המפ

שמו הגיע רחוק בין היתר בגלל שהוא מסייע לסובלים מפסוריאזיס, אבל שמן המפ ואבקות חלבון המפ (כלומר, אבקות המופקות מזרעי קנאביס) הם מזונות-על שמביאים איתם שפע של יתרונות בריאותיים כמו הורדת לחץ הדם, רמת חלבון גבוהה, סגולות אנטי דלקתיות, סיוע לשיפור הזיכרון ועוד.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לפני שאתם נבהלים או נלהבים מדי מהמילה "קנאביס", לא מדובר כאן בתוסף תזונה שיגרום לכם תחושה של "היי" - משום שהוא לא מכיל אף מרכיב פסיכו-אקטיבי של החומר הפעיל (THC) שנמצא במריחואנה. אם שמן המפ היה טרנדי גם בשנים האחרונות, נראה שהשנה אבקת חלבוני המפ משתלטת על תעשיית אבקות החלבון, כי היא מכילה את כל חומצות האמינו הנדרשות לנו ללא תופעות לוואי.

זרעי המפ (צילום: Karissaa, Shutterstock)
אבקת המפ מכילה את כל חומצות האמינו הנדרשות|צילום: Karissaa, Shutterstock

כורכום

נעשה בו שימוש רב במטבח האסייתי והוא נחשב לאחד מצמחי המרפא החשובים ברפואה המסורתית של סין והודו. אמנם לא חדש במחוזותינו, אך נדמה ששיגעון הכורכום רק הולך ומשתלט על כל חלקת בריאות.

כורכום מכיל כורכומין, תרכובת אנטי דלקתית בעלת תכונות מרפא רבות עוצמה. היא מסייעת למערכת העיכול, מורידה כולסטרול, מסייעת לאיזון הורמונלי ומשפרת את תפקוד המוח. נמצא כי לכורכומין יש פוטנציאל גבוה במניעה ובטיפול בסרטן והוכח כי הוא מסייע בהפחתת מחלות לב.

כורכום (צילום: מיכל לויט, mako אוכל)
שיגעון הכורכום הולך ומשתלט על כל חלקת בריאות|צילום: מיכל לויט, mako אוכל

משקאות בריאות

הלאטה אבוקדו היה רק ההתחלה בטרנד הולך ומתרחב של משקאות בריאות: תה מאצ'ה, לאטה סלק ואצות כחולות הופכים להיות חלופה בריאה וטובה לקפה (והם מצטלמים ממש טוב באינסטגרם). תה מאצ'ה מבוסס על אבקה עדינה של תה ירוק שמגיעה אלינו הישר מיפן; האבקה מופקת מאבני ריחיים ששומרים על רוב הערכים התזונתיים שלו. הוא עשיר בנוגדי חמצון, ובדומה לאפקט הקפאיני נותן "בוסט" רציני של מנת אנרגיה וגם מגן מפני מחלות לב. לאטה על בסיס אצות כחולות עשיר גם הוא בחלבון ונוגדי חמצון.

מאצ'ה (צילום: Thinkstock)
צריכים בוסט? תה המאצ'ה יתן לכם את האנרגיה|צילום: Thinkstock

אפונה

חלק מהאנשים עוברים לתפריט צמחוני או טבעוני, אבל גם אלה שלא אימצו באדיקות את המשטר הטבעוני עדיין עוברים בחלקם לחלופה צמחית בחלבון. זו אחת הסיבות שהאפונה עושה השנה קאמבק משמעותי: היא מכילה חלבון, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים, עשירה בסיבים תזונתיים לשיפור תפקוד מערכת העיכול ומשלימה מחסור בחומצה פולית. היא עשירה באנטי-אוקסידנטים ואנטי דלקתית, ולכן לא רק שהיא תסייע לעור שלנו להיראות צעיר אלא גם תסייע בסימפטומים של דלקת פרקים ואוסטיאופורוזיס. אחד היתרונות שלה הוא שאפשר להוסיף אותה לשפע של מאכלים - ממרק אפונה ועד שקשוקה ירוקה.

אפונה בתרמיל (צילום: Shutterstock)
לא רק לטבעונים: צפו לקאמבק של האפונה|צילום: Shutterstock

עוד ב-mako בריאות
>> סוף סוף חדשות טובות לחובבי המראה השזוף 
>> האם אכילת צ'יפס מגדילה את הסיכון למוות מוקדם?
>> כך תיפטרו מהיתושים והג'וקים - בלי כימיקלים

שורש עולש

היה פופולרי בשנות ה-70, ואלה שמכירים אותו ניסו אותו בעיקר כאלטרנטיבה צמחית לקפה. העולש עשיר בתרכובות נוגדות חמצון ובטא-קרוטן המגנים על הכבד. 47% מהסיבים שנמצאו בשורש עולש הם סיבים פרה-ביוטיים, המסייעים ומחזקים את מערכת העיכול. שורש עולש משפר גם את עיכול השומן שלנו, מגביר את ייצור מיצי המרה בגוף, ויש לו השפעה מיטיבה על עצירות.

