הסתכלתם לאחרונה במראה ושמתם לב לכמה שערות שיבה שהחלו להופיע על ראשכם? תהיתם למה הן התחילו להופיע למרות שאתם צעירים?

אנחנו מקשרים שיער מאפיר להזדקנות, לכן הגיוני שנשאל את עצמנו, אם השיער שלנו מזדקן בגיל צעיר – האם זה אומר שגם שאר הגוף שלי מזדקן מוקדם? ומה זה אומר לגבי הבריאות הכללית שלנו?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

על פי ד"ר מליסה פיליאנג, רופאת עור, שיער מאפיר אכן מעיד על הזדקנות – של מלנוציטים בזקיקי השיער. מדובר באותם התאים המייצרים פיגמנטים בעור. "הם באופן הדרגתי מפסיקים לייצר פיגמנט מלנין. התוצאה היא תחילה שיער מאפיר שעם הזמן מלבין", היא מוסיפה.

גבר צעיר עם שער שיבה (צילום: shutterstock)
בדרך כלל זה קורה באמצע שנות ה-30|צילום: shutterstock

לא כולם מאפירים באותו זמן, לכן אתם יכולים לראות שישנם אנשים בני 30 עם שיער מאפיר ואנשים באותו גיל בלי אף שערה לבנה. עד ל-90 אחוז מהווריאציות לשער שיבה יכולות להיות מוסברות על ידי גורמים גנטיים, אבל עדיין יש לנו מידע מוגבל לגבי הגנים הספציפיים שאחראים לכך", מסביר ד"ר סטיב דוולאי. גם למוצא האתני שלכם יש השפעה על הזמן שבו תאפירו. "הגיל הממוצע שבו אנשים לבנים מתחילים להאפיר הוא אמצע שנות ה-30, לאסייתיים הוא סוף ה-30 ובקרב אנשים ממוצא אפרו-קריבי הגיל הממוצע הוא אמצע שנות ה-40 לחייהם", אומר ד"ר דוולאי. על פי ד"ר פיליאנג, כ-50 אחוז מהאנשים מאפירים ב-50 אחוז מהשיער שלהם עד לגיל 50.

עוד ב-mako בריאות:
>> 25 הטיפים הכי חשובים לתזונה נכונה
>> עייפים? בואו לגלות איזה סוג עייפות יש לכם
>> אוהבים פיצה? אתם חייבים לדעת את זה

האם שיער שמאפיר בגיל צעיר הוא סימן לבעיה בריאותית?

חוקרים רבים ניסו בשנים האחרונות למצוא תשובה לשאלה הזו. נמצאו ראיות לכך ששיער מאפיר בטרם עת עשוי להיות סימן לבעיות בלב.

מחקר שפורסם בסוף שנה שעברה מצא שגברים מתחת לגיל 40 ששערם החל להאפיר בטרם עת היו בעלי סיכון גבוה פי 5 ללקות במחלת לב כלילית, בהשוואה לגברים באותו גיל שעוד לא התחילו להאפיר.

אישה מסתכלת במראה (צילום: wavebreakmedia, Shutterstock)
האם זה אומר שכל הגוף שלנו מזדקן בטרם עת?|צילום: wavebreakmedia, Shutterstock

חוקרים בריטים שיערו ב-2012 כי ההזדקנות של המלנוציטים, הגורמת להלבנת השיער, עשויה להיות כתוצאה מעקה חמצונית, תהליך ביולוגי שעלול לפגוע בתאים וברקמות בריאות. לכן הגיוני שהתהליך שעובר על השיער שלכם ישפיע גם על שאר הגוף.

עם זאת, חכו רגע לפני שאתם נלחצים. על פי ד"ר דוולאי, אין מספיק ראיות לכך ששיער מאפיר בטרם עת אכן גורם לבעיות בלב. אבל זה לא אומר שאתם צריכים להתעלם מזה. "אם שערכם האפיר באופן משמעותי לפני גיל 35, כדאי לבקר אצל הרופא ולבדוק כיצד לשפר גורמי סיכון אחרים שיכולים להוביל למחלות לב, כמו כושר, תזונה נכונה, משקל, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ועוד", הוא מסביר. כמה שערות לבנות לא משפיעות על הסיכון למחלות לב כמו גורמים אחרים, ביניהם משקל עודף, עישון, אכילת ג'אנק פוד וויתור על חדר הכושר.

>> 6 דרכים למנוע שיער שיבה