לתופעה המטרידה שאנחנו מכירים בעיקר בכינוי הלועזי Brain Freeze יש יותר משם אחד. בעברית אנחנו פשוט מתרגמים מילולית וקוראים לה "קיפאון מוחי" אבל ייתכן שנתקלתם גם בשם הנפוץ "Ice Cream Headache" (כאב ראש מגלידה).

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כל השמות הללו לא הכי מדויקים: אחרי הכול המוח שלנו לא באמת קופא וכאב הראש יכול להיגרם לא רק מגלידה אלא גם מאכילה של מאכלים קפואים אחרים או משתייה של משקאות קרים. המינוח המדויק והמסובך יותר הוא Sphenopalatine ganglioneuralgia, שמשמעותו כאב עצבי בגנגליון הַכַּנְפָה והחך. יהיה השם אשר יהיה, מדובר בכאב ראש חד שמתפתח מהר מאוד.

המוח שלנו הוא מרכז הבקרה של הגוף. הוא מקבל מסרים מהסביבה, מעבד אותם ומחזיר פקודות לגוף כולו. בהיותו האיבר החשוב ביותר הוא גם הראשון בתור לקבל אנרגיה, יש גולגולת קשיחה שמגינה עליו מנזקים פיזיים ומחסום דם-מוח שמגן עליו מפני חיידקים, רעלים וחומרים מסוכנים שעלולים להיות בזרם הדם.

הגנה נוספת היא ויסות הטמפרטורה. אחד המנגנונים שבאמצעותם אנחנו מונעים מגופנו להתחמם יותר מדי הוא כיווץ והרחבה של כלי דם. כשכלי הדם שלנו מתרחבים אנחנו מאבדים יותר חום לסביבה, ולכן הם מתכווצים כשקר לנו ומתרחבים כשחם לנו.

אבל מה הקשר לגלידה?

ממש מעל החך, קרוב לגזע המוח, נמצא צומת עורקים מרכזי שממנו מתפצלים העורקים שמובילים למוח דם עשיר בחמצן. בגלל חשיבותו, הצומת הזה וכך גם כל האזורים האחרים שמקיפים את המוח מרושתים בקולטני כאב רבים שמאתרים שינויים שעלולים להעיד על תקלה באזור ומעבירים את המידע הלאה. המידע הזה עובר דרך עצב מרכזי בראש שאחראי על התחושה באזור הפנים והראש – העצב המשולש ומגיע משם למוח. מאחר שאזור ההתרחשות והמקום שבו המידע נקלט ומעובד קרובים כל כך, כאב הראש הזה מתפתח במהירות ובחדות רבה, וגם דועך מהר.

כשאנחנו אוכלים במהירות משהו קר, הקור הפתאומי חודר אל החך דרך הלוע ומקרר את צומת העורקים החשוב הזה. כתוצאה מכך כלי הדם בצומת מתכווצים. המוח, בתגובה שולח עוד דם לאזור כדי לחמם אותו וכלי הדם מתרחבים בחזרה כדי למנוע יתר לחץ דם בתגובה במוח. הכיווץ וההתרחבות הפתאומיים האלה מפעילים את קולטני הכאב שנמצאים במעטפת המוח ומאותתים שמשהו לא כשורה. ההפעלה הזו מתבטאת בכאב.

עוד ב-mako בריאות
>> סכנה: גם אתם עושים את הטעות הזאת במטבח?
>> טיפ תזונה מפתיע הוביל למהפך המדהים של הישראלי 
>> בנות, תתפלאו: זה הדבר הכי טוב לגוף שלכן 

מאחר שהעצב המשולש מעצבב את כל אזור הראש והפנים, הכאב מורגש בדרך כלל במצח או מאחורי העיניים, אף על פי שמקורו מעל תקרת הלוע. מצב כזה, שבו אנחנו מרגישים כאב במקום שונה מהאיבר שבו הוא נוצר, נקרא כאב מופנה. פעמים רבות המצב הזה קורה כשאותם מסלולים עצביים מעבירים דרכם תחושות שונות.

הדרך הכי יעילה למנוע את כאב הראש היא פשוט לאכול ולשתות במתינות. אם כבר נפגעתם, פשוט חממו את האזור בכל דרך שעולה בדעתכם: שתו מים חמים, הצמידו את הלשון לחך, חממו את האוויר שנמצא בלוע או פשוט חכו קצת. ברוב המקרים הכאב עובר בתוך כמה שניות.

via GIPHY

הקשר הסמוי

קיפאון מוחי אמנם יכול לקרות לכולם, אך לא כולם חווים אותו באותה תכיפות. לא ידוע כיום מה גורם להבדלים הללו, אך קיימים מחקרים שקושרים את התופעה למיגרנות.

ממצאי המחקרים הללו רחוקים מלהיות חד-משמעיים. בחלקם נמצא שאנשים שסובלים ממיגרנות נוטים לקבל קיפאון מוחי לעיתים תכופות יותר אבל אחרים טוענים הפוך או שלא הצליחו לבסס קשר כזה. מעבר לכך, חלק מהמחקרים טוענים שקיפאון מוחי יזום בזמן מיגרנה מנטרל אותה, ומחקרים אחרים מעידים שקיפאון מוחי יכול דווקא להוביל להתקף. הממצאים מבלבלים ומשמעותם אינה ברורה עדיין, אך נראה שכך או אחרת שני סוגי הכאב משפיעים זה על זה ולפחות חלק מהמסלולים העצביים שמופעלים בכאב מיגרנה פועלים גם בקיפאון מוחי.

מאחר שהיא עוברת מהר, אינה מסוכנת וקל למנוע אותה, תופעת הקיפאון המוחי אינה מרגשת במיוחד. אולם דווקא התכונות הללו, והקשר המעורפל שלה למיגרנות, הפך אותה למוקד של מחקרים רבים. ייתכן שככל שנדע יותר על מנגנון הקיפאון המוחי, נבין טוב יותר גם את הגורמים למיגרנות וכאבי ראש אחרים ונדע להציע להם פתרונות יעילים יותר.

האפליקציה של מגזין דוידסון בגוגל פליי או ב-App Store