדנית. המופע קצר שבחים רבים והופיע בפסטיבל עכו, מרכז סוזן דלל, תיאטרון תמונע ואף הוזמן לחו"ל".

-גם לאולימפיאדה הגעת.
"כתבתי את המוזיקה לתרגיל הקרקע בהתעמלות אומנותית של הנציגה שלנו ולריה מקסיוטה. לא נסעתי כי זה לא הסתדר מבחינת לוחות זמנים, אבל ישבתי בבית וראיתי את התרגיל שלה וברקע מוזיקה שלי. זה ממש מרגש".

-מי זו לימור דרור?
"לימור דרור היא זמרת מצויינת וזה האלבום הראשון שהפקתי אותו במלואו והוא גם סוג של חותמת שלי. האלבום ייצא בסביבות יולי. יצאו כבר שלושה סינגלים לרדיו, הראשון 'כמה טוב עכשיו, אותו גם כתבתי והלחנתי ביחד עם לימור מצליח ומושמע ברדיו. האלבום הוא הגשמת חלום מבחינת ליצור פרויקט שלא תלוי בכסף. כלומר שנחנו לא מוציאים אותו כדי שישמיעו אותו ברדיו, למרות שמאוד נשמח אם זה יקרה, אנחנו כותבים את האמנות שלנו ואת האמירה שלנו ואת מה שיש לנו להגיד. זה אלבום בכורה משותף של זמרת ומפיק מוזיקלי".

-מה למפיק עם אג'נדה ולאירוויזיון שנחשב לרדוד ונחות מוזיקלית?
"האירוויזיון הוא המופע המוזיקלי הכי גדול בעולם וזה רק טבעי שמפיק מוזיקלי כמוני ינסה להגיע לבמה הזאת ודרכה להעביר לאנשים את מה שיש לו להציע. מבחינת ה'רדידות', כל אחד בוחר לקחת את זה לאן שהוא רוצה. אני חושב שאם אתה מסתכל על 'רק בשבילו', השיר שהפקתי, אין שם רדידות. זה מילים גבוהות ולחן מרגש".

חן מצגר, סיון בהנם (צילום: אבי אזולאי)
"כתבנו שיר בחצי שעה, הגענו אחרונים ושלושה ימים לא יצאתי מהבית". חן מצגר-אדר וסיוון בהנם|צילום: אבי אזולאי

-זה לא הניסיון הראשון שלך להגיע לאירוויזיון.
"לפני שנתיים פנה אלי איש יחסי הציבור כפיר לוי ושאל אותי מה דעתי לעשות קדם אירוויזיון עם סיון בהנם וזרמתי עם זה. סיוון הגיעה אלי ארבעה ימים לפני תום מועד הגשת השירים וכתבנו את השיר 'קח אותי' בחצי שעה. במקרה הזה דווקא לא הצליח לנו, הגענו למקום האחרון ולא יצאתי מהבית שלושה ימים".

-למרות הכישלון וההסתגרות בבית - הפעם הצלחת.
"נכון, אבל הפעם זה בא ממקום שונה. קודם כל הפעם אני לא כתבתי את השיר. דבר שני, עם סיוון הכל היה בתולי, אנחנו עשינו הכל. לא הייתה הפקה וחברת תקליטים מאחורינו, כמו שיש לנו עכשיו".

-האירוויזיון מתקיים ב-18 במאי. מה קורה איתך ביום שאחרי?
"אני מתכוון להתחיל לעבוד על אלבום משלי בו ישירו אמנים שונים, להמשיך לעבוד עם מורן מזור, שבאלבום שלה יש עוד שיר בהפקתי שהוא שונה מאוד ממה שהכרתם ממני וגם ממורן, זו הולכת להיות הפתעה גדולה ואני לא יכול להרחיב מעבר לזה. בנוסף אני מנהל מוזיקלי של המחזמר 'חגיגה בסנוקר' שעולה על בתיאטרון עם אופיר בן שיטרית מ'דה ווייס', בבימויו של אורי פסטר. ממש מאתגר ומהנה לקחת שירים ישנים כמו 'שיר שבת' ו'יעקב התמים' ולעבד אותם מחדש כדי שיתאימו למוזיקה של היום. שלושה ימים אחרי שאני חוזר משבדיה יש פרימיירה".

-אתה עובד עם אורי פסטר למרות שהוא לא דירג אתכם במקום הראשון?!
"כן, אתה רואה שזה לא היה מכור? הוא חשב שהשיר של רון ויינרייך היה ראוי יותר וזו זכותו".

-אתה מצליח להתפרנס ממוזיקה?
"כן, אני עובד רק כמוזיקאי. השכר בארץ הוא שכר בעייתי וקשה מאוד להתפרנס מזה, אבל מישהו פעם אמר לי שיש לי שתי אופציות - או להיות מוזיקאי ולחיות ברחוב או לעסוק במשהו קונבנציונלי ולהרוויח מלא כסף. היו תקופות שגם לימדתי מוזיקה, כי לא היו מספיק עבודות בהפקה. מוזיקה זה ה'פאשן"'שלי ואם אצטרך לגור עם שותפים או לחזור להורים אעשה את זה. זה בוער בעצמות".

-מה החלום הכי גדול שלך?
"להפיק מוזיקלית להיטים גדולים ולעצב לאנשים את הפסקול של החיים".