כל מי שהרפרטואר שלו במטבח הוא קצת מעבר לחביתה או כריך, נאלץ להשתמש לא פעם בסכינים חדים - מה שמהווה פוטנציאל לחתך באצבע, לעיתים שטחי ולא עמוק. אלא שבמקרים חסרי מזל במיוחד אפשר גם להוריד חלק מהאצבע. כמה שניות לאחר שאתם צורחים את נשמתכם ומעכלים את מה שאירע לכם, מה עושים עכשיו?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

במאמר שפורסם ב"דיילי מייל", אחות מנוסה ומאמנת עזרה ראשונה מציינת שחשיבה מהירה הוא הדבר הראשון שתזדקקו לו. כשחלק מהאצבע שלכם נקטע, למרות הקושי המובן, נסו להירגע. הפעילו לחץ ישיר על הגדם בעזרת בד והרימו את היד הפגועה אל מעל לאזור הלב. ברגע שהדימום מתחיל להירגע, קחו את החלק שהוסר – ושימו לב, אל תשטפו אותו אלא עטפו אותו בבד, הכניסו לשקית ניילון והצמידו אותה לקרח.

עוד ב-mako בריאות
>> טס "להתנסות" בהודו - וסובל מפסיכוזה עד היום
>> לשרוף את שבועות ב-20 דקות אימון
>> לא ישנים מספיק? מפחיד מה שזה עושה למוח שלכם

דאגו שהקרח לא יהיה במגע ישיר עם החלק הקטוע כי הוא עלול לגרום לכוויות קרח באצבע כך שלא יהיה ניתן לתפור אותה בחזרה. זכרו שהמטרה היא לקרר את החלק הקטוע כדי שלא יירקב ולא להקפיא אותו. אם החלק הקטוע עדיין מחובר חלקית ליד, עטפו אותו בזהירות, אל תלחצו חזק מדי, והקפידו להרים את היד. בהתאם למרחק שלכם מבית החולים, עכשיו מגיע הרגע שבו אתם טסים לשם או מזעיקים אמבולנס.

האם זה באמת כל הסיפור? זה מה שהלכנו לברר עם ד"ר תמיר פריטש, מנהל היחידה לכירורגיה של היד במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. "רוב הפציעות שהתוצאה שלהן היא קטיעת אצבע לא קורות במטבח", מרגיע ד"ר פריטש. "בדרך כלל זה קורה בעבודה עם כלים כמו מסור או דיסק, או במנגנון של תלישה – מסיבות שונות כמו תפיסה של טבעת ומשיכה של משקל הגוף. זה אמנם יכול לקרות גם במטבח כשעובדים עם סכינים חדים, אבל זה פחות שכיח".
סכין (צילום: יחסי ציבור, pexels)
חתכתם את האצבע? קודם כל, נסו להירגע|צילום: יחסי ציבור, pexels

בכל הנוגע לטיפול המיידי, ההמלצות של ד"ר פריטש דומות לאלו של האחות הבריטית: "כשאצבע נקטעת, אכן חשוב לשמור על האיבר הקטוע שיהיה קר, ומצד שני שלא יקפא כדי לא להרוס את הרקמות.יש לעטוף אותו בגזה לחה ולשים בשקית ניילון שאותה יש להניח על קרח, אך לא להביא את הקרח במגע ישיר עם החלק הקטוע, וכמובן להגיע למיון".

 >> האם דיאטת גת מסוכנת לבריאות?