רבים מאיתנו משתמשים בחדר השירותים במטהר אוויר שאמור להפוך אותו ממוקש סירחון למקום ריחני שנעים לשהות בו. אבל מה אם היינו מספרים לכם שהמוצר הקטן והתמים-לכאורה הזה, שנמצא כמעט בכל בית, יכול לגרום לבעיות פוריות, אסתמה ואפילו לסרטן?

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פנינו לד"ר יהושוע מאור - טוקסיקולוג בכיר, יועץ לחברות במשק הישראלי ולמעבדת "פיטאור" – כדי שיסביר מה מתחבא במוצרים השונים לטיהור האוויר. לדבריו קיימים במוצרים האלה חומרים שעלולים להוות סכנה בריאותית חמורה, והשאלה היא אם ניחוח פצ'ולי-לוונדר זה מה ששווה לכם את הסיכון הבריאותי.

לפני הסיכונים, בואו נעשה סדר: כשאנחנו מדברים על מטהרי אוויר, אנחנו מתכוונים לכל מוצרי הספריי לשירותים, למפיצי הריח וגם לנרות הריחניים שזו תכליתם. בגדול, המוצרים האלה מכילים בדרך כלל VOC – קבוצת חומרים אורגניים נדיפים, שבמחקרים רבים (המופיעים ב"Pubmed" אם אתם רוצים להעמיק בנושא), נמצא כי יש קשר בינם לבין הופעת מקרי אסתמה, במיוחד בקרב ילדים ששהו בבתים שבהם נהגו להשתמש באותם מטהרים.

ספריי: חומרים נדיפים שפוגעים בפוריות ומעלים את הסיכון לסרטן

ד"ר מאור מציין שאחד מהחומרים המדאיגים ביותר שנמצא ברבים ממטהרים אלה, הוא ה"פתאלאטים" שתפקידם לנדף את הריח החוצה. "הבעיה היא הם גם משבשים את הפעילות ההורמונלית, ובפועל עלולים לגרום לבעיות פוריות אצל גברים ונשים. מחקרים רבים הוכיחו שפוריות הגבר ירדה בממוצע בכ-50 אחוז בשנים האחרונות, וחלק מזה נובע מחשיפה ממושכת לחומרים כאלה.

"לעיתים קרובות נמצאים בין החומרים הנדיפים גם כאלה העלולים להעלות את הסיכון לסרטן, כמו למשל ה'נפטלן'. מדובר בחומר בעל תכונות המאפשרות לו להיקשר לדי.אן.איי שלנו ולגרום לסרטן. זה חומר נדיף המכיל מולקולות שעוברות את כל הממברנות בתאי הגוף ויוצרות קשרים כימיים, הגורמים למוטציות שהן למעשה תחילתם של תאים סרטניים".

מפיצי ריח: עלולים לגרום לאסתמה

עוד אחד מהמוצרים הפופולריים הוא מפיץ הריח, שנמכר בדרך כלל בבקבוק זכוכית פתוח בעל מקלות המפיצים את הניחוח בחדר השירותים. "גם מוצר זה עלול להכיל חומרים כימיים שונים, שעלולים לגרום לאסטמה בעיקר בקרב ילדים ואף מסוכנים לנשים בהריון, מאחר שהחומר שבהם עלול לחדור את השיליה, לפגוע בעובר ולהגדיל את סיכויו לסבול מאסתמה בעתיד", מתריע ד"ר מאור. "גם במקרה הזה חשוב לוודא שהמוצר אינו מכיל 'נפטלן' המגביר כאמור את הסיכון לסרטן, וניתן לשאוף אותו בקלות".

נרות: בנוסף לכל הצרות, עלולים להכיל חומרי בערה מסוכנים

אם חשבתם שנר ריחני הוא מוצר חביב ולא מזיק, ד"ר מאור מסביר שיש בידיכם טעות גדולה.

"מעבר לעובדה שגם נרות אלה עלולים להכיל את אותם חומרים אורגניים בלתי ידידותיים שנמצאים בשני המוצרים האחרים, פעמים רבות הם מכילים גם חומרי בערה שנועדו להקל על הבערתם.  מחקרים הוכיחו שהם מסייעים לרדיקליים החופשיים לעבור בקלות את הממברנה בתאים ולפגוע בדי.אן.איי". במילים פשוטות: גם הם עלולים לגרום לסרטן.

מפיץ ריח (צילום: Africa Studio, Shutterstock)
עלולים לגרום לאסטמה בקרב ילדים - ומסוכנים לנשים בהריון|צילום: Africa Studio, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות
>> סכנה: גם אתם עושים את הטעות הזאת במטבח?
>> טיפ תזונה מפתיע הוביל למהפך המדהים של הישראלי 
>> בנות, תתפלאו: זה הדבר הכי טוב לגוף שלכן 

מה חשוב לבדוק לפני שקונים?

"כאמור, חשוב לוודא שהמוצר לא מכיל נפטלן ואינו מכיל פתלאטים, המצוינים לעיתים כ-DBP, DEP או DMP. מעבר לכך, לא הייתי ממליץ לצרוך מוצר שלא מפורטים עליו הרכיבים כי אין לדעת מה הוא מכיל. באופן כללי, חשוב לי להדגיש שאני ממש לא ממליץ להשתמש במוצרים כאלה, בעיקר בבתים שיש בהם תינוקות, ילדים ונשים בהריון". עם זאת, ד"ר מאור מסייג: "למרות האמור, חשוב לציין שהסיכונים קיימים בעיקר בעת חשיפה ממושכת ויומית למוצרים מעין אלה".

קינמון ותפוחים: הפתרונות הטבעיים

אז מה האלטרנטיבות? תתפלאו, אבל לדברי ד"ר מאור לא חייבים להוציא כסף על מטהרי אוויר לא בריאים. "חומרים נדיפים טבעיים כגון קינמון, ציפורן ולוונדר, מכילים מולקולות טבעיות שמתנדפות בקלות, מעניקות ריח טוב ואינן פוגעות בסביבה. אם תניחו למשל כמה תפוחים בסלסלה עם שניים שלושה מקלות קינמון וכמה לימונים, תיהנו גם מפריט נוי וגם מריח שיכול להחזיק ימים רבים.

גם סבונים ריחניים, למשל בניחוח אקליפטוס טבעי, יכולים לעשות את העבודה".

תגובת משרד הבריאות: "ישנם מוצרים רבים הכוללים חומרים מזיקים בהם חומרי הדברה לשימוש ביתי, צבע וכן מטהרי אוויר – שאינו דורש אישור פרטני של משרד הבריאות. ניתן להפחית את החשיפה על ידי צמצום השימוש במטהרי אוויר וכן אוורור החדר לאחר השימוש. באופן כללי, יש להרחיק חומרי ניקוי/ חיטוי/ הדברה מהישג ידם של ילדים. יש גם הנחיות ספציפיות לחומרים באתר משרד הבריאות, למשל בנושא פתלאטים ועלוני מידע בתחומים רבים נוספים".