רוב האנשים, ובוודאי רוב הנשים, שמעו על כך שהליכה בנעלי עקב עלולה לגרום לכאבי גב ולבעיות בעמוד השדרה. אלא שגם נעליים צרות והדוקות על כף הרגל מייצרות צרות משל עצמן: תופעה שנקראת "הלוקס ולגוס" Hallux valgus, ובעברית "בוהן קלובה") הפוגעת בעיקר באסתטיקה של הרגל אך יכולה להיות גם כרוכה בכאבים. מה זה ומה עושים עם זה?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לברית בר נתן (26) יש הלוקס ולגוס מאז שהיא זוכרת את עצמה. "כילדה הסתכלתי על כפות הרגליים שלי וראיתי שאחת מהן שונה. יש לי כף רגל אחת מושלמת ובשנייה האצבעות נוטות הצידה. ככל שאני מתבגרת, העצם יותר מפריעה ונהיית יותר ויותר בולטת. זה תורשתי אצלנו במשפחה, לרוב הנשים מצד אימי בשתי הרגליים ואצלי ברגל אחת. כשסבתא שלי הייתה צעירה היא עשתה ניתוח בשתי הרגליים וגם אני שוקלת לעשות אותו, כי הבליטה בעצם מאוד מפריעה לי".

עד כמה את מוגבלת בתחום ההנעלה?

"ברגל ימין, ה'ישרה', אני מידה 36. ברגל השנייה אני 36.5, כי העצם הבולטת הופכת את כף הרגל ליותר רחבה. אז לא כל נעל מתאימה לי, מה גם שקשה למצוא נעליים בגלל ההבדל בחצי מידה. אני צריכה לקנות בעיקר נעליים רחבות. כנערה הייתי הולכת עם נעלי עקב, כי אז העדפתי לסבול את הכאב בשביל היופי. היום אין מצב שאלך עם נעלי עקב או נעלי בובה, שמכאיבות לי. מצד שני, גם נעלי אולסטאר אני לא יכולה לנעול כי זה עדיין כואב לי".

איך זה משפיע על חיי היומיום שלך?

"כילדה הלכתי עקום וסבלתי מכאבי ברכיים. כנערה ניסיתי ללכת עם מדרסים אבל לא הרגשתי שזה עוזר לי וויתרתי עליהם די מהר. היום, אם אני עומדת או הולכת זמן ממושך - או בכלל, מתאמצת יותר מהרגיל - כואב לי בשתי הרגליים בגלל חוסר האיזון בין שתיהן, אבל בעיקר ברגל שמאל עם הבליטה. לפעמים כואב לי אחרי אימוני אירובי וכוח שאני עושה שלוש פעמים בשבוע. גם אם אני קונה את נעלי הספורט הכי טובות, אחרי שנה שוב כואבת לי העצם בזמן האימונים ואני חייבת להחליף את הנעל".

בוהן קלובה (צילום:  Galina Niederhaus, ShutterStock)
תופעה הפוגעת באסתטיקה אבל יכולה לגרום גם לכאבים|צילום: Galina Niederhaus, ShutterStock

ניסית לטפל בזה?

"עדיין לא. חשבתי לקנות סד, אבל אמרו לי שזה חארטה והמכשיר לא יכול להשפיע אחרי כל כך הרבה זמן. לפני שאפנה לניתוח, חשבתי ללכת לאורתופד ופיזיותרפיסט, אבל עדיין לא הגעתי לזה. בשנה האחרונה אני שוקלת לעשות את הניתוח, כי הכאב החמיר. שמעתי גם שרוב הנשים שעושות את הניתוח מרוצות וככל שאעשה אותו בגיל יותר צעיר, ההחלמה תהיה קלה יותר".

"ניתוח הוא הפתרון היחיד"

ד"ר אלחנן לוגר, מנהל יחידת כף רגל וקרסול במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, מסביר כי הלוקס ולגוס הוא מצב שבו הבוהן מתעקמת ונוטה כלפי האצבעות האחרות של כף הרגל. הדבר נובע מכך שהשרירים והרצועות של כף הרגל מושכים את האצבעות ואז הן נוטות הצידה. בגלל הנטייה הצידה נוצרת בליטה בראש עצם המסרק, במפרק שבין הבוהן לכף הרגל. תופעה זו נקראת גם "בניון" (Bunion).

עוד ב-mako בריאות
>> אתם חייבים להפסיק להוסיף לימון לשתייה שלכם
>> לעולם אל תאכלו את הדברים האלה ביחד
>> לא מחלה: זאת תרופה שגרמה לעיוות הזה

עד כמה התופעה הזו שכיחה?

"די שכיחה, בייחוד אצל נשים - פי 2-3 מאשר אצל גברים. כ-10 אחוז מהנשים יסבלו מזה בשלב מסוים בחייהן. הסיבה היא בדרך כלל תורשתית, אבל לפעמים הלוקס ולגוס נגרם גם כתוצאה מחבלה או כתוצאה מנעליים לא מתאימות, כמו נעלי עקב או נעליים צרות שלוחצות את האצבעות אחת כלפי השנייה".

מהם הטיפולים האפשריים?

"מה שבעיקר מפריע לאנשים שסובלים מהלוקס ולגוס זו האסתטיקה, כי האצבע עקומה והבליטה לא יפה לעין. לפעמים הדבר כרוך בכאבים באזור העצם הזו. אין פתרון שהוא לא ניתוחי: אפשר לחיות עם זה, אבל אם הדבר כרוך בסבל, לא נותרת ברירה אלא ניתוח. מה שנעשה בניתוח הוא תיקון זוויות העצמות שזזו, תחת שיקוף רנטגן ובעזרת חתכים מילימטריים. הניתוח נעשה בהרדמה מלאה ושיעור ההצלחה שלו הוא 80 אחוזים. ב-20 אחוזים המצב חוזר לקדמותו".  

האם שכיחות התופעה עלתה בשנים האחרונות?

לא. הלוקס ולגוס היה מאז ומתמיד, כי ברוב המקרים זה תורשתי. מה שכן, קיימת לזה יותר מודעות ויותר אנשים לא משלימים עם בעיות שיש להם, לכן יותר ויותר פונים לטיפול".  

מה לגבי הטיפול בסד? אכן חארטה כמו שאומרת ברית?

"זה לא עוזר. אם כבר מפריע ויש כאבים - הטיפול חייב להיות ניתוחי או שלומדים לחיות עם זה".

האם ניתן לעשות משהו כדי למנוע?

"לא לנעול נעלי עקב או נעליים צרות, אבל זה גם לא מחייב. ברוב המקרים זה מתפתח עם השנים, אחרי גיל 40, למרות שרואים גם לא מעט צעירות שסובלות מזה. רק במקרים חריגים נולדים עם זה".

מדוע יותר נשים סובלות מזה?  

"כנראה שיש תרומה להנעלה ואולי יש גנטית. מעבר לזה הרפואה לא יודעת. עם זאת, רואים גם הרבה גברים עם הלוקס ולגוס".  

מה קורה אם זה לא מטופל?

"במצב של החמרה, מצב האצבעות מגיע לסטייה מאוד מכוערת והן מטפסות אחת על השנייה. גם כאן, רק ניתוח יכול לישר את הסטייה".