אם גם אתם מוטרדים מכך שעדיין ב-2018, למרות המודעות הגוברת לאיכות הסביבה, חנויות מספקות קבלות נייר לאחר הקנייה – תיווכחו לדעת כי הבעיה אף חמורה יותר ומסוכנת יותר מזה. על פי חוקרים, קבלות (העשויות למעשה מנייר טרמי), מצופות בביספנול A (BPA), חומר כימי המצוי בפלסטיק. "ביספנולים הם כימיקלים המשבשים את פעילות ההורמונים בגוף ו'מחקים' התנהגות של הורמונים כמו אסטרוגן ותירוטרופין", מסבירה ד"ר ננסי ל. וואיין, מרצה במחלקה לפיזיולוגיה של בית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

חשיפה לביספנול A עשויה להגביר סיכון לנזקים בריאותיים שונים. "מחקרים הראו שקיים קשר בין רמות גבוהות של BPA בשתן אנושי וכמה בעיות בריאותיות, כולל סיכון מוגבר להפלות, לידות מוקדמות וסרטן בלוטת הערמונית", מסבירה ד"ר וואיין. חשיפה ל-BPA נקשרה גם לשינויים בהתפתחות המוח ומערכת העצבים, שינויים התנהגותיים בילדים, השמנת-יתר ומחלת לב.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הגוף ממשיך לספוג את הכימיקל – גם אחרי שזרקתם את הקבלה

BPA מצוי בעיקר בבקבוקי פלסטיק, אך ניתן למצוא אותו גם במוצרי אוכל שנים, בעיקר בקופסאות שימורים. "כמעט כל גבר, אישה וילד שנבדקו – ואלפים נבדקו – נמצאו אצלם רמות של BPA ו-BPS בשתן שלהם", אומרת ד"ר וואיין. כיוון ששני הכימיקלים הללו מתפרקים במהירות בגוף שלנו, זה מעיד על כך שאנחנו חשופים כל הזמן לרעלנים".

אם BPA למעשה מצוי סביבנו כל הזמן, אז עד כמה זה באמת מסוכן לנו להחזיק קבלות שמכילות BPA? ד"ר ג'ון וורנר, נשיא מכון וורנר בבקוק לכימיה ירוקה, אמר כי יש יותר BPA בנייר טרמי אחד, מאשר מסך כל ה-BPA שבקבוק מים שעשוי מפוליקרבונט ונמצא בשימוש במשך שנים רבות. ד"ר רובין ברזין, מציינת כי ישנו מחקר שנעשה לאחרונה והראה שספיגת BPA באמצעות העור הובילה לחשיפה ממושכת, כלומר הגוף ממשיך לספוג את הכימיקל הרבה זמן אחרי שכבר זרקתם את הקבלה.

מים מינרלים (צילום: Shutterstock)
לא רק בבקבוקי מים|צילום: Shutterstock

עוד ב-mako בריאות
>> איך משיגים ישבן חטוב? מתחילים עם האימון הזה
>> זהירות: התרופה הנפוצה שגורמת להתכווצות אשכים
>> המכתב של הצעירה שמתה לא הותיר אף עין יבשה

גם ד"ר לורה נ. ונדנברג, המתמחה בחומרים המשבשים את הפעילות ההורמונלית, סבורה כי חשיפה ל-BPA מנייר קבלות היא משמעותית יותר מחשיפה דרך מקורות אחרים (כמו קופסאות שימורים). היא מסבירה כי כשמדובר ב-BPA, אף מינון אינו "בטוח". "הגישה הטוקסיקולוגית הסטנדרטית לפיה 'המינון עושה את הרעל', היא לא נכונה כשמדובר בכימיקלים שמתנהגים כמו הורמונים בגוף שלנו". לטענתה, ישנם מאות מחקרים שהראו השפעות שליליות גם במינונים נמוכים.

על פי ד"ר ונדנברג, כיוון שאיננו יכולים להשפיע על ייצור ה-BPA, מה שאנשים יכולים לעשות כדי למגר את האיום, זה לבקש בקשה דיגיטלית בכל הזדמנות שבה ניתן. גם הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה שחררה המלצה רשמית להימנע כמה שיותר מנייר טרמי. ד"ר ברזין מציינת כי BPA מצוי לא רק בקבלות, אלא גם בכרטיסי קולנוע, כרטיסי טיסה ובמדבקות על תרופות מרשם, נקניקים וגבינות מהסופר. "השתמשו באפליקציות לכרטיסי הופעות, כרטיסי טיסה וכו'", היא ממליצה.

A post shared by Jason Man (@jasonblur) on


אם בכל זאת יצא שקיבלתם כרטיסים או קבלות, חשוב לעשות הפרדה בין נייר רגיל לנייר טרמי לפני שאתם ניגשים לפח המחזור. "על ידי מחזור של נייר קבלות, אתם שופכים BPA למוצרים כמו נייר טואלט וטישיו", אומרת ד"ר ונדנברג. וכך למעשה, אתם מובילים למגע של BPA עם אזורים רגישים בגוף. לבסוף, נציין כי ד"ר ונדנברג מדגישה ש-BPA אינו קטלני. "האם אני חושבת ש-BPA הורג אנשים? לא. האם אני חושבת ש-BPA מתנהג כמו אסטרוגן בגופם של אנשים ומשפיע על הפיזיולוגיה הנורמלית שלהם בדרך מסוימת? כן".