חלום רעמת השיער שמסתירה כל זכר לקרקפת הוא נחלתם של גברים ישראליים רבים. וכשיש חלום יש גם מי שמספק אותו, ואפילו בזול.

טורקיה, כפי שאולי ראיתם לאחרונה בכתבה של אילן לוקאץ' ששודרה לאחרונה בחדשות ערוץ 2, הפכה למעצמת השתלות שיער הפותחת את שעריה לגברים מכל העולם, וביניהם, איך לא - גם לגברים הישראלים שמיהרו לאמץ את הטרנד. לכאורה מדובר בפתרון פשוט וזול: מדברים עם נציג, שולחים תמונה וקובעים מועד לביצוע ההשתלה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לפני שאתם ממהרים לעלות על המטוס, החלטנו לברר עד כמה זה באמת משתלם ואילו סיכונים כרוכים בעניין. ד"ר אלכס גינזבורג, מומחה לרפואת עור ושיער ואותוריטה בתחום השתלות השיער בארץ, מפרט: "בטורקיה קיימות 340 'מרפאות', אבל חלק מהן כלל אינן כוללות רופאים. הן מציעות  לתייר הישראלי עסקה אטרקטיבית: אנחנו נגיע לאסוף אותך משדה התעופה, נשלם עבור השהות במלון ובאופן כללי תקבל יחס VIP. בסופו של דבר, כשההשתלה עוברת בהצלחה, הכל טוב ונחמד. אבל אם צצות בעיות בריאותיות שונות בקרקפת, אז מתחילות הצרות".

לדברי ד"ר גינזבורג, הטורקים כבר מזמן למדו את השיטה – הם ממקדים את מסע יחסי הציבור שלהם בקהל יעד שאינו מקומי. "אחרי הכל מדובר בקהל נוח, בעיקר לנוכח העובדה שמיד בתום התהליך המטופלים חוזרים לארצם. כשהם רחוקים מעיניהם ומליבם של בעלי המכון, הסיכוי שמישהו יבוא בטענות או יפעל נגדם הוא קלוש. הפנייה השיווקית לרוב נעשית באמצעות מתווכים – בדרך כלל מדובר בבעלי מספרות ישראלים שמקבלים תשלום נאה עבור כל מטופל פוטנציאלי שאותו הם מפנים אליהם. אמנם פרוצדורה כזאת תעלה פחות באופן משמעותי בהשוואה למחירה בארץ, אבל כמו שאומרת הקלישאה, זול זה לפעמים יקר".

מה זה "באופן משמעותי"?

"בגדול, אם השתלת שיער בארץ נעה סביב 22,000 ₪, בטורקיה היא תעלה כ-10,000 ₪. ההפרש נובע מכמה סיבות: לא מזמן שמעתי את אחד הרופאים הטורקיים בראיון מספר שהוא מבצע 7 השתלות ביום. אם ניקח בחשבון שהשתלה ממוצעת אורכת כ-10 שעות, אפשר להבין מזה שלא הרופא עצמו מבצע את ההשתלה. במקרים רבות מדובר בטכנאים שאין להם שום ידע רפואי".

וזה לא הדבר היחיד שמטריד בעסק הזה. לדברי ד"ר גינזבורג, "בשלב הראשון המטופל מתבקש לשלוח את התמונה שלו, על מנת לקבל אישור מהמכון שהוא אכן מתאים לעבור את התהליך. בפועל, כדי להחליט על כך בצורה מקצועית, צריך לבצע בדיקה ידנית אצל רופא מוסמך שגם יחקור את המטופל לגבי הרקע הרפואי שלו, שכולל שימוש בתרופות, מחלות כרוניות ועוד. נוסיף לזה את העובדה שהמרפאות האלה לרוב מקבלות בזרועות פתוחות כל אחד שמבקש לעבור השתלה והיד מושטת לכיסו, אבל בפועל, 40% מהמטופלים כלל אינם מתאימים לעבור תהליך כזה. בשורה התחתונה, הלקוח לא תמיד מקבל את הטיפול הנכון או מטופל על ידי גורם מוסמך. אם זה שווה את המחיר הנמוך ואת הסיכונים שכרוכים בתהליך? שכל אחד יחליט בעצמו".

השתלת שיער: לפני ואחרי (צילום: shutterstock:  chairoij)
זה יכול לעבור לגמרי בשלום. הבעיה העיקרית היא כשמתעורר צורך בהמשך טיפול|צילום: shutterstock: chairoij

האם השתלת שיער בארץ זהה מבחינת הטכניקה?

