יהדות
מופע קומי חוצה מגזרים (צילום: נועם פיינר ,נועם פיינר)
צילום: נועם פיינר

למה בחתונות של דתיים תמיד רוקדים באותו כיוון?

איך רומזים לגוי של שבת להדליק את האור? מה עושים כשבא לקהילה בחור חדש? ואילו להיטים מחזנים החזנים?

אדר פינקסוביץ' ששון | mako | פורסם 17:02 19.03.17 

שנה גודל אות

הגעתי למופע הזה עם בעלי שיחיה. נדחקנו בין כל ההמון, מפלסים את דרכנו למקומותינו. לא ציפינו לצאת משם עם שרירי לחיים כואבים כל כך מהשעה ורבע המבריקות שעברו עלינו. אני תמיד סוחבת אותו איתי. הפעם הוא גם הודה לי.

למה בחתונות של דתיים תמיד רוקדים באותו כיוון? איך רומזים לגוי של שבת להדליק את האור? מה עושים כשבא לקהילה בחור חדש? ואילו להיטים מחזנים החזנים?
כל התשובות ב"בשינוי", מופע איכותי ומלא הומור מושחז עם מערכונים ושירים מקוריים, המאיר באור קצת אחר את הסיטואציות שכולנו מכירים.

קיציס ופרידמן – הגרסה הדוסית


שני גברברים מרכיבים את המופע הזה. אחד שמאלני והשני ימני, אחד דתי והשני דתל"ש. שניהם גדלו בעולמות די דומים (פתח תקווה וירושלים – בשתיהן אין ים, הלו!).
גדי ויסברט הוא שחקן, במאי וכותב, בוגר ניסן נתיב, המוכר לנו ממגוון דמויות קומיות ויהודיות מהסאטירה היהודית "קלבת שבת".
נעם יעקובסון הוא זמר, סולן להקת "עניין אחר", קומיקאי ושחקן, בוגר בית הספר רימון, הזכור לנו מהסאטירות הפוליטיות "לאטמה" ו"הכול שפיט".

יעקובסון גדל בפתח תקווה שהייתה אז האימפריה של הציונות הדתית. "אף פעם לא הייתי חלק מקהילה. אבא שלי חוזר בתשובה ואת החינוך הערכי שלי קיבלתי בבני עקיבא ואחרי זה בישיבה בגוש ואז בעתניאל. שם פגשתי את גדי".
ויסברט, ירושלמי מבטן ומלידה, מגדיר את עצמו דתל"ש: "אני לא חילוני. מי שמגדיר את עצמו כדתל"ש עדיין קשור למגזר. זה מתבטא בשפה, בהומור, בניואנסים. 'בשינוי' בנוי על העולם של שנינו".

השניים איחדו כוחות בשנית, אחרי שידוך מוצלח בתכנית רדיו קומית משותפת ("ממצב") לפני כשלוש שנים. מהשילוב הגאוני ומהקונפליקטים ביניהם, הם יצרו קומדיה. 

ויסברט: "כשהתחלנו לשדר יחד את תכנית הרדיו, נעם הוא שהביא דמויות שונות. היום זה קצת השתנה אבל הוא עדיין זה שמרים, ואני זה שנותן את הפאנץ'. אני קיציס והוא פרידמן".
יעקובסון: "העבודה עם גדי ממקדת ומחדדת ויוצרת הרמוניה מאוד מדויקת".

איך נבע הרעיון למופע שכזה?
יעקובסון: "ראינו שמה שיש לנו לתת – אין".
ויסברט: "שנינו חיים את המגזר כל אחד בדרכו הוא. הביקורת באה ממקום אוהב. הלהיב אותנו להתעסק במגזריות".
יעקובסון: "'בשינוי' הוא פעולה שכשאנחנו עושים אותה אנחנו יודעים שאנחנו קצת מגחיכים את עצמנו. למשל, כשאני מרים את השלט עם המרפקים בשבת – זה חלק מהכללים שקיבלתי על עצמי ועדיין זה מצחיק אותי. אז בואו נדבר על זה".
ויסברט: "יש במופע מערכון שנקרא 'גוי של שבת', שהוא קטע מדויק וחכם שמבקר את המגזר ממקום טוב ואוהב. אנחנו יכולים לשים מול אנשים מראה שתשקף משהו שהוא כביכול מטופש, אבל לא בקטע רע. הדמות של הדתי מאוד 'לייקבל' ופתאום הדברים שנראו לנו הגיוניים, במבט מבחוץ נשמעים אידיוטים לחלוטין".
"המופע הוא מוזיקלי וזה מאוד משמעותי", מוסיף ויסברט. "זה לא רק עניין של תוכן אלא גם של צורה. היינו צריכים ללמוד בעצמנו איך מופע בידור עובד וזה היה ממש ניסוי וטעייה. מה שלא קרע מצחוק הלך לפח".

