אסור לפקוח עיניים כשאנחנו בתוך מים

נכון באופן חלקי מאוד: כשמדובר בבריכות, הכלור שמשמש לחיטוי המים עשוי לגרום לגירוי בעיניים, וצנרת ישנה עד מתפוררת עלולה להכיל מיקרו-אורגניזמים שיכולים לגרום לגירויים ואפילו לדלקת הלחמית. במקווי מים מתוקים טבעיים אין שום בעיה לפקוח את העיניים מתחת למים (אלא אם יש סיבה לחשוד שהמים מזוהמים, אבל אז אין לכם מה לשחות בתוכם מלכתחילה).

והפתעה הפתעה – אין שום מניעה לפקוח עיניים במי ים. ריכוז המלחים עשוי להפוך את החוויה ללא נעימה, וכאן יש הבדל בין ים לים. לצערנו נפלנו לא טוב, כי ריכוז המלחים בים התיכון ובים סוף גבוה יחסית (למשל בהשוואה לים הבלטי ולים השחור), אבל אפילו בחופי ישראל זה אפשרי. הטריק הוא לעשות את זה לאט – למצמץ פעם-פעמיים, לפקוח לרגע, לפקוח לעוד רגע, ובסוף להתרגל.

במילים אחרות, אם עשיתם "פפפ" בכל סרט שבו הגיבור מציל את המצב על ידי שחייה בעיניים פקוחות מתחת לפני הים – קחו את זה בחזרה.

משקפיים ועדשות גורמים לעיניים להיחלש ו"להתמכר"  

לא נכון בכלל. סרבני משקפיים רבים מאמינים בזה, כי הם רואים שאנשים סביבם נאלצים להגדיל מספר עם הזמן ומניחים שהעיניים הן כמו מכור שצריך מנה גדולה יותר של מה שעושה לו טוב, אבל זה לא המצב. אם המספר גדל, זה בגלל שהראייה עצמה נחלשת. זה היה קורה עם משקפיים ועדשות או בלעדיהם.

via GIPHY

אפשר להתעוור אם מביטים ישירות בריתוך

לא נכון. האור העז שנוצר בעת הלחמה או ריתוך לא יכול לגרום לעיוורון, אבל הוא כן פולט קרינה אולטרה סגולה שעשויה לגרום לדלקת בקרנית (פוטוקרטיטיס) או ממש לכוויה בקרנית – עסק לא סימפטי בפני עצמו, שעשוי להוביל לטשטוש זמני בראייה, רגישות מוגברת לאור וגם כאב עז. אז לא, *מאוד* לא מומלץ לרתך בלי מסכה או להביט ישירות באדם אחר שמרתך, אבל ממש להתעוור מזה אי אפשר.

מסכי טלוויזיה ומחשב מזיקים לראייה

לא מדויק: המסכים אינם מזיקים ישירות לראייה. מה שהם כן עושים זה לגרום לנו למצמץ פחות. אדם ממוצע ממצמץ מדי 15-20 שניות, ומחקרים הוכיחו שגיימרים ממצמצים משמעותית פחות בזמן משחק – לפעמים עד כדי מצמוץ אחת מדי שתי דקות. שזה קריפי, אבל גם מזיק, כי פעולת המצמוץ שומרת על לחות קבועה בקרנית. יובש בקרנית עלול לכאבי ראש, תחושת עייפות מוגברת וראייה מעורפלת. זה הנזק המוכח היחיד של מסכים מודרניים לעיניים.

אבל באמת אסור לשבת קרוב לטלוויזיה

לא נכון בכלל. הבעיה היחידה עם לשבת קרוב לטלוויזיה היא שזה עושה כאב ראש או מיגרנה לאנשים מסוימים; לראייה זה לא מזיק בשום אופן. לגבי ילדים שמתיישבים דרך קבע קרוב לטלוויזיה - אין שום סיבה להילחץ מזה, אבל בהחלט ייתכן שצריך לקחת אותם לבדיקת ראייה.

via GIPHY

אם תנסו משקפיים של מישהו אחר, הראייה שלכם תיפגע

לא מדויק. כלום לא יקרה לכם אם סתם תנסו את המשקפיים של חבר או חברה, חוץ מזה שתרגישו מוזר בגלל שהם לא מתאימים לצרכים האישיים שלכם. עם זאת, מילת המפתח כאן היא "תנסו": אם תתחילו להסתובב קבוע במשקפיים שלא מתאימים לכם או לא נחוצים לכם, זה עלול לגרום לכם למספר הפרעות - החל בקוצר ראייה וכלה בהתפתחות של אמבליופיה ("עין עצלה").

מאכלים מסוימים גורמים לרגישות יתר לאור

נכון. יש כמה וכמה דברים שנבדקו ונמצאו כגורמים לרגישות יתר לאור, ביניהם ממתיקים מלאכותיים, סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה ואמצעי מניעה אוראליים (או בקיצור, גלולות). גם ברשימת תופעות הלוואי של תרופות מסוימות לטיפול בלחץ דם גבוה ובסוכרת תמצאו את האזהרה "עלול לגרום לרגישות יתר לאור".

ולעומת זאת, גזר משפר את הראייה

נכון, לא נכון ושוב נכון. מה שאנחנו מרוויחים מאכילת גזר – וגם מאוכמניות, גבינה, חלמונים וחלב – הוא ויטמין A החיוני לתפקוד התקין שלנו. ולא רק לראייה (ויטמין A מעורב בתהליך קליטת האור בתאי הרשתית והכרחי לראייה תקינה, ובמיוחד לראיית לילה) אלא גם למערכת הרבייה, לעור, למערכת השתן ולתהליכי הגדילה. אבל כדי לשפר משמעותית את הראייה בעזרת ויטמין A צריך לצרוך כמויות אסטרונומיות של המאכלים האלה, לכן ניסוח מדויק יותר הוא שתזונה דלה בוויטמין A עלולה לפגוע בראייה. אז אם אתם סובלים מפגיעה בראייה בגלל מחסור בוויטמין A ולא משום סיבה אחרת – כן, גזר (ואוכמניות, וכל הג'ז הזה) אכן יעזור עם זה.

_OBJ