מבין כל הדברים שאתם משתדלים לא לשכוח לפני שאתם עולים על מטוס – יש דבר אחד שככל הנראה שאתם תמיד שוכחים: למרוח קרם הגנה. רובנו לא מודעים לזה, אבל מתברר שמריחת קרם הגנה לפני טיסה היא אחת הפעולות החשובות ביותר שאנחנו לא עושים ולגמרי אמורים לעשות.

למרות שמטוס הוא חלל סגור, ישיבה במטוס חושפת אתכם לקרני השמש הרבה יותר ממה שנדמה לכם. "אף שחלונות המטוס יכולים לחסום קרני UVB, קרני UVA יכולות עדיין לחדור מבעד לחלונות, ובהתחשב בגובה המטוס, קרני השמש לא צריכות לעבור מרחק רב כדי לגרום לנזק, מאחר שהן חזקות יותר במקומות גבוהים", מסבירה ד"ר מריסה גרשיק, רופאת עור מניו יורק לאתר Travel + Leisure.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הקשר שבין כוויות שמש לטיסות נבחן במחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת הרפואי JAMA Dermatology. במחקר נמדדה כמות קרינת ה-UV בתוך תא הטייס, בהשוואה לקרני UV במיטת שיזוף, ונמצא כי בגובה 30 אלף רגל – 56 דקות של חשיפה לקרצינוגנים (גורמים מסרטנים) שוות לקרינה שתקבלו בשהייה של 20 דקות במיטת שיזוף.

טיפוח, קרם פנים (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
קרני UVA מסוכנות חודרות מבעד לחלונות המטוס|צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

למרות שטייסים וצוותי אוויר נמצאים בסיכון גבוה יותר מהנוסע הממוצע, כיוון שהם על מטוסים יותר זמן, כל הנוסעים – בייחוד אלו שיושבים ליד החלון – צריכים לקחת ברצינות את נושא החשיפה לקרני UV בזמן טיסה.

עוד ב-mako בריאות:
>> 25 הטיפים הכי חשובים לתזונה נכונה
>> עייפים? בואו לגלות איזה סוג עייפות יש לכם
>> אוהבים פיצה? אתם חייבים לדעת את זה

במהלך טיסה, "חשוב להגן על עצמכם מפני קרני UVA, בנוסף לקרני ה-UVB, כיוון שקרני ה-UVA יכולות לגרום להזדקנות ולסרטן העור", מסבירה ד"ר גרשיק. היא ממליצה למצוא קרם הגנה בעל ספקטרום הגנה רחב לקרני UVA+UVB ובעל SPF של לפחות 30. יש למרוח את קרם ההגנה כ-30 דקות לפני הטיסה ועליכם לזכור למרוח מחדש כל שעתיים, במיוחד אם אתם בטיסה ארוכה". רק אל תשכחו להביא עמכם בקבוק שאינו גדול מ-100 מ"ל, כדי שתוכלו לעלות אתו על הטיסה.

אם הפנים שלכם מתייבשות באופן משמעותי בטיסה, תוכלו להשתמש בקרם לחות שמכיל SPF ואז לא תצטרכו לוותר על הלחות וגם לא על ההגנה מפני קרני השמש.