1. אוסוואלד: אינטרנט נגיש

אם תקישו בגוגל את המילה אוסוואלד, תקבלו את האיש שירה בקנדי, אבל כאן מדובר במשהו אחר לגמרי. במקום לקוות שהאתר שאתם גולשים בו יהיה נגיש, אפשר להתקין על הדפדפן את תוסף Oswald שפותח עבור בעלי מוגבלויות ולקויות למידה ולצפות בכל דף באינטרנט בצורה הכי נגישה שיש. אפשר לשנות צבעים, פונטים ודברים נוספים שמפריעים לקריאה. קרן אוסוואלד, החברה ההודית שפיתחה את המוצר הזה הוקמה לפני כשנתיים בניו דלהי על ידי שני צעירים בגילאי 18 ו-16 ונחשבת כאחת המהפכניות בשוק. החברה מפתחת גם מערכת הפעלה נגישה לסמארטפונים מבוססת אנדרואיד שתצא לשוק בשנים הקרובות.

2. אורקם: המצלמה שרואה

אחת מהמוגבלויות הקשות ביותר שאנשים מתמודדים איתה היא הראייה. נסו להסתדר שעה אחת עם כיסוי עיניים ותבינו עד כמה זה קשה. המכשיר של חברת אורקם הוא פיתוח טכנולוגי יוצא דופן שכולל מצלמה זעירה שמזהה טקסטים, פרצופים ואובייקטים שונים ומקריאה אותם באמצעות רמקול קטן. ההתקן מתלבש על המשקפיים וברגע שלקוי הראיה מצביע על אוטובוס, שטר כסף או אדם שהוא מכיר למשל, המערכת מזהה את האובייקט ומקריאה ישירות לאוזנו של העיוור. רק בישראל יש יותר ממאה אלף איש עם מוגבלות ראייה קשה ובעולם מדובר במיליונים רבים שהחיים שלהם יכולים להשתנות מהקצה אל הקצה. את אורקם הקימו בשנת 2010 פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם שמוכרים יותר כמייסדי מובילאיי.

אין תמונה
אורקם: מצלמה חכמה המזהה פרצופים ואובייקטים שונים

3. AXS MAP: מפת נגישות

AXS MAP היא אפליקציה שפועלת כיום בצפון אמריקה ומציעה מפת מקומות ועסקים עם דירוג של רמת הנגישות. מי שמדרג את רמת הנגישות אלו בעלי המוגבלויות לפי רוחב הכניסה, השיפוע וגם חדרי השירותים. כך מיליונים של בעלי מוגבלויות ברחבי המדינה יכולים לבחור לאן לצאת ואיפה לא תהיה להם בעיית נגישות עם או בלי כיסא הגלגלים. המפה מבוססת גוגל והיא פשוטה לצפייה ולאיתור מקומות קרובים. מי שפיתח את האפליקציה הוא ג'ייסון דה סילבה, מפיק קולנוע שחלה בטרשת נפוצה ומאז מרותק לכיסא גלגלים.

4. Captionism: הנגשת וידאו ללקויי שמיעה

נכון שלא מדובר בהמצאה מהפכנית אבל מסתבר שהדבר הפשוט הזה של כתוביות לקטעי וידאו יכול לעזור להרבה מאוד אנשים, במיוחד בבתי ספר ובמוסדות אקדמאיים. Captionism הוא פיתוח למערכת החינוך שמיועד להנגיש סרטוני וידאו באמצעות כתוביות בצורה פשוטה וזולה. המערכת מבוססת על דירוגים של מאות סטודנטים שצופים בקטעי וידאו של כמה שניות ומדרגים את רמת הדיוק של הכתוביות. כך נוצר מאגר מידע של כתוביות מדויקות שיכול לעזור למיליוני בעלי לקויות שמיעה מרחבי העולם. על הפיתוח אחראית קבוצת יזמים לונדונית במסגרת האקתון חברתי בעיר.