אינס מיזוריס במודעה של גאפ (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
"ככל שיותר ילדים עם מוגבלויות יוצגו במדיה, כך יהיה קל לקבל אותם כילדים רגילים". הפרסומת של גאפ|צילום: Photo by Flash90, פייסבוק
יש לא מעט אנשים שחשים שאין להם ייצוג במדיה, בעיקר כשמדובר בעולם האופנה ובמודעות. אנו שומעים לא מעט מחאות של נשים לגבי מידות הדוגמניות, ובישראל, מפעם לפעם עולה קול מחאת הורים על כך שבפרסומות למוצרי הילדים, כל הילדים הם בלונדיניים ולא מייצגים מגזרים רבים בציבור. יש גם קבוצות קטנות יותר באוכלוסיה שלא זוכות לייצוג, ביניהן ילדים עם מוגבלויות. לכן נשמעה שמחה גדולה ברשתות החברתיות ובאתרי ההורים כאשר בין הילדים המדוגמים בפרסומת האחרונה של גאפ לילדים בארה"ב ניתן היה למצוא גן את אינס מיזורס, ילדה בעלת שיתוק מוחי היושבת על כיסא גלגלים.

>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" עשיתם לייק?

"צריך לחגוג את ההבדלים"

המודעה, המציגה את אופנת הסתיו של המותג, מראה קבוצת ילדים יושבים יחד כמו בצילום בית ספרי, שמחים ומתוקים, ואחת הילדות, זו בעלת שמחת החיים המדבקת מכולם, ישובה על כיסא הגלגלים שלה, באופן שנראה הכי טבעי בעולם, ומעלה תהייה מדוע בעצם ישנה הדרה של מראות כאלה מהמדיה.

עוד ב-mako בית ומשפחה:

אינס בת השבע היא גאווה גדולה להוריה, וכאשר התפרסם הצילום בעמוד הפייסבוק של המותג, מיד הגיבה אימה מלינדה בגאווה: "הילדה בכיסא הגלגלים זו הבת שלי ואני אוהבת את העובדה שגאפ מקדמת שילוב של כולם יחד! היא ילדה רגילה שאוהבת שופינג, בובות ובגדים של גאפ, אבל יש לה שיתוק מוחי! תודה לכם גאפ על שאתם מלמדים אותנו כיצד לקבל את ההבדלים בינינו, ואפילו לחגוג אותם!".

אינס מיזוריס במודעה של גאפ (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
"היא ילדה רגילה שאוהבת שופינג, בובות ובגדים של גאפ, אבל יש לה שיתוק מוחי!". אינס מיזורס|צילום: Photo by Flash90, פייסבוק

"מדהים! אני מראה את המודעה לבת שלי ברגע שהיא תחזור מהלימודים!", הגיבה אם אחרת על התמונה. "היא בת 14, חובבת סרטים ומשחקי מחשב, אופנה, ובמקרה יש לה גם שיתוק מוחי וכיסא גלגלים".

המודעה עוררה הזדהות רבה ותמיכה גדולה בציבור ההורים. "ככל שיותר ילדים עם מוגבלויות יוצגו במדיה, כך יהיה קל יותר לציבור לקבל אותם כילדים רגילים", אומרת אלן סיידמן, אם לבן הסובל משיתוק מוחי שכתבה פוסט מרגש בנושא לאתר באבל. "זו דרך שבה ילדים כמו בני מקס יקבלו יחס טוב יותר מהחברה. זו גם דרך עבור מקס לראות את עצמו כחלק מהחברה. היופי נמצא בעינו של המתבונן, ורבים, כשהם מביטים בילד עם מוגבלות, לא מצליחים להסתכל מעבר למוגבלות ולראות את הילד. כולם מפסידים מכך, גם הם וגם הוא".

מדובר כמובן בצעד קטן ודי בודד בעולם האופנה. מרבית מודעות האופנה מניסות למכור חלום ולא לעורר הזדהות, ועל כן החברות חוששות להראות דימויים שעשויים לפגום באשליה שהם מוכרים, אך כולם מסכימים שמדובר בצעד בכיוון הנכון. קייטי דריסקול, אם וצלמת ילדים, עושה עבודה משמעותית בתחום זה והקימה ארגון בשם ׳משנים את פני היופי׳ שמקדם שילוב של ילדים חריגים בנוף, יודעת שהדרך עוד רבה וארוכה. לדריסקול חמישה בנים ובת שנולדה עם תסמונת דאון, והנושא קרוב ללבה. "זה עולם ענק ויש בו מיליוני משפחות שאחד מיקיריהן חי עם מגבלות. אני מאמינה בכוחם של המספרים ואוהבת להוות השראה לאחרים ולקבל השראה. כך נוכל כולנו לצעוד יחד במסלול הלא פשוט שלפנינו. אני רוצה עולם טוב יותר עבור ילדי ובייחוד עבור בתי, ואמשיך לקדם את הנושא בלהט. יש עוד הרבה עבודה".