כשמתרגלים לאורח חיים מסוים, קשה מאוד לשנות אותו, אך לעתים קרובות זה בהחלט שווה את ההשקעה. רבים אינם מודעים לכל הדברים שיכולים לעשות נזק בלתי הפיך לעור – ולכן אספנו לכם מספר הרגלים רעים שגורמים להזדקנות מואצת של העור.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. שוכחים למרוח קרם הגנה

על פי ד"ר ג'ושוע זייכנר, מנהל המחקר הקוסמטי והקליני במחלקה לדרמטולוגיה בבית החולים מאונט סיני - חשיבות קרם ההגנה היא לא רק במניעת סרטן העור, אלא גם בשמירה על עור צעיר ובריא. "חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה גורמת להיווצרות של רדיקלים חופשיים, הפוגעים בקולגן, אלסטין (חלבון המעניק לרקמות החיבור בגוף את גמישותן) וגם בתאי העור עצמם. זה גורם להזדקנות מואצת של העור, קמטים, כתמים והתפתחות של סרטן העור" הסביר למגזין Men's Health.

מחקר שנעשה באוסטרליה על 900 אנשים במשך 4 שנים, מצא כי אלו שהונחו למרוח קרם הגנה מדי יום, היו בעלי סיכון נמוך ב-24 אחוזים להראות סימנים של הזדקנות בעור, בהשוואה לאנשים שלא התמרחו כלל בקרם הגנה.

2. לא ישנים מספיק

שינה לא רק חשובה לתפקוד המוח, אלא גם מסייעת לכם להישאר צעירים. ד"ר זייכנר טוען כי תאי העור עובדים בהתאם לשעון ביולוגי, בדומה למעגל השינה-ערות שגורם לנו להיות עייפים בערב ומעורר אותנו בבוקר. במהלך הלילה, הלילה מוקדש לתיקון נזקים שנעשו בעור במהלך היום, כמו חשיפה לשמש, זיהום או פצעונים. אז כשאתם לא ישנים מספיק, כל התהליך הזה מתבטל והעור שלכם אינו יכול להתכונן ליום הבא, אומר ד"ר זייכנר. כל זה גורם ללחץ בעור, שלבסוף מוביל לנזק בריאותי לתאי העור ולהזדקנות מואצת.

נסו להיצמד להמלצה העולמית של 7-9 שעות שינה בלילה. השתדלו למרוח קרם לחות בכל הגוף לפני שאתם נשכבים במיטה, שכן העור עלול להתייבש בזמן השינה.

via GIPHY

3. לא אוכלים מספיק פירות וירקות

רואים שהייתם צריכים להקשיב להורים שלכם שהתעקשו שתאכלו ירקות? על פי האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה - מחקרים רבים מסיקים כי תזונה המשלבת פירות וירקות יכולה למנוע נזק שגורם לעור להזדקן מוקדם מדי. פירות וירקות מלאים בערכים תזונתיים, כמו נוגדי חמצון וויטמינים המסייעים להילחם ברדיקלים חופשיים ושומרים על תאי העור שלנו בריאים וצעירים. מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו כי ויטמין E מסייע לשמור על העור מפני קרינה אולטרה סגולה, מפחית פיגמנטציה בעור ומפחית דלקות. אז אילו ירקות ופירות מומלצים? עלים ירוקים כמו תרד, בטטה, תפוזים, פלפל אדום, תותים, אספרגוס ופטריות.

עוד ב-mako בריאות
>> ירדתם במשקל לאחרונה? אתם חייבים לקרוא את זה
>> הפעולה היומיומית הזו עלולה להרוג אתכם
>> הטיפים האלה יעזרו לשינה שלכם לחזור לשגרה

4. צורכים יותר מדי סוכר

סוכר אמנם עושה לנו טעים בחיך, אך יש לא מעט חסרונות שהוא מביא עמו. מלבד עלייה במשקל וחורים בשיניים, סוכר גם יכול להאיץ את הזדקנות העור. מאכלים כמו לחם לבן, גלידה וצ'יפס יכולים גם הם להזיק לעור הפנים שלכם. ד"ר זייכנר מסביר כי הסיבה לכך היא שהסוכר גורם לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם, מה שיכול לגרום לדלקת ולהתפרצות של אקנה. כמו כן, אכילה מוגזמת של סוכר עלולה להוביל לגליקציה – תהליך שבו מולקולות סוכר נקשרות לקולגן. זה גורם לקולגן להתקשח ולהפחית את מידת גמישותו, מה שמוביל בסופו של דבר לקמטים.

 

via GIPHY

5. מעשנים ושותים אלכוהול

עישון טבק יכול לגרום לכם להיראות מבוגרים יותר – ויש גם מחקרים שמגבים זאת מדעית. במחקר שפורסם בכתב העת Plastic and Reconstructive Surgery בדקו את פניהם של 79 זוגות תאומים, כאשר תאום אחד עישן והשני לא, או תאום אחד עישן חמש שנים יותר. החוקרים מצאו אצל המעשנים יותר קמטים, שקיות מתחת לעיניים וקמטים באזור השפתיים. עישון יכול לגרום להיווצרות של קמטים לא רק באזור הפנים. "עישון מפחית מעבר של חמצן וחומרים מזינים לעור שלכם כיוון שהוא גורם להתכווצות הוורידים ומניעת סירקולציה", מסביר ד"ר זייכנר.

מחקרים מצאו כי אלכוהול מפחית את רמת נוגדי החמצון בעור, מה שעשוי להוביל להיווצרות של דלקת ולנזקים כתוצאה מהימצאות של רדיקלים חופשיים בתאי העור (נוגדי חמצון מסייעים להילחם ברדיקלים חופשיים). בנוסף אלכוהול גורם ליובש בעור – שמקנה לו מראה יבש ומחוספס. ואם כל זה לא היה מספיק, אז ד"ר זייכנר טוען כי ישנם אינספור מחקרים שמראים את הקשר הישיר שבין צריכת אלכוהול להזדקנות מואצת. אין זה אומר שעליכם להיגמל לחלוטין מאלכוהול, אלא להקפיד על צריכה מתונה. אם אתם מעשנים ההמלצה היא כמובן להיגמל לחלוטין שכן עישון הוכח כגורם למחלות רבות, מסרטן ועד למחלות לב.