רובכם כבר בטח שמתם לב שכשמישהו לידכם מפהק, גם אתם "נדבקים" בזה ומפהקים גם. ישנם מקרים שונים של התנהגויות שמידבקות, אך כמה מהן מפתיעות יותר מאחרות. הנה כמה מההתנהגויות שהוכחו מדעית כמדבקות, חלקן אף מדבקות כמו צינון.  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

חוצפה (בייחוד במקום העבודה)

ממחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת המדעי Journal of Applied Psychology, עולה כי מספיק מקרה אחד של התנהגות שלילית מתונה כדי להדביק בה את הסובבים. החוקרים טענו במחקר כי זה דומה להידבקות בצינון – ברמת מידת ההדבקה. נראה שחוצפה לא מושפעת מקשרים בין-אישיים ולכן ישנה הוכחה חותכת לכך שמדובר באימוץ בלתי מודע של כעס ועוינות, מאשר חיקוי התנהגות של אדם מסוים.

אין הרבה מחקרים שמראים מדוע דווקא הידבקות בחוצפה היא נפוצה יותר במקום העבודה, אך ככל הנראה שהסיבה לכך היא שמדובר בסביבה שהיא מראש מלחיצה. בנוסף, אתם מבלים מדי יום שעות עם הקולגות שלכם, לכן הגיוני שזה יקרה בעבודה. ובקיצור, תהיו נחמדים אחד לשני, או שכל מקום העבודה יידבק בעוינות.

via GIPHY

נטילת סיכונים

ג'ון דוהרטי, פרופ' לפסיכולוגיה במכון הטכנולוגי של קליפורניה, מצא כי אנשים נוטים יותר לקחת סיכונים כלכליים לאחר שהם ראו מכר עושה זאת לפני כן. שינסוקה סוזוקי, אחד ממחברי המחקר, אמר כי "הן ההתנהגות והן התגובה העצבית לנטילת סיכונים יכולות להשתנות באמצעות צפייה פסיבית בהתנהגות של אחרים". מחקר אחר מצא כי בני זוג משפיעים אחד על השני כשזה נוגע להרגלי השתייה שלהם – ברמה שניתן לצפות מראש בינג' שתייה של צד אחד בזוגיות – לפי הפרטנר שלו.

via GIPHY

הרגלי אכילה

יש חדשות רעות וטובות: גם הרגלי אכילה בריאים וגם הרגלי אכילה לא בריאים יכולים להיות מועברים לחברים ולמשפחה. מחקר שפורסם ב-2007 מצא כי מתוך צפייה ב-12 אלף אנשים, כשחבר נמצא במשקל-יתר (לפי מדד ה-BMI שלהם), אתם בסיכון גבוה ב-57 אחוז להיות במשקל-יתר גם. סיכון מוגבר זה עשוי להשפיע גם בצורה עקיפה, לפיכך אם חבר של חבר של חבר שלכם התחיל לעלות במשקל – לכם יש סיכון מוגבר לכך ב-10 אחוזים.

via GIPHY

אם בן או בת הזוג שלכם סובל ממשקל-יתר, הסיכון שלכם עולה ב-27 אחוזים. מזל שהתנהגות מידבקת זו אינה רק מתרחשת במקרים של תזונה לא בריאה. ממחקר שבחן את היעילות של תכנית הרזייה ל-357 מטופלים הלוקים בסוכרת מסוג 2 שסובלים ממשקל-עודף, עולה כי בני הזוג של המשתתפים בתכנית ירדו במשקל באותו קצב של בני זוגם שלקחו חלק בתכנית ההרזייה. אז אם בא לכם לעשות שינוי באורח החיים שלכם, תדאגו שמסביבכם יהיו אנשים שמקפידים על תזונה נכונה וכושר – וסיכוי גבוה שתאמצו את ההתנהגות שלהם.