בכל שנה מתבצעים בישראל כ-5,000 ניתוחי כריתת רחם. הנתונים מצביעים על כך שכשליש מהנשים יעברו פרוצדורה כזו עד גיל 60. מה מוביל להחלטה על כריתת רחם, מהן ההשלכות של פעולה כזו והאם אפשר למנוע אותה בדרכים מסוימות?

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מה מוביל להחלטה על כריתת רחם?

כריתת רחם היא ניתוח נפוץ למדי כיום. ישנן לא מעט סיבות המובילות להחלטה על ביצוע הניתוח. בין הסיבות השכיחות:

  • אנדומיוזיס ואנדומטריוזיס – מצב בו יש צמיחה של תאי רירית הרחם מחוץ לרחם או בדופן שריר הרחם עצמו.
  • מיומות (שרירנים) - גידולים שפירים שעשויים משריר רחם ועלולים לגרום לתסמינים שונים, כגון: דימומים קשים, כאבים ולחצים באזור הבטן התחתונה ועוד.
  • סרטן - גידולים ממאירים ברחם, בצוואר הרחם ובאיברים סמוכים באגן.
  • צניחה של הרחם.

  • דימומים רחמיים חזקים וממושכים במחזור הוסתי או בין מחזורים.

ישנן 3 גישות לביצוע ניתוח כריתת רחם: גישה נרתיקית, גישה לפרוסקופית וגישה בטנית. בגישה הנרתיקית הניתוח מבוצע כולו דרך פתח הנרתיק. השיטה מתאימה במיוחד למקרים של צניחת רחם. הגישה לפרוסקופית היא גישה זער פולשנית, בה הניתוח מבוצע דרך חורים של 5-15 מ"מ בדופן הבטן שדרכם מבוצע הניתוח. מדובר בניתוח שמאפשר החלמה מהירה עם פחות כאבים וסיבוכים פוטנציאלים. הגישה הבטנית דורשת חתך משמעותי יותר בדופן הבטן ומבוצעת בעיקר במקרים של רחם גדול במיוחד עקב שרירנים או במקרים של ממאירות אגנית עם הידבקויות מרובות.

בהחלטה על אופן ביצוע הניתוח נכנסים שיקולים שונים, כגון: גיל האישה, מבנה גוף, גודל הרחם, מידת צניחת הרחם, חשד לממאירות, רצון האישה ועוד.

כריתת רחם - אילוסטרציה (צילום: sciencepics, Shutterstock)
הדמיה של ניתוח כריתת רחם |צילום: sciencepics, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות
>> חשבה שזה יובש בעיניים ומה שגילו זעזע את כולם
>> עזבו פג תוקף: עד מתי אפשר לאכול את זה?
>> זה האגוז שאתם חייבים לשלב בתפריט שלכם

מהן ההשלכות של כריתת רחם?

ניתן לבצע כריתת רחם שלמה שכוללת גם את צוואר הרחם או כריתת רחם על צווארית. בשני המקרים ניתן, לפי הצורך, להסיר את החצוצרות והשחלות. כיום מקובל להסיר את החצוצרות במהלך כריתת רחם. לעומת זאת, אצל נשים שעוד לא הגיעו לגיל המעבר יש חשיבות בשימור השחלות. כל עוד השחלות נשמרות ניתן לשמור טוב יותר על בריאות האישה, כולל תחלואה לבבית ואוסטאופורוזיס וכן למנוע תופעות לוואי לא נעימות כגון גלי חום, ירידה בחשק המיני, יובש נרתיקי ועוד.

עם זאת, כריתת רחם גורמת לאובדן אפשרויות הפוריות. ישנן נשים המרגישות כי אובדן הרחם פוגע בתחושת הנשיות ולכן אינן מעוניינת בהסרת הרחם. כמו כן, מדובר בניתוח שבכל זאת כרוך בסיכונים אפשריים ובתהליך החלמה ממושך.

האם ישנה דרך להימנע מכריתת רחם?

חשוב להבין כי ישנם מקרים שבהם הליך זה הוא בלתי נמנע. מצבים בהם האישה סובלת מדימומים חריפים ובלתי פוסקים, או אם התגלה ברחם או בצוואר הרחם גידול ממאיר או אם טיפולים אחרים לא הועילו למצבה, אזי כריתת רחם עשויה להיות בלתי נמנעת.

עם זאת, ישנם מקרים שבהם טיפולים אחרים, שמרניים יותר אשר אינם דורשים ניתוח, יוכלו גם הם לסייע לאישה ולשפר משמעותית את איכות חייה.

כך לדוגמה, במקרה של הופעת מיומות (שרירנים) ברחם. במקום להסיר את הרחם כולו ניתן להסיר רק את המיומות בניתוח או לנקוט באחת מהגישות הלא ניתוחיות הכוללות מתן טיפול תרופתי, חסימת כלי דם לרחם וטיפול באולטרא-סאונד ממוקד לשרירנים. ישנן כיום תרופות שנועדו להקטנת מיומות ללא דיכוי שאר הפעילות ההורמונלית הנשית ולכן הן בעלות תופעות לוואי מועטות בלבד.

לסיכום, כריתת רחם לא חייבת להיות ברירת המחדל במצבים בהם יש הפרעה ממקור רחמי. חשוב להתייעץ עם רופא נשים  ולהכיר את כל אפשרויות הטיפול לפני החלטה על ניתוח.

ד"ר יובל קאופמן, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול באנדומטריוזיס, אחראי היחידה לכירורגיה גניקולוגית זער פולשנית, מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי כרמל