בשבוע שעבר הופיעה כותרת אופטימית במספר גופי תקשורת ברחבי העולם: "קנאביס עשוי להפוך את תהליך ההזדקנות". הכותרות התייחסו למחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת בון בגרמניה בשיתוף עם חוקרים ישראלים בנושא השפעת החומר הפעיל במריחואנה, THC, על מוחם שלך עכברים. לפי המחקר שניהל אנדרס בילקי-גורזו, ושתוצאותיו פורסמו ב"Nature Medicine", היכולות הקוגניטיביות של עכברים מבוגרים שקיבלו THC השתוו לאלו של עכברים צעירים שלא קיבלו כל תמריץ שהוא. בליקי-גורזו כבר הודיע כי בכוונתו לערוך מחקר דומה בבני אדם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אז הכותרות היו מעט גורפות, שלא לומר משיחיות, אבל הן הולמות את רוח התקופה שבה הקנאביס נתפס כמעט כתרופת פלא – ועכשיו גם לגיל השלישי. אלא שתרופות פלא יש רק באגדות, וכמו כל טיפול אחר, גם המריחואנה מתאימה פחות לאנשים מסוימים ויותר לאחרים. אבל למי?

"זכיתי בחיי מחדש"

"ככל שהתבגרתי, הכאבים הלכו והתגברו. זה פשוט הרס לי את החיים ושיבש גם את חיי משפחתי, שממש סבלה מהם ביחד איתי", מספרת אוולין, בת 77 החולה בפיברומיאלגיה – מחלה הפוגעת ברקמות הרכות של הגוף ומלווה בכאבים עזים הנודדים בכל חלקי הגוף.

"הכאבים פגעו במהלך השינה שלי, הייתי מיואשת לחלוטין ושקעתי בדיכאון", אומרת אוולין. "החלטתי לפנות לייעוץ אצל מומחה לריאומטולוגיה (מחלות פרקים), שסיפר לי על הקנאביס הרפואי ועל אחות בשם ענבל שמנוסה בטיפול מהסוג הזה. למרות החששות והציפיות הנמוכות הגעתי למרפאה שמתמחה בתחום ונותנת מענה לקשישים. מיד לאחר שקבלתי את הרישיון ממשרד הבריאות התחלתי להשתמש בצמח, ואין מילים לתאר את השינוי. אפשר לומר שזכיתי בחיי מחדש - חזרתי לתפקד באופן מלא, ואפילו יכולתי לנסוע לנופש עם בעלי, מה שלא היה אפשרי לאורך כל תקופת המחלה שנמשכה מעל 20 שנה".

אותה אחות בשם ענבל שהזכירה אוולין היא ענבל סיקורין, אחות ראשית במרפאת "ניאמדיק" המתמחה בטיפול בקנאביס רפואי לגיל השלישי ומחלוצות הטיפול הקליני בקנאביס רפואי בארץ ובעולם. סיקורין מסבירה שהמחלות הכרוניות הולכות ומחמירות עם הגיל, ואיתן גם שכיחות הסימפטומים השונים. הקנאביס הרפואי יכול לספק מענה לאותם חולים, וכיום זה כרוך במינימום ביורוקרטיה: באוגוסט 2016 הוחלט במשרד הבריאות כי רופאים גריאטריים יורשו לתת טיפול בקנאביס רפואי. ההחלטה חוסכת מהמטופלים פנייה לרופא המתמחה בבעיה ספציפית שממנה הם סובלים.

אין תמונה
אוולין המטופלת וענבל האחות

"לאחר שהמטופל פונה למרפאה מתבצעת הערכה גריאטרית מקיפה בנוגע למצבו - הרפואי, הפיזי, הנפשי והקוגניטיבי", מסבירה ד"ר עירית קנתור, גריאטרית מומחית במרפאת ניאמדיק. "בסוף התהליך מחליט רופא מומחה מה הטיפול המתאים ביותר. אם אכן מדובר בקנאביס רפואי, והמטופל עומד בקריטריונים של משרד הבריאות, יומלץ עבורו על הטיפול הזה".

עוד ב-mako בריאות
>> בלי להזיז אצבע: הגלולה שתכניס אתכם לכושר
>> הסופר פוד האמיתי שהיה לכם מתחת לאף נחשף
>> הסימנים שאתם במערכת יחסים לא בריאה

"לא פתרון קסם"

עדויות קליניות שנאספו בשנים האחרונות מעידות על כך שהקנאביס הרפואי הוא בעל פוטנציאל לסיוע במגוון בעיות רפואיות, ביניהן כאבים, ספסטיות (נוקשות שרירים), הפרעות תנועה כגון מחלת הפרקינסון, תסמונת טורט, מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס), הפרעות שינה, חוסר תאבון, חרדה, הפרעת דחק פוסט טראומטית ועוד. "הוכח גם שהקנאביס הרפואי הוא חומר אנטי-דלקתי, ונראה שיש ביכולתו להילחם במצבי דלקת רבים שאוכלוסיית הגיל השלישי סובלת מהם", מסבירה ד"ר קנתור.

השפעת הקנאביס, מבהירה ד"ר קנתור, מתאפשרת הודות למנגנון ייחודי שבו הוא פועל: "הצמח הזה למעשה נקשר למערכת הגנה ייחודית בגוף באמצעות קולטנים שונים, ומשם מתחיל תהליך ריאקציה של אותם חומרים הפעילים בו. אמנם יש מקום גדול למחקרים קליניים נוספים בנושא הקנאביס הרפואי, אבל אני חושבת שטיפול באמצעותו יכול לשפר את איכות חייהם של מטופלים רבים באופן משמעותי - כמובן שלצד הדרכה נכונה, בליווי אישי, ובהנחה שאכן ימצאו מתאימים. כמו כן, ראוי שהטיפול יהיה חלק מטיפול קונבנציונלי, ולא במקומו, ככל טיפול תרופתי אחר".

ענבל סיקורין מדגישה: "למרות האמור, ולצד התוצאות הקליניות המרשימות שמעידות על סגולותיו הרפואיים של הקנאביס, הטיפול בצמח הוא לא פתרון קסם. זה דורש התאמה, מעקב והמשך מחקר. לכן חשוב שייעשה על ידי רופאים ואחיות מוסמכים ומנוסים, תוך הבנה יסודית של מצב המטופל בטרם תחילת השימוש".

 >> "רק אל תגידו לחולת סרטן 'תהי חזקה'"