בין "מדפי" המוצרים השונים, לצד גאדג'טים, כלי בית, קוסמטיקה וביגוד, מככבים להם באתרים כמו אמזון ואיביי גם מוצרים המוכרים לכל חך ישראלי. נס קפה עלית, קרמבו שטראוס, במבה אסם, שוקולד השחר, שוקולד "פרה" או שקדי מרק אסם נמכרים באתרים אונליין ומי שמרוויח יותר מהחברות אלו ישראלים שעלו על השיטה.

אם בעבר כל המאכלים שנגישים בישראל על המדפים נמכרו בארה"ב במקומות בודדים בלבד וישראלים החיים בארה"ב היו צריכים לחכות למשלוחי קרובים מהארץ, היום הם יכולים בקליק אחד לקבל מוצרים ישראליים אליהם הביתה, ולהקל על הגעגוע, שנמהל בטעם מהבית.

מי שעושה את הקופה על המוצרים הללו הם סוחרים פרטיים מישראל, שדואגים לרכוש את הסחורה בארץ הקודש, לשנע אותה למחסנים בחו"ל ולהרוויח כמה שקלים מאלו שמתגעגעים לטעם הישראלי. ערן בלאושטיין (38), סוחר ותיק באמזון ובעל בית ספר למסחר באמזון, הוא אחד מהם. מזה שנים הוא מוכר מגוון רחב של מוצרים באתר, בתחומים שונים, ולא מוותר גם על מכירה של של מוצרי כחול-לבן. "עד היום יש עדיין אימהות שאורזות ושולחות חבילות לילדים. זה קורה. אבל המנהג של 'אמא תשלחי אליי' כבר פחות מושרש, והאמת - יותר זול לרכוש ברשת", הוא אומר.


איך בכלל הגיעו כל המוצרים "שלנו" לככב ברשת?
"אלו מוצרים שנמכרו חזק באזורים מסוימים בניו יורק ובסופרמרקטים בקרבת ישראלים. וכמו כל דבר, זה הגיע לאמזון. האמריקאים פריקים של קנייה ברשת. בעבר מכרו את המוצרים הללו באיביי, אבל הקהל האמריקאי העשיר עבר לאמזון, ורוב המוצרים עברו דירה איתם. פעמים רבות המחירים באמזון זולים מהחנויות או הסופרמרקטים הכשרים. וגם צריך לזכור שמי שגר רחוק, המוצרים הללו לא נגישים לו".

אפשר להבין את הכיף לאכול משהו שמזכיר את הבית. בעוד בישראל אוהבים מאוד לשתות קפה של מותגים מחו"ל,  בלאונשטיין מספר שבאמזון נס קפה עלית "עף" עם לפעמים מעל 500 יחידות בחודש. "הקונים הם שילוב של אנשים שביקרו בארץ הקודש ורוצים להראות משהו אותנטי משם, וישראלים שגרים שם ורוצים להגיש משהו 'אותנטי' מישראל כאשר הם מארחים".

החברות כבר הבינו את הפוטנציאל

גם האמריקאים גילו דרך הרשת את המוצרים הישראלים ואימצו לחיקם בחום. "עלית לדוגמה, היא היחידה בעולם שמייצרת שוקולד סוכריות קופצות והאמריקאים השתגעו מזה", מדגים בלאונשטיין. השוקולד הזה, ששמו באמזון הוא pop rocks, היה הבסט סלר באחד הכריסמסים האחרונים".

על בסיס זה פתחו משפחת מאיופיס את מותג האוכל שלהם yoffi, כאשר הבינו את הפטנציאל שיש בשוק האמריקאי למוצרים דוגמת דבש דבורים, סירופ תמרים, סילאן טבעי, ממרח חלבה, ממרח תמרים, טחינה בטעמים חליטות שונות ועוד. המוצרים נמכרים כבודדים  או כמארזים מוכנים באמזון ובחנויות שונות ברחבי ארצות הברית.

