פנים הן הרי חלון הראווה של הגוף, והן בדרך כלל הדבר הראשון שאנחנו מסתכלים עליו כשאנחנו פוגשים אנשים אחרים, לפחות כך יש לקוות. אבל האם אנחנו מסתכלים מספיק על הפנים של עצמנו? ולא בהכרח בקטע נרקסיסטי: הפנים שלנו יכולות להעיד רבות על מה שמתרחש מתחת לפני השטח, ולחשוף הרגלים מזיקים כמו עישון, שתייה, תזונה לקויה או חרדה וסטרס. הנה סימנים שכדאי להציץ בהם, לפי דיאטנים, קוסמטולוגים ורופאי עור שהתראיינו לאתר ה-Daily Record.

כתמים חומים כהים על הצוואר

אזורים חומים בלתי מוסברים באזור הצוואר יכולים להעיד על תזונה עתירה בסוכר, ועדות לכך שהגוף משתמש בכמויות גדולות של אינסולין כדי לפרק את הסוכרים. התופעה ידועה גם בשם אקנתוזיס, והיא יכולה גם להיות תמרור אזהרה על התפתחות סוכרת. אם תתעלמו, הכתמים עלולים להתפשט לכל אזור הגרון והצוואר. הפתרון הטוב ביותר הוא לשנות דיאטה ולהתחיל להתעמל, אבל בהחלט רצוי לקבוע תור אצל הרופא.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

טבעות לבנות סביב הקשתית

אלה בדרך כלל סימן לעודף בכולסטרול, והן יכולות להיות מלוות בגושים צהובים סביב העפעפיים. גם כאן, הפתרון הטוב ביותר הוא לשנות את התזונה לדלת כולסטרול, ובמקביל להגיע לבדיקה כדי לוודא שעודף הכולסטרול לא נגרם ממשהו אחר.

כך תפסיקו ללעוס את השפתיים שלכם (צילום: shutterstock)
ויטמין סי זה חשוב|צילום: shutterstock

לסת רזה וכחושה

פה אין יותר מדי חוכמות, מדובר ככל הנראה באימון יתר, דיאטות קיצוניות, ולעתים זהו סממן לעישון. אימון יתר מסית את הדם מהפנים ומונע חמצן מהלחיים, מה שגורם להן להצטמק. התופעה ידועה גם כ"פנים של אצן". כדי להיפטר ממנה, כדאי לגוון את האימונים ולהוסיף אימוני משקולות או יוגה. כמו כן, עישון עלות להגביל את כמות דם שמגיעה ללחיים, עוד סיבה טובה להפסיק עם ההרגל הזה.

לחיים נפוחות ומדולדלות

זו למעשה התופעה ההפוכה, שיכולה לנבוע מחוסר פעילות גופנית ולפעמים גם מעודף אלכוהול. האלכוהול מלחיץ את הגוף וגורם לו לייצר יותר מהורמון הקורטיזול, המעורר צבירת מים ושומן באזור הפנים. אלכוהול מעורר גם את בלוטות הרוק, שנמצאות באזור המפגש בין הלסת והגרון, מה שעלול להבליט את האזור. מספיקים כמה ימים ללא אלכוהול כדי להבחין בהבדל.

עוד ב-mako בריאות:
>> 25 הטיפים הכי חשובים לתזונה נכונה
>> עייפים? בואו לגלות איזה סוג עייפות יש לכם
>> אוהבים פיצה? אתם חייבים לדעת את זה

סדקים בפה

להבדיל משפתיים סדוקות המעידות על יובש, סדקים בקצוות הפה יכולים להיות מכאיבים במיוחד והם נגרמים כתוצאה מחוסר בוויטמין B. שפתיים סדוקות, אגב, יכולות במקרים מסוימים גם הן להעיד על חוסר בוויטמין C.

הדבר הכי הזוי בעיניים שלכם (צילום: shutterstock)
הקשר בין עיניים לכולסטרול|צילום: shutterstock

נסיגת חניכיים

לרוב מדובר אמנם במחלה תורשתית או בהזנחה של היגיינת השיניים, אבל בחלק מהמקרים גם עישון יכול לגרום לכיסים בחניכיים, כיוון שעשן הסיגריות מונע מהן חמצן ועלול לגרום להן להצטמק. במקרה כזה הן עלולות להפוך ליותר נוקשות וקשיחות, ולחשוף את השיניים שהן עוטפות.

עור חיוור

חוץ מהרגעים האלה שבהם אתם מקבלים בשורות רעות והופכים לחיוורים כמו סיד, גורם נוסף עלול להיות מחסור בפירות וירקות. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת סנט אנדרוז בסקוטלנד מצא כי לפחות שלוש מנות ביום של פירות וירקות יכול ליצור אפקט זוהר בלחיים, שנראה כמו שיזוף קל.

עור יבש וסמוק

כאן מדובר בעיקר בתייבשות, חוסר בחשיפה לשמש, ובמקרים מסוימים גם סימפטום לצריכה מוגזמת של קפאין. עור שברירי ועדין מדי פירושו מחסור בלחות של שכבות העור בפנים, מצב שיכול להיגרם עקב שתיית קפה מוגזמת. כך שההמלצה היא לא בהכרח להפחית בכמות הקפה, אלא לשתות יותר מים. גורם אפשרי נוסף הוא מחסור בוויטמין D, שיכול לעכב ייצור תאי עור חדשים.

פנים של אישה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
יותר מדי קפה?|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

עיניים דומעות

באופן אירוני, דמעות ספונטניות בעיניים הן דווקא סימן לכך שהעיניים יבשות – בלוטות הדמעות פשוט מפצות על היובש באמצעות ייצור מוגבר. הפתרון הוא שנת לילה בריאה, ובאופן כללי מנוחה לעיניים. בהייה ממושכת במסכים, למשל, יכולה להאט את מספר העפעופים ולייבש את העיניים.