רופא המשפחה הוא האיש שאתם מצפים ממנו לטפל בכם כשאתם חשים ברע, זה שמכיר את כל ההיסטוריה הרפואית שלכם. התלונות שרופא המשפחה שומע ביומיום הן רבות ומגוונות – החל מצינון פשוט ועד לנושאים מסובכים יותר כמו כאבי שרירים, הפרעות בתפקוד המיני, או לחלופין מחלות לב וריאה. אז מהן התלונות השכיחות שאנחנו, רופאי המשפחה, שומעים מפציינטים בישראל?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. כאבי גב תחתון

אתם מתעוררים כבר תקופה ממושכת עם כאבים בגב התחתון? זה לא במקרה. 25-35% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מכאבים אלה, מה שמסביר את תדירות הפניות לרופא המשפחה. במרבית המקרים מקור הכאב בשריר, ובאחוז קטן יותר - מקורו בפריצת דיסק. רופא המשפחה יכול לבחון את ההיסטוריה הרפואית שלכם, לבדוק אתכם ולהתרשם מהמקור לכאבי הגב. באמצעות האבחנה נציע טיפול מתאים שכולל תרגול עצמי או הפניה לפיזיותרפיה, לצד קבלת משככי כאבים ותרופות נוספות כגון נוגדי דלקת שאינם סטרואידים. 

חשוב לדעת: לחלק מרופאי המשפחה יש כיום הכשרה בטכניקה של דיקור מערבי (דיקור יבש). פעמים רבות הטכניקה הזאת עושה פלאים ומאפשרת הפחתה והפסקה כמעט מיידית של כאבי הגב.

2. צרבת

מכירים את התחושה של בעירה בחלק המרכזי והעליון של הבטן? חושבים שזה לא ביג דיל ואין מה לרוץ לרופא? תתפלאו כמה חושבים ההפך, ואולי תתפלאו אפילו יותר לגלות שהם צודקים. אם מדובר בכאב חדש, לא מוכר ומשמעותי – אתם חייבים לגשת מיד לבדיקת רופא, מאחר שמקור התחושה יכול להיות הלב.

גם לצרבות שאינן מטופלות יש השלכות, לרבות לטווח ארוך. רופא המשפחה יוכל להעריך את חומרת המצב ויידע להמליץ במקרה הצורך על שינויים בתזונה ובאורח החיים. במקרים אחרים, רופא המשפחה ימליץ על תרופות שונות המפחיתות את החומצה המופרשת מהקיבה ומקלות על תחושת הצריבה (כמו אומפרדקס, נקסיום ודקסילנט).

via GIPHY

3. דיכאון

מרגישים שאתם לא מסוגלים לתפקד, אפילו ברמה הבסיסית ביותר של לצאת מהבית? אתם לא היחידים. דיכאון היא ההפרעה הנפשית הנפוצה ביותר בעולם ואחוז הלוקים בה רק הולך וגדל.

בין מאפייני הדיכאון: ירידה משמעותית במצב הרוח, מחשבות שליליות ולעיתים אף אובדניות, לצד חוסר מרץ וחשק לעשות דברים שבדרך כלל הייתם עושים בלי בעיה. כדאי ליידע את רופא המשפחה על מצבכם הנפשי, בכדי שיוכל להתאים לכם את הטיפול הנכון והמתאים ביותר.

עוד ב-mako בריאות
>> האימון שישרוף שומן תוך חמש דקות בלבד
>> למה גוגל יצרה 20 מיליון יתושים במעבדה?
>> תציצו במראה: האם יש לכם נמשים בעיניים?

4. עצירות

גם לכם קורה שאתם יושבים שעה בשירותים ומרגישים שקשה לכם להתרוקן? אולי אתם סובלים מעצירות כרונית. אם תחושת העצירות רק הולכת וגוברת, זה הזמן לפנות לרופא המשפחה ולברר את מקור העצירות. במקרים פשוטים רופא המשפחה ימליץ על שינויים בתזונה. במקרה הצורך הוא ימליץ גם על טיפול תרופתי – ממשלשלים ועד לטיפולים שמסייעים ביציאות כמו רזולור (לנשים בלבד) ואמיטיזה (מטפלת בעצירות ובתסמינים הנלווים לה כגון נפיחות ואי נוחות בטנית).

5. כאבי ראש

לא פעם תשמעו על מישהו שמתלונן שכואב לו הראש ותמליצו לו לקחת כדור ולנוח. ככה זה כשכאבי ראש הם אחת מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר בעולם. עם זאת, כאב הראש לא תמיד נגמר באקמול: הכאבים החזקים יכולים להיות חלק ממצבים אחרים שמלווים בכאבי ראש (לדוגמה נפוצה - מיגרנה, שתתבטא בכאבים קשים שיפריעו לתפקוד היומי). אם אתם סובלים מכאבי ראש ממושכים ומחמירים הדורשים טיפול שהוא מעבר לכוס מים וכדור,  כדאי שתפנו לרופא המשפחה שיוודא שאין לכם מיגרנה או מחלות נוירולוגיות אחרות.

חשוב לדעת: אם מופיעים כאבי ראש חדשים עם חום – יש לפנות מיד לבדיקת רופא על מנת לשלול דלקת קרום המוח.

via GIPHY

6. מחלות מין

רבים מגיעים לרופא המשפחה כי הופיעו אצלם באזור איבר המין פצעים, הפרשות, צריבה או סימנים חשודים אחרים. אם זה המצב אצלכם, חשוב שתתגברו על המבוכה ותרוצו לרופא המשפחה במהירות האפשרית, כדי לבדוק שלא נדבקתם במחלת מין כמו איידס, הרפס, זיבה, עגבת או קונדילומה. אלו מחלות שניתן לטפל בהן ורופא המשפחה יכול לבחון באיזו מחלה נדבקתם ולייעץ על המשך הטיפול. הכי חשוב – לא להתבייש!

7. ירידה בזיכרון

מרגישים שאתם שוכחים דברים בסיסיים כמו סדר הפעולות היומי שלכם? כדאי שתצטרפו לישראלים הרבים שמתייצבים אצל רופא המשפחה כדי לבדוק אם הם סובלים מירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

תהליך הדעיכה הקוגניטיבית והירידה בזיכרון בפרט נפוצים יותר ככל שמזדקנים, אבל קיימות גם סיבות הפיכות לירידה בזיכרון. רופא המשפחה יכול לעשות בירור לכך ולהמליץ על טיפול בהתאם.  המלצה בסיסית שיכולה לסייע בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי היא עיסוק בפעילות פיזית ושמירה על תזונה בריאה.

"המתמחים" חוזרת בעונה חדשה עם פרק בכורה שישודר מחר (שלישי 25.7) ב-21:00. ד"ר דן אויירו הוא מומחה לרפואת משפחה במרפאת פסגות בראש העין, www.Psagot-Doc.co.il