מה עדיף: לפוצץ חצ'קון או למרוח עליו משחת שיניים? אנחנו משערים שבטח קרה לכם שגיליתם פצעון ענק על פניכם ובדיוק המשחה נגד חצ'קונים נגמרה לכם ואין לכם זמן לקנות חדשה. אז איך יוצאים מהבית בשלום? קבלו רשימה של כל תרופות הסבתא נגד אקנה שרופאי עור מסכימים כי הן יעילות. וגם, התרופות שהן סתם מיתוס ולא באמת עוזרות לאקנה שלכם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

קרח

קמתם בבוקר וגיליתם חצ'קון אדמומי מחייך אליכם בחזרה מהמראה? קרח יכול לעזור לכם המון. "הניחו קוביית קרח עטופה במגבת נייר על הפצעון. זה יכול להפחית את הנפיחות, הדלקת והאדמומיות", מסבירה ד"ר מרני נוסבאום, דרמטולוגית, ל-Women's Health. קרח מכווץ כלי דם ולפיכך מפחית זרימת דם ודלקת באזור החצ'קון. רק שימו לב שאתם לא משאירים את הקרח על העור יותר מדי זמן, כדי למנוע כוויית קור.

סוד הקסם הקוריאני (צילום: nathanipha99, Shutterstock)
מפחית נפיחות ואדמומיות|צילום: nathanipha99, Shutterstock

אספירין ומים חמים

מתברר שאספירין מכיל חומר המסייע להקל את האקנה. "החומצה הסליצילית המצויה באספירין אמנם לא מסירה שומן מהעור כמו שהיא עושה כשהיא מצויה בתכשירים נגד אקנה – אך היא עדיין תסייע לטפל באקנה", מסביר ד"ר ג'ושוע זייכנר, דרמטולוג. מעכו אספירין והוסיפו מים כדי ליצור מעין משחה. תוכלו להשתמש במשחה לטיפול מקומי בפצעונים גדולים. אמנם זה לא יהיה יעיל כמו משחה נגד אקנה שניתן לקנות בבית מרקחת, אך זה יעזור אם אתם ממהרים ובדיוק נגמרה לכם המשחה.

תרופה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
למעוך אספירין ולהוסיף מים כדי ליצור משחה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מסכת דבש וכורכום

יש לא מעט מסכות שניתן להכין ממצרכים שיש במטבח, חלק מועילות יותר מאחרות. מסכה זו, שרופאים גם תומכים בה, עשויה להציל אתכם בעת צרה: ערבבו חצי כפית כורכום וכפית דבש. מרחו על עור לח והשאירו במשך כחמש דקות. "כורכום הוא אנטי-דלקתי ודבש הוא אנטי-בקטריאלי, לכן שני המרכיבים מפחיתים את הגודל והמראה של פגמים בעור", מסבירה ד"ר נוסבאום. הדבש אולי קצת יסרבל את העניין אבל זה לגמרי יהיה שווה את זה.

כורכום, מסכת יופי (צילום: Shutterstock)
כן, לגמרי אפשר למרוח כורכום על הפנים|צילום: Shutterstock
עוד ב-mako בריאות
>> זה מה שקרה לאיש שהזריק לעצמו ארס במשך 25 שנה
>> בלי דיאטה: נמצאה דרך חדשה ומפתיעה לרדת במשקל
>> סיוט ברחוב אלם: האנשים שמתו בשינה בגלל סיוט

שמן עץ התה

אם אתם בקטע של שמנים אתריים, ד"ר זייכנר ממליץ רבות על שמן עץ התה לטיפול באקנה. "יש בו תכונות אנטי-מיקרוביאליות והוא יכול להפחית כמות של חיידקים מחוללי אקנה בעור". אולם, חשוב לציין כי יש לדלל את השמן עם מים לפני שאתם משתמשים בו, כיוון שהוא גורם לגירויים אם הוא מונח ישירות על העור ללא דילול.   

תרופות סבתא שכדאי להימנע מהן

ד"ר זייכנר וד"ר נוסבאום ממליצים להימנע מתרופות סבתא אלו:

1. שמן קוקוס – אמנם הוא נחשב לסופר פוד שמשפר את הגוף במובנים רבים, אך כדאי להימנע מטיפול באקנה באמצעות שמן קוקוס. "זה קרמי מדי ועשוי לחסום נקודות שחורות", אומרת ד"ר נוסבאום.

שמן קוקוס (צילום: MaraZe, Shutterstock)
שמן קוקוס. ותרו עליו פה|צילום: MaraZe, Shutterstock

2. משחת שיניים – למרות שמעט משחת שיניים יכולה לעזור עם פצעון מסוים, כדאי לשמור את משחת השיניים לשיניים בלבד. הסיבה: זה עלול לייבש לכם את העור. עור בעל נטייה לאקנה יגיב ליובש על ידי יצירת עוד אקנה. אז כשאתם נפטרים מפצעון אחד, זה עלול לעלות לכם בשלושה או חמישה פצעונים יותר.

משחת שיניים (צילום: vvoe, Shutterstock)
משחת שיניים. גם אותה שמרו לצחצוח השיניים|צילום: vvoe, Shutterstock

3. האצבעות שלכם – "אני ממליץ לכל המטופלים שלי לא לפוצץ חצ'קונים. זה מפתה, אבל פיצוץ חצ'קונים רק עושה יותר נזק", מסביר ד"ר זייכנר. "טראומה לעור הנגרמת כתוצאה מלחץ או שימוש בציפורניים חדשות, יכולה להוביל לדלקת, זיהום וכנראה גם צלקות". חשוב לטפל באקנה בזמן, כך שאם ניסיתם תרופות סבתא והן לא עזרו, מומלץ להיוועץ ברופא עור.