עולש  (צילום: חיים יוסף, mako אוכל)
העולש יחזק את מערכת העיכול שלכם|צילום: חיים יוסף, mako אוכל

שן הארי

יש לו מראה מאוד לא סקסי והוא דומה לעשב חסר תועלת שצומח בכל מקום, אבל מתחת לנראות הלא זוהרת שלו מסתתרת מתנה גדולה מהטבע. שן הארי (הידוע גם בשם דנדליון) הוא אחד המאכלים הפרה-ביוטיים הטובים ביותר, ונראה שהוא הולך לככב ברשימות הבריאות של 2017. הוא עשיר בוויטמיני B השונים, בוויטמין A, E, C ו-D, באשלגן ועוד. הוא יסייע בניקוי הכבד והדם, במחלות עור כרוניות, ישפר את תפקוד מערכת העיכול ויגביר את החיידקים הידידותיים במעיים. אפשר להוסיף אותו לסלט ולהכין ממנו שייקים ירוקים, אלא שבגלל טעמו המריר מומלץ לשלבו עם פירות העונה.

שן הארי (צילום: יחסי ציבור)
הוא ממש לא עשב חסר תועלת|צילום: יחסי ציבור

שורש ג'יקאמה

שורש טעים שמגיע אלינו ממקסיקו, שם נוהגים לחתוך אותו לפרוסות רחבות ולטבול בסוכר ובמלח שתובלו בתמצית פירות ופלפלים חריפים. הג'יקאמה עשיר בוויטמינים ובמינרלים, כמו ויטמין C, שמשפר את המערכת החיסונית של הגוף. למזלנו הרב, הג'יקאמה לא עשיר בקלוריות אך רמת הסיבים בו גבוהה. הוא עוזר לשפר את העיכול, יש בו שפע של ברזל והוא מסייע לאיזון חומצות האמינו החיוניות. החיסרון היחיד? עדיין נדיר למצוא אותו בארץ.

שורש ג'יקאמה (צילום: Aria Pearlilla, Shutterstock)
השורש הטעים שמגיע אלינו ממקסיקו|צילום: Aria Pearlilla, Shutterstock

אאוט: מזון דל שומן

מוצרי מזון עם 0% שומן היו אולי פופולריים בשנות ה-90, אבל מאז הם עשו את דרכם החוצה מהתפריט העדכני והבריא של 2017. מומחי בריאות הבינו שדיאטה דלת שומן היא לא דרך יעילה לרדת במשקל לטווח ארוך, כי הגוף שלנו זקוק לשומן בריא - מקור אנרגיה חשוב המסייע לגוף לספוג ויטמינים ומינרלים רבים. מומלץ כמובן לאכול שומן בלתי רווי או שומן מסוג אומגה 3 או ממקור צמחי כמו אגוזי מלך וזרעי פשתן.

אגוזי מלך (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הגוף שלנו זקוק לשומן בריא|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

סוג של אאוט: מזונות-על

בשנים האחרונות הפכנו כולנו לחסידי "סופר פודס" ואין בית שלא ביקרו בו זרעי צ'יה, גוג'י ברי או אבקת אסאי. אבל כדאי לזכור שפירות, ירקות, בשר, דגים, ביצים, אגוזים וזרעים עשירים גם הם במרכיבים מזינים ובריאים לגופנו. התפריט שלנו אמור להיות מורכב בעיקר מהם ואת מזונות העל אפשר לפזר בנדיבות מעליהם.

אישה עם ירקות ופירות (אילוסטרציה: dolgachov, Thinkstock)
את מזונות העל אפשר לפזר מעל הירקות והפירות|אילוסטרציה: dolgachov, Thinkstock

אאוט עם כוכבית: ביקראם יוגה

תרגול היוגה בחדר מחומם נראה לרבים כמו דרך מושלמת להזיע החוצה את כל מצבור הקלוריות, אבל גורואי הבריאות חושבים שאם בשריפת קלוריות עסקינכם - עדיף שתבחרו בענף ספורט אחר. אימון ספורט, גם יוגה, יוצר חום פנימי. כשאנחנו כבר בחדר מחומם, הזיעה המוגברת מעלה את רמת החום בגופנו והתוצאה עלולה להיות התייבשות, ירידה בלחץ הדם וקצב לב מוגבר - מה שעלול להוביל לחולשה, סחרחורת ובחילה. יוגה היא דרך מעולה לשפר את בריאות הגוף והנפש, וקיימות הרבה מאוד שיטות (איינגר, ויניאסה או אשטנגה), שלכל אחת מהן יתרונות שונים. את האימון עדיף לעשות בטבע, או בסטודיו קצת פחות מחומם. 

מדיטציה יוגה (צילום: Shutterstock)
דרך מעולה לשפר את בריאות הגוף והנפש|צילום: Shutterstock