"בגיל 26, אחותי דלית התכוננה כמו בכל יום רגיל ללכת לעבודה, אך קריש דם בריאות שלה גרם לה להתעלף ולאבד את ההכרה. היא הורדמה והונשמה בבי"ח רמב"ם ובסופו של דבר נפטרה", כך מספרת נורית רדר, שלפני כמה שנים איבדה את אחותה בעקבות שימוש בגלולות, והיום היא עומדת בראש עמותה שמטרתה לעורר מודעות לסיבוכים שעלולים להיווצר בעקבות שימוש בהן.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מותה של דלית נגרם כתוצאה מתסמונת קרישיות יתר, שברגע שהיא מתחברת עם גלולות מסוימות למניעת הריון היא יכולה לגרום למוות. "זה מאוד נפוץ באוכלוסייה, אך אין מספיק מודעות לזה ואין דרך לגלות את זה אם לא עושים בדיקות ספציפיות". הבעיה עם גלולות לדידה, היא שנשים מקבלות מרשם בקלות ובלי לשאול את השאלות הנכונות לפני כן.

שאלות כמו- 'האם היו הרבה הפלות במשפחה?' או 'האם היו מקרים של קרישי דם במשפחה?', הן מהותיות, ויש לברר את התשובות לפני שנוטלים גלולות. "נשים צריכות לקחת אחריות על עצמן ולעשות בדיקות גם כלליות כל חצי שנה – כי הרופאים לא מספיק מודעים לזה". ובנוגע לקרישיות יתר, יש טיפול פשוט מאוד ברגע שמאבחנים את המחלה.

גלולות יכולות לגרום להרבה תופעות, ואפילו למיגרנות, ונשים לא תמיד מקשרות את התופעות האלה לגלולות שהן נוטלות. הגלולה אמנם יכולה לעזור למניעת הריון, אבל היא עדיין תרופה שצריך לנטול באחריות, ולעשות בירור מעמיק לפני השימוש בה. ואם אתם מחפשים שיטה אחרת למניעת הריון במקום, שיטת המודעות לפוריות מציעה פתרון, אך חשוב להבין שאין פתרון קסם, ויש לנהוג באחריות כלפי כל אמצעי מניעה שתבחרו.

עוד ב-mako בריאות:
>> מה הסיבה האמיתית לקרחת שלכם? ומה עושים עם זה?
>> רוצים לאכול פחמימות אבל פחות? הנה 5 טריקים שיסדרו אתכם
>> בחן את עצמך: חושבים שאתם מבינים בתזונה? תוכיחו