ברור לכולם שלהיות חכם בשמש, במיוחד המקומית, פירושו להימרח בקרם הגנה כשחשופים לשמש. אבל האם אתם יודעים שחשוב לא פחות להימרח בקרם הגנה לפני היציאה לשמש, כלומר כשאנחנו עדיין בבית או בצל? ושיש לחדש את המריחה מדי שעתיים? ביום הכי ארוך בשנה נעזרנו בד"ר גילה איזמן נלקנבאום - רופאת עור בכירה במרפאה לגילוי מוקדם של סרטן העור, מרכז רפואי איכילוב – כדי לרענן לכם את כללי "עשה" ו"אל תעשה" בכל מה שנוגע לקרם הגנה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. לא רק כשהולכים לים או לבריכה 

כשאנחנו שוהים בצל מוחלט, כמו לדוגמה בבית, כמובן שאין צורך להימרח במסנן קרינה. אבל רובנו לא נמרחים גם כשאנחנו יוצאים רק לקניות או סידורים, או בכלל כשזמן השהייה שלנו בשמש לא עולה על דקות ספורות – אבל גם חשיפה קצרה עלולה להסב נזק לעור. לכן מומלץ להימרח בקרם הגנה על בסיס יומי, גם כאשר נמצאים בבית, במשרד או ברכב משום שחשיפה ל- UV יכולה להתרחש מקרניים אולטרה סגוליות שחודרות דרך הזכוכיות. בנוסף, רצוי להשתמש בקרם שמגן מפני קרינת UVA הקשורה בהזדקנות העור ולא רק מפני קרינת UVB הגורמת להתפתחות גידולים סרטניים.

2. מסנן קרינה - לא רק על הפנים

כשאתם מורחים את קרם ההגנה על הפנים, אל תשכחו גם את האוזניים, הצוואר והידיים. אם אתם לא מזיעים יתר על המידה, מומלץ להימרח כבר בבוקר.

3. עברו שעתיים? יאללה להימרח

המצב האידיאלי הוא למרוח מסנן קרינה בכל שעתיים, או בתדירות גבוהה יותר אם הפעילות שלכם מעורבת במים כמו שחייה, ריצה או הזעה משמעותית. הזמן הטוב ביותר למרוח את קרם ההגנה הוא טרם היציאה לשמש, ולוודא שכיסיתם באופן מושלם את כל אזורי העור החשוף בשכבה דקה.

עוד ב-mako בריאות
>> מזיעים בלילה? לגמרי לא בטוח שזה בגלל החום
>> למה בעצם הדיאטות שלנו אף פעם לא עובדות?
>> קריעת תחת: תרגילים לישבן מעוצב ומוצק

4. מספר הקסם: 30

האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה ממליצה על מסנן הגנה 30 SPF, משום שהוכח במחקרים קליניים כי הוא מהווה הגנה מספקת על מנת לצמצם או למזער את ההשפעות השליליות של ה-UV. למעשה, כשמשתמשים בקרם ההגנה כראוי, ההבדל בין קרם הגנה 30 SPF לקרם עם מקדם הגנה גבוה יותר הוא לא משמעותי. אך משום שרק מעטים מאיתנו מורחים את הקרם כראוי, או זוכרים למרוח מדי שעתיים, עדיף בכל זאת קרם עם מקדם הגנה גבוה יותר כמו SPF 40 או 50 כדי להבטיח איכות גבוהה של הגנה לתקופת זמן ארוכה.

5. רופאי העור ממליצים על מסנני קרינה מינרליים

מרבית מסנני הקרינה הקיימים היום בשוק מכילים חומרים כימיים, שתפקידם לספוג את קרינת ה-UV. לעומת זאת, קרם הגנה על בסיס מינרלי חוסם את הקרינה ומחזיר אותה, ולכן נחשב לבעל יעילות גבוהה יותר.

מסנני הקרינה הכימיים מכילים אוקסיבנזון ואבובנזון ואוקטיסאלאט העלולים ליצור באנשים רגישים תגובות אלרגיות. בעיה נוספת היא שקיימים דיווחים על ירידה ברמות ההורמון הגברי עם שימוש יומיומי בקרמים המכילים חומרים אלה. עם זאת, דיווחים לגבי חומרים מסרטנים הנמצאים בקרמים על בסיס כימיקלי לא הוכחו במחקרים מדעיים.

רוב רופאי העור כיום ממליצים על קרם הגנה מינרלי כהגנה הטובה ביותר מהשמש. מסנני קרינה מינרליים מכילים לרוב אבץ וטיטניום, ומתאימים במיוחד לבעלי עור רגיש משום שהם לא גורמים לגירוי בעור. שימוש במסנני קרינה מומלץ על ידי ארגונים הבריאות העולמיים על מנת למנוע את סרטן העור.

6. הגנה מפני השמש גם באאוטפיט

מלבד קרם הגנה, הקפידו ללבוש בגדים, שיגנו על כמה שיותר אזורים בגוף, בנוסף לכובע רחב שוליים ומשקפי שמש. זכרו שחשיפה ממושכת לקרני שמש היא הגורם מספר אחת של הזדקנות מוקדמת כמו גם של סרטן העור.

7. ואל תשכחו את השפתיים

אנחנו מורחים את כל הפנים שלנו בקרם הגנה, אך תמיד זונחים את השפתיים. סרטן עור באזור הזה עלול להיות מסוכן במיוחד, לכן ודאו שיש לכם שפתון עם מקדם הגנה 30 SPF.