"יש טכניקות שונות שאמורות לספק תוצאות זהות, לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות. אחת מהטכניקות הוותיקות היאFUT  (Follicular Unit Transplantation), שמבוססת על הוצאת רצועת שיער מהחלק האחורי של הראש. התהליך מתבצע בהרדמה מקומית ומותיר צלקת עדינה שבדרך כלל מכוסה על ידי השיער. המחיר ואפשר לחזור לשגרה בתוך יום אחד בלבד, אבל מדובר בטכניקה שאינה מיועדת לכל דורש, בעיקר במקרים שבהם למטופל אין מספיק שיער שיסתיר את האזור המצולק".

אילו טכניקות מוצעות בטורקיה?

בטורקיה נהוג לבצע  טכניקה אחת בלבד, FUE ((Follicular Unit Extraction היא פועלת באמצעות ביצוע נקבים בתוך העור. במהלך ההשתלה, המבוצעת בהרדמה מקומית, נלקחים זקיקי שיער מהחלק האחורי של הראש בעזרת מזרק ייחודי או מחט ומושתלים באזור הרצוי. הסיבה לכך שמדובר בטכניקה הפופולרית והבלעדית היא שהרגולציה הטורקית לא דורשת שהתהליך הספציפי הזה יבוצע בחדר ניתוח, ואפילו אינה מחייבת פיקוח רפואי. זאת לעומת טכניקות אחרות שכן מחייבות את זה. לצורך ההשוואה, כל רופא שמבצע את הטכניקה הזאת בארץ חייב אישור והסמכה רפואית. בנוסף, כל מומחה להשתלות שיער שעובד בארץ חייב להיות בקיא בכל הטכניקות ולהתאים את הרלוונטית מבניהן  למקרה האישי של כל מטופל. מאחר שמדובר בפרוצדורה רפואית לכל עניין, חשוב שרופא יבצע את הטיפול בעצמו".

הסכנות: מפגם אסתטי ועד לנמק באזור

אז מה כבר יכול להשתבש, אתם שואלים? ד"ר גינזבורג מסביר שבאופן כללי, לא כל אחד מתאים לעבור את השתלת השיער: "אנשים בעלי שיער דליל בחלק האחורי של הראש לא יכולים לעבור תהליך כזה, מאחר שאין להם מספיק שיער כדי 'להלוות' לחלק החסר. בנוסף, מאחר שהמחיר נקבע על פי שתל בודד, יש מכונים שיצאו מנקודת הנחה שהמטופל לא באמת הולך לספור כל שערה שתושתל ובפועל יזכה לכמות קטנה של שתלים מזו שהובטחה לו".

דבר נוסף שכדאי לדעת: ברוב המקרים ישאלו את המטופל היכן הוא מעוניין לסמן את קו השיער החדש. "כשרופא מבצע את הפעולה הזאת הוא ידע להמליץ למטופל על מיקום נכון של הקו הזה, אך כשמטופל מגיע לידיים הלא נכונות, התוצאה עלולה להיות בלתי פרופורציונלית ובלתי מותאמת לגיל או למבנה הפנים", מסביר ד"ר גינזבורג. "אם מישהו בן 40 מבקש לסמן קו שיער שהיה לו בגיל 20, התוצאה לא תיראה טבעית. רק רופא מיומן יידע לכוון את המטופל על מנת להגיע לתוצאה האסתטית הטובה ביותר".

עוד ב-mako בריאות
>> נבדק מדעית: זה האורך של הנמנום המושלם
>> מקפידים להתאמן ולא מתחטבים? כנראה שזאת הסיבה
>> זה גאוני: הטריק שיעזור לכם להפסיק לנשנש

אם חשבתם שהבעיות מסתיימות בתחום האסתטי, טעות בידכם. "הסכנה המשמעותית ביותר היא זיהום, שעלול להיגרם במקרה שכלי העבודה אינם סטריליים", מזהיר ד"ר גינזבורג. "מאחר שהרגולציה בטורקיה אינה בין המחמירות, הסכנה הזאת תמיד תרחף מעל ראשם של המטופלים.  כבר יצא לי לטפל באנשים שסבלו מנמק בקרקפת בגלל זיהום שנוצר עקב חוסר הקפדה על תנאים כאלה".

ד"ר אתי שגיא, מומחית לרפואת עור ב"כללית" מחוז שרון שומרון, מחזקת את הדברים: "לאחר ביצוע תהליך רפואי מהסוג הזה, חשוב לגשת לביקורת אצל הרופא המטפל. גם במקרה שההשתלה עוברת בהצלחה עלולים להיגרם סיבוכים, כגון דחיית השתל או זיהום. לכן מומלץ לוודא שיש אחריות על הנעשה ושיש מי שעוקב ובודק את המטופל. כשמבצעים השתלת שיער בחו"ל, קשה לעשות את זה. יתרה מכך: חשוב להבין שבניגוד לטורקיה, ישראל היא מדינה מתקדמת המתנהלת בהתאם לתקנים מתקדמים ורגולציה מחמירה".