אילו מערכון או דמות אתם הכי אוהבים במופע?
ויסברט: "זה משתנה מפעם לפעם כי אנחנו משתדרגים עם הזמן ובונים קטעים חדשים. נעם התחיל לעשות ביצוע חדש לשיר של 'Happy', ואני עושה הקדמה באנגלית משובשת כי אני מדבר על זה שבמגזר לא מלמדים אנגלית, למשל: 'מידל סיטינג' (ישיבה תיכונית), 'אין אוור קאטינג' (במגזר שלנו) וכו. זה נורא מצחיק אותי. אני אוהב את הדתי הזה כי הוא תחמן וטריקי. המערכון בנוי וכתוב טוב ומאוד מצחיק אותי בכל פעם מחדש".
יעקובסון הכי אוהב את המערכון על ביבי. "אני עושה חיקוי של ביבי בדיאלוג של שלוש דקות שלמות שבהן אני בעצם לא אומר כלום. מדבר רק צורה, בלי תוכן. אבל אני לא לועג לו, אני חושף אותו.
ביבי הוא אמן בזה, לטוב ולרע. מבחינת מתודיקה אין עליו אבל אנשים לא יודעים מיהו באמת. אין פה ביקורת פוליטית, יש פה אמירה מאוד נוקבת, סאטירית, שאני מגיש באהבה לציבור שאני יודע שרובו תומך בביבי. גם אני מגיע מהצד הזה של המפה הפוליטית".
יש שיגידו שגם חילוני שסבא שלו היה רב, או שאפילו רק השכן שלו היה רב, יוכל למצוא את עצמו שוחה בתוך זרם הסלפסטיק הסוחף ב"בשינוי". בכל מקרה, אין ספק שוויסברט ויעקובסון עשו עבודה רצינית ומקיפה.
המסך שעליו מוקרנת תפאורה מתחלפת והדיוק בתלבושות מאפשרים לשני שחקנים לפעול במרחב שאותו הם יוצרים בכל סצנה מחדש. הקטעים המוזיקליים של נדב ויקינסקי ונעם יעקובסון משולבים נכון ובמידה עם המערכונים הסאטיריים והמצחיקים עד דמעות, והכול קולח, מגוון ומחודד הודות לבימוי המהודק של אביתר ליכטנשטאט, שחקן ובמאי, בוגר ניסן נתיב.

על מה אתם עובדים עכשיו?
יעקובסון: "על 'Stain' Alive', מופע קומי-סאטירי העוסק בנושאי אנטישמיות, ציונות ו-BDS, המיועד לקהילות יהודיות ולא יהודיות בעולם".
גדי: "שנינו מאוד ציונים על אף השוני הפוליטי בינינו ושנאת ישראל בעולם מפחידה אותנו, אז חשבנו איך אנחנו יכולים להילחם בכך בכלי שלנו – התיאטרון. מהות המופע – 'איטס קומפליקייטד'. אל תחשבו שהכול פה שחור או לבן".
השניים חברו לתנועת "המזרחי העולמי" ולשראל פיטרמן שכתב וביים את המופע, הופיעו איתו בסבב הופעות מוצלח מאוד בלונדון ובשיקאגו ומתכננים לכבוש כמה שיותר יעדים בעולם.
התגובות מדהימות!

ב"בשינוי", המופע המדובר של השניים שרץ בכל רחבי הארץ, הם צוחקים מכל הלב על הנונסנס האבסורדי שבמגזר. "אנחנו לא מתנחמדים ולא מפחדים להיות נוקבים ולעקוץ", אומר יעקובסון.
"לעקוץ באהבה ולהזדהות, אבל לעקוץ. זה הקטע שלנו – לרדת על עצמנו".
החומר הממוקד שממנו בנוי המופע אמנם מגביל את קהל היעד של השניים, אך נותן מענה לציבור שלם שצמא לתכנים מסוג זה. מדובר בוואקום תרבותי גדול שאליו נכנסים ויסברט ויעקובסון ללא התנצלות ובצורה מוצלחת במיוחד. אל תחמיצו את המופע שגוזר את המגזר לגזרים.