יש לא מעט סלבריטאים בעולם, וחלקם משתמשים בכוח הפרסום שלהם כדי לקדם מטרות חברתיות, פוליטיות, קוסמטיות וכמובן גם מסחריות. יש גם כאלה שחולקים עם הציבור עצות וטיפים לחיים בריאים יותר, ורבים נוטים להאמין להם בגלל איך שהם נראים והמעמד הרם שלהם. דוקטור לורן סטרייצ'ר, פרופסורית חברה במחלקת יולדות וגנטיקה באוניברסיטת נורתווסטרן שבארה"ב, מודאגת מכך מאוד ומזהירה שלא כל דבר צריך לקחת כתורה מסיני. "אנשים פשוט מניחים שבגלל שהם מפורסמים יש להם איזה מידע פנימי", היא אומרת, "וזה לא עולה על דעתם שסלבריטאים מרוויחים הון עתק על העצות שלהם". בעוד שחלקם מקדמים פעילויות בריאות כמו פילאטיס או מיינדפולנס, אחרים פונים לכיוונים יותר רווחיים, היא אומרת. הנה למשל כמה סלבריטאיות שממש לא כדאי להקשיב לעצות שלהן, לפי דוקטור סטרייצ'ר.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לא, גווינית', חוקן קפה לא מנקה כלום

אתר הלייף סטייל של השחקנית גווינית' פלטרו, Goop, פרסם לאחרונה מדריך בריאות וניקוי רעלים, שבו מומלצת מערכת ביתית שאפשר לבצע באמצעותה חוקן קפה – להזריק קפה חם לפי הטבעת כדי לנקות את הרקטום, המעי הכס והכבד ולהיפטר מרעלים. ד"ר סטרייצ'ר לא מסכימה עם זה: "אין שום חוקן בעולם שיכול לטהר את הגוף, זו שטות גמורה", היא אומרת.

להפך - החסרונות במקרה הזה עולים על היתרונות, כי קפה הוא נוזל חם שעשוי לגרום לכוויות, להזיק למעיים ואפילו לחורר אותם. מעבר לזה, הנוזל החם יכול להרוג את החיידקים הטובים שיושבים במעיים ומסייעים לתהליך העיכול. "זה חסר כל ערך ואפילו מסוכן", היא מסכמת.

 גווינית פאלטרו (צילום: יחסי ציבור)
גווינית. שיטה שעלולה לחורר את המעיים|צילום: יחסי ציבור

לא, קלואי, מגבונים וגינליים לא מטפלים בריח רע

לקלואי קרדשיאן יש אפליקציה שמלאה בעצות לייף סטייל שונות, כמו הכנת קוקטיילים בריאים ומזונות לשיפור המטבוליזם. אלא שבשנה שעברה היא פרסמה רשימה של מוצרים שמיועדים לנשים שמעוניינות "לשמח את החלקים הנשיים שבהן", רשימה שבין היתר הכילה מגבונים לחים וגינליים שמטרתם לשמור על הפות נקי ולמנוע ריחות רעים. "זה מיותר לחלוטין", אומרת ד"ר סטרייצ'ר. לטענתה, ריחות רעים מהפות נגרמים על ידי חוסר איזון חומצי, ולא על ידי היגיינה לקויה.

"אם יש לכם ריח רע מהפה, ואתם מנסים לפתור את זה באמצעות שטיפת פנים – הפה שלכם עדיין יסריח", היא אומרת. כמו כן, מגבונים לחים יכולים ליצור גירוי ופריחות, ונשים רבות יכולות לטעות ולהתעלם מהבעיה האמיתית שבגללה נובע הריח. "גינקולוגים רבים מתייחסים לפות כמו אל 'תנור שמנקה את עצמו'", אומרת גם הגינקולוגית דוקטור אליסה דווק. "יש לה מנגנונים שמנקים אותה באופן טבעי, והגוף שלנו עובד כדי לאזן את הבקטריות".

קלואי קרדשיאן (צילום: מתוך instagram)
קלואי. גירוי ופריחות|צילום: מתוך instagram

לא, שיילין, שיזוף הפות לא מונע פטריות

שחקנית "שקרים קטנים גדולים" שיילין וודלי אמרה לאחרונה בריאיון ל- The Glossכי היא חושפת את הפות שלה לאור השמש כדי למנוע זיהומים פטרייתיים. לטענתה, היא קראה מאמר שנכתב על ידי הרבליסט (מומחה בעשבי מרפא) שבו טען כי ויטמין D הוא ההגנה הטובה ביותר נגד זיהומים ומחלות של איברי המין. נחשו מה?  ד"ר סטרייצ'ר לא מסכימה.

בעוד שלוויטמין D יש הרבה יתרונות בריאותיים, למנוע זיהומים פטרייתיים הוא בפירוש לא אחד מהם. למעשה, חשיפה של הפות לשמש עלולה להוביל לצריבות וכוויות על העור, שלטווח רחוק עלולים לגרום לסרטן העור. זהו אזור שבו העור רגיש במיוחד כיוון שהוא לא רגיל לחשיפה, ואין בו מספיק פיגמנטים כדי להתמודד עם קרני השמש ולהגן על התאים מפני קרינת ה-UV. "כשעור רגיש נחשף לשמש, זה עלול לגרום לשריפות ואפילו למלנומה", היא אומרת. 

שיילין וודלי (צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL)
שיילין. כוויות ומלנומה|צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL

עוד ב-mako בריאות:

>> זו כנראה תרופת הסבתא הכי הזויה - שבאמת עובדת
>> חלום: איך לאכול מהכול, לרזות ולשמור על המשקל
>> הסיבה המזעזעת שבגללה אסור לכם להחניק עיטוש

לא, גסיקה, מחוכים לא מכניסים לכושר

לאחר שילדה את שתי בנותיה, השחקנית ג'סיקה אלבה אמרה למגזין Net-a-Porter שלבשה מחוך כפול יום ולילה במשך שלושה חודשים כדי לחזור לגוף שהיה לה לפני הלידות. "הזעתי המון, אבל זה היה שווה את זה", היא אמרה, "זה היה אכזרי וזה לא לכל אחת". ד"ר סטרייצ'ר טוענת כי יש בזה בדיוק אפס יתרונות בריאותיים.

ג'סיקה אלבה (צילום: Frederick M. Brown, GettyImages IL)
ג'סיקה. אשליה זמנית ופגיעה באיברים פנימיים|צילום: Frederick M. Brown, GettyImages IL

בגדים ואביזרים צמודים אמנם יוצרים אשליה זמנית של מותניים צרים, אבל הם מגיעים עם שורה של סיכונים בריאותיים כמו בעיות בעיכול וכאבים. מנתח אורתופדי אחר בשם דוקטור בראד תומס טוען כי מחוכים יכולים לגרום לנזק כבד על ידי מחיצת האיברים הפנימיים כמו הכבד, הכליות והמעיים, ובכך להגביל את תפקודיהם. "האיברים שלכם נדחפים למעלה ומפחיתים את נפח הריאות, כך שהנשימה הופכת לקשה יותר, ובטח שלא מומלץ לבצע כך פעילות גופנית", הוא אומר.