אין דרך אחרת לתאר את זה – גזים הם חלק מחיינו, בין אם נתכחש לזה בציבור ובין אם לא. בני אדם משחררים בממוצע כ-14 נפיחות ביום, 99 אחוז מהן חסרי ריח. אבל מה קורה כשאנחנו סובלים מנפיחות ממש מסריחות שמביכות אותנו? גזים מסריחים נגרמים כתוצאה מתהליך תסיסה של חיידקים במעי הגס.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

במרבית המקרים, נפיחות בעלות ריח לא נעים נגרמות עקב מאכלים מסוימים (כמו כרובית וברוקולי) והם לא סימן לבעיה רפואית חמורה. אך לעתים הסירחון המביך עשוי להיגרם מסיבות אחרות, חלקן חמורות שדורשות טיפול. אם יצא לכם לסבול לאחרונה מגזים בעלי ריח לא נעים, ייתכן שהסיבות הבאות יעזרו לכם לדעת מאיפה הסירחון הנובע. 

חיידקים במעיים

במהלך העיכול, חיידקי המעיים מייצרים תרכובות המכילות גופרית, כמו מימן גופרתי, שגורם לגזים שלכם להסריח. על פי ד"ר פרדריק גנדולפו, גסטרולוג, המזון שאתם אוכלים יכול להשפיע על אוכלוסיית החיידקים במעי הגס, שזה עשוי להשפיע על הגזים שלכם. "לאנשים מסוימים יש סוג מסוים של פלורה (אוכלוסיית חיידקים) בגופם, הגורמת לייצור של יותר גזים או של גזים מסריחים יותר", הוא מוסיף.

סוכרים כוהליים

אם אתם נוהגים לאכול משקאות דיאטטיים, סוכריות ללא סוכר ומסטיקים ללא סוכר – אל תתפלאו אם תשחררו נפיחות מסריחות. סוכרים כוהליים כמו קסיליטול וסורביטול אינם יכולים להיספג במלואם בגוף שלנו, לכן הם נאלצים "לטייל" ולהגיע אל המעי הגס, שם הם תורמים להיווצרות של גזים עם ריח לא ממש נעים. זה בסדר לצרוך סוכרים כוהליים מדי פעם, אך צריכה מופרזת עשויה לגרום ללא מעט בלגן במעיים שלכם.

אי-סבילות ללקטוז

בין 30 ל-50 מיליון אמריקאים סובלים ממחסור באנזים הנקרא לקטאז, הדרוש לעיכול לקטוז, סוכר טבעי המצוי במוצרי חלב. אצל אנשים הלוקים באי-סבילות לקטוז, הלקטוז עובר דרך המעי הדק מבלי להיספג ומגיע באמצעות מחזור הדם למעי הגס, שם טריליון חיידקים "חוגגים", אומרת ד"ר פטרישיה ריימונד, גסטרואנטרולוגית. תוצר הלוואי הוא גז, כיוון שחלב וגבינות מסוימות מכילים אחוז גבוה של גופרית. אנשים יכולים לסבול גם מאי-סבילות לסוכרים אחרים, כמו סוכרוז (סוכר לבן), פרוקטוז (המצוי לרוב בפירות טריים, סירופ תירס ומאכלים מעובדים אחרים).

עוד ב-mako בריאות
>> למה הדיאטה החדשה הזאת שוברת את האינטרנט?
>> כנראה שזמן לא באמת מרפא לב שבור 
>> מי בריאה יותר: אשלי גרהאם או ג'יג'י חדיד?

עצירות

אמנם לחם לבן, אורז ופסטה לא בהכרח יגרמו לגזים, אבל צריכה מופרזת של מזונות אלו, שאינם בעלי אחוז גבוהה של סיבים תזונתיים – עלולה לגרום לקשיים במעיים שלכם וזה למעשה מה שיכול להוביל לנפיחות מסריחות. "כשאתם סובלים מעצירות, צואה נשארת במעי הגס שלכם במשך זמן רב מדי, מה שיכול לגרום לחיידקים לייצר הרבה יותר גזים", מסביר ד"ר גנדולפו. כדי למנוע בעיות בצנרת, שתו כמות מספקת של מים, הקפידו על פעילות גופנית ושלבו מזונות עם אחוז גבוה של סיבים תזונתיים בתפריט שלכם.

מחלה או זיהום

אם אתם סובלים מגזים מסריחים ולא הבחנתם בתסמינים נוספים, אז אין סיבה לדאגה. אבל אם ישנם סימפטומים נוספים שנלווים לגזים – כדאי לכם להיבדק. חום גבוה, ירידה במשקל, דימום בצואה או שלשולים תכופים יכולים להיות סימנים למשהו חמור יותר, בייחוד אם יש לכם היסטוריה משפחתית של מחלות מעי דלקתיות או סרטן מעי גס. כל שינוי בהרגלי המעיים שלכם, או כאב בטן שאינו נעלם אחרי שאתם מתפנים בשירותים, עשויים להיות סימנים למחלה או לזיהום הדורשים טיפול.