הימצאותו של פצעון במקום גלוי כמו הפנים שלנו היא כבר מאורע מלחיץ שגם יכול להוריד לנו משמעותית את הביטחון. אז אם אכן קיים קשר בין לחץ לאקנה, הרי שזה עלול ליצור מעגל קסמים של לחץ המוביל לאקנה ואקנה המוביל לעוד לחץ. לצערנו הרב, מחקרים מראים שאכן קיים קשר בין סטרס לאקנה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אחד המחקרים הראשונים שהראו קשר בין לחץ לאקנה, פורסם ב-2003 ונעשה על ידי אומרת ד"ר אלקסה קימבל, פרופ' לדרמטולוגיה במרכז הרפואי בית ישראל דיקונס במסוצ'סטס למגזים Time. "כשניגשנו למחקר לא היינו בטוחים לגבי התוצאות, חשבנו שייתכן שנשלול כמה מיתוסים", מספרת ד"ר קימבל. אך הם אכן גילו כי קיים קשר בין השניים ושסטרס יכול לגרום להתפרצות של אקנה. ככל שהסטרס גדול יותר, כך האקנה משמעותי יותר.

מאז אותו מחקר, נעשו מחקרים רבים בעקבותיו שסייעו להבהיר את הקשר שבין הורמוני סטרס לפצעוני אקנה. בעוד סטרס לבדו אינו גורם לאקנה (גיל, הורמונים, חיידקים הגורמים לאקנה וגורמים אחרים משפיעים גם כן), נראה שעדיין סטרס יכול להוביל להתפרצויות אקנה ולגרום לפצעונים קיימים להחמיר.

ד"ר אדם פרידמן, פרופ' חבר לדרמטולוגיה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, מציין כי הורמון הקשור בסטרס, שנקרא "הורמון משחרר קורטיקוטרופין" או CRH, הוא אחד האשמים בקשר שבין לחץ לאקנה. CRH יכול להיקשר לקולטנים בבלוטות החלֶב בעור, שכתוצאה מזה מפרישות חומר שומני, שעלול לגרום לאקנה.

"בלוטות חלב אלו שייכות גם למערכת החיסונית ויכולות לגרום לדלקת", מוסיף ד"ר פרידמן. "בסופו של יום, אקנה היא למעשה דלקת, לכן כל דבר הגורם לתגובה חיסונית יכול להחמיר את הנפיחות והאדמומיות".

עוד ב-mako בריאות
>> המחלה הקשה שנפוצה במזה"ת - ובארץ לא מכירים
>> זו הסיבה שהכתפיים שלכם תפוסות כל הזמן
>> הטריקים הפשוטים האלה מנצחים את החשק למתוק

ואם כל זה לא היה מספיק כדי לבאס אותנו, אז ד"ר פרידמן מוסיף: "אנחנו יודעים שכשאנשים לחוצים, יש עלייה באותות עצביים הגורמים לגירוד, לכן זה כלול לגרום לאנשים לגרד או לגעת בעור שלהם, שעלול אף להחמיר את הנפיחות".

מעבר לגורמים ביולוגיים שמובילים להיווצרות של אקנה, קימבל מציינת שתחושת תשישות יכולה לגרום לאנשים לישון פחות טוב ולצרוך מזון לא בריא ועלולה להוביל גם לזניחת רוטינת ניקיון הפנים – כל אלה יכולים לסייע להתפרצות של אקנה.

מה קורה במצב של לחץ כרוני?

כל הדוגמאות שצוינו עד כה מתייחסות למצבים של לחץ זמני, אך שמשדובר בלחץ כרוני, זה יכול להשפיע בצורה חמורה יותר ולהאריך את משך התפרצויות האקנה. על פי ד"ר פרידמן, במצב של סטרס כרוני, היכולת של מערכת החיסון לרפא נפגעת ועלולה להוביל בטווח הרחוק לצלקות כתוצאה מפצעוני אקנה.

כיצד ניתן למנוע התפרצויות אקנה כתוצאה מלחץ?

אם אתם נתונים תחת לחץ רב, ישנן טכניקות שונות להרגעה שיכולות לסייע לכן, כמו מדיטציה, פעילות גופנית, טאי-צ'י ויוגה – כולם הוכחו מחקרית כמפחיתי לחץ. קימבל ממליצה להיצמד להרגלי התזונה, שינה וטיפוח העור שאתם רגילים אליהם ולא להזניח אותם. אם אתם עדיין מרגישים רמות גבוהות של לחץ, מומלץ להיוועץ ברופא.

מדיטציה יוגה (צילום: Shutterstock)
סובלים מאקנה? אולי כדאי להתחיל למצוא דרכים להורדת הלחצים|צילום: Shutterstock