"השיער דליל והמראה רחוק ממה שהובטח לי"

מוסא (השם האמיתי שמור במערכת), ישראלי שחווה את העניין על בשרו או ליתר דיוק על קרקפתו, מספר שלפני כשנה פנה לייעוץ במסגרת כנס שנערך באחד מבתי המלון בארץ על ידי אחד המכונים בטורקיה. "העניינים התגלגלו מהר. אחרי הכנס הגעתי הביתה ושלחתי למכון תמונה רלוונטית. הסבירו לי שאני זקוק ל-4000 שתלים כדי להשיג מראה שיער מלא. לתדהמתי המחיר היה משתלם הרבה יותר ממה שיכולתי לצפות ולכן לא היססתי הרבה. כבר בשדה התעופה קיבלה אותי נציגה נחמדה וליוותה אותי לבית מלון שהיה כלול בחבילה. למחרת בבוקר הגעתי למרפאה מעוצבת ומפוארת. מפה לשם מצאתי את עצמי בחדר טיפולים עם מספר אנשים, שכולם דיברו טורקית, כמובן שדאגו לתרגם לי את הנאמר. ההשתלה בוצעה במהרה ולכל אורכה לא היה רופא במקום".

חודש לאחר החזרה לארץ, כשהוא סובל מפצעים רבים באזור הטיפול, מוסא פנה למכון וסיפר על הבעיה. "המליצו שאבדוק את העניין עם רופא עור. לאחר טיפול אנטיביוטי התופעה אכן חלפה, אך כיום השיער דליל והמראה רחוק מזה שהובטח לי. בכל פעם שאני מתקשר למכון אני מקבל את אותה תשובה: אם תרצה השתלה נוספת, שלם ותקבל. אני מקווה שלאט לאט אנשים יתחילו להבין שמדובר בעסק מפוקפק ויחפשו אלטרנטיבה מקצועית יותר".

לצד החוויה של מוסא, שמזכירה את סיפורו של מטופל מאוכזב שנחשף ב"דיילי מייל" לפני שנתיים, גברים ישראלים רבים חוזרים מרוצים מהפרוצדורה בטורקיה. נראה שהכל מסתכם באמירה הראשונה של ד"ר גינזבורג: זה יכול לעבור לגמרי בשלום. הבעיה העיקרית היא כשמתעורר צורך בהמשך טיפול.

5 כללי הזהב שישמרו עליכם

אם החלטתם לעבור השתלת שיער, או שאתם שוקלים את העניין, כדאי שתשימו לב להמלצות של ד"ר גינזבורג – הן עשויות לעשות את ההבדל בין מפח נפש כמו שחווה מוסא והחוויות החיוביות שתוארו בכתבתו של לוקאץ'.

1) בדקו אם הרופא מבצע את ההשתלה בעצמו. כדי לבצע את הניתוח על הצד הבטוח ביותר, חשוב לוודא שהוא אכן מתבצע על ידי רופא (בד"כ בליווי צוות עזר). גינזבורג: "הרופא חייב לבצע בעצמו את הנקבים, להחליט על מיקום הזקיק ועל כיוון צמיחת השיער, וגם על בדיקת הפציינט בטרם תחילת הטיפול". זכרו – שיטת FUE לא מתאימה לכל אחד.

2) ודאו שהרופא מחזיק בתעודת פלסטיקאי או רופא עור. גם אם יגידו לכם שמי שמבצע את הטיפול הוא רופא, אל תסתפקו בזה: חשוב שתחום התמחותו יהיה עור או פלסטיקה. "רופאים שמתמחים בתחום ידעו להפנות את המטופל להשלמה תרופתית, שבמקרים רבים אף תמנע את הצורך בהשתלה", מסביר ד"ר גינזבורג.

3) בדקו אם הרופא חבר בארגוןISHRS  (החברה הבינ"ל להשתלות שיער). כל רופא שמבצע השתלות שיער חייב להתעדכן בטיפולים החדשים וידע הרלוונטי. הרופאים החברים בארגון הזה מקבלים את כל הידע הנדרש כדי להתאים למטופל את הטיפול המתקדם ביותר.

4) אל תתפתו למחירים נמוכים או לחבילות "הכל כלול". אין הרבה מה להוסיף בעניין הזה - כמו שכבר הבנתם, אם משלמים פחות, כנראה שגם מקבלים פחות.

5) אל תתפתו לספרים או לאנשי מקצוע שמפנים אתכם למכונים טורקיים. כאמור, ככל הנראה מדובר בבעלי אינטרס כלכלי מובהק.