ערן בלאושטיין (צילום:  יחסי ציבור )
ערן בלאושטיין. רווח של 5,000 שקל על השקעה של 20 אלף|צילום: יחסי ציבור

"פיתחנו את המותג לפני שנה וחצי והתחלנו למכור דרך אתר אונליין גם לחו"ל", מספר דייב מישוריס (43)מנכ"ל החברה, "המטרה של המותג הייתה מלכתחילה להנגיש את הטעמים הישראלים לאנשים שגאים מחוץ לארץ והקונספט היה ליצור מארזי מתנות עם מוצרים ייחודיים שלא ניתן להשיג בשום מקום אחר".

כאשר הבינו בחברה את הפוטנציאל של אמזון החליטו לפתוח חנות מותג גם שם. "אומנם הזמינו מחו"ל משלוחים דרך האתר אבל בגלל דואר ישראל החבילות היו מתעכבות למעלה מהמשוער. כשאתה פותח חנות באמזון אתה משנע מראש את כל המוצרים לשם ואמזון אחראית על השילוח ועל שירות הלקוחות. זה מאוד מקל על התהליך".

"אנחנו אלופי החלבה בעולם ואפשר לומר ישראל היא הסין של החלבה והטחינה" אומר בלאונשטיין. "הדבר המעניין ביותר שקרה מאז כניסת המוצרים לאמזון הוא שהחברות בארץ הכינו גרסאות מוצר באריזות מיוחדות ומוקטנות עבורנו, לשוק האונליין משום שהאמריקאים חובבי חטיפי אנרגיה אישיים ולא כמו בארץ שהמוצרים נמכרים באריזות משפחתיות".

עם זאת לא כל מוצר ישראלי יכול להימכר באמזון. "מוצר ששמו שקדי מרק נמכר בארה"ב. אבל מי שרוצה לאכול שקדי מרק אוסם, בטעם של הבית, יכול לרכוש כאלו באיביי", אומר בלאונשטיין, "איביי פועלים לפי רגולציה עולמית. אמזון עובדים לפי רגולציה אמריקאית. שקדי המרק מישראל לא עוברים את הרגולציה הזאת, ולכן נמכרים רק באיביי".

ערן אלבז (צילום:  יחסי ציבור )
ערן אלבז. השכנים שאלו אם אני עושה אירוע|צילום: יחסי ציבור

אין רווח מידי

מגוון רחב של מוצרים מישראל הנמכרים באמזון, מגיעים מישראל למחסנים ומשם לקונים בארצות הברית. המוצרים המבוקשים ביותר הם  "סלסלת" מטבעות שוקולד מזהב של עלית שנמכרות ממנה כ-500 יחידות בחודש. 350 יחידות בחודש של נס קפה עלית הסטנדרטי ונס קפה עלית בטעם וניל או מוקה – כ-60 יחידות בחודש. 8 שקיות קפה שחור עלית (חבילה של 8 כפול 100 גרם כ"א) – 200 יחידות בחודש, ואריזה משפחתית של מיני פסק זמן – 60 יחידות בחודש.

באמזון נמכרים מבחר מותגי טחינה מישראל כמו טחינת  אלארז או טחינה ירושלים. מוצרים של שטראוס גם הם נמכרים באמזון והקרמבו הוא אחד הבולטים ביניהם עם כ-200 יחידות בחודש (אריזת שמיניה). ישנם חודשים חמים, כמו דצמבר, שבהם נמכרו 500 אריזות קרמבו. חברות בוטיק ישראליות מצליחות להגיע אף הן למדפי אמזון. למשל, 50 בקבוקי שמן זית של חברת ארץ גשור שנמכרים באתר בחודש אחד. גם יינות של חברות ישראליות מצאו את דרכם אל הענק הקמעונאי.

עד שהמוצרים מגיעים לבית הלקוח הם עוברים מסלול לא קצר. תחנה ראשונה היא כשהסוחרים מישראל רוכשים אותם בארץ. בדרך כלל רוכשים כמות גדולה מסיטונאים או מחנויות גדולות שבעליהן נהנה למכור לפתע ב"מכה אחת" מאה יחידות קפה או שוקולד השחר, ומוכר במחיר מיוחד לסוחרים.

משלוח מנות לפורים של yoffi (צילום: אנטון מיסלווסקי,  יחסי ציבור )
משלוח מנות לפורים של yoffi|צילום: אנטון מיסלווסקי, יחסי ציבור

"יש אפשרויות רבות ומגוונות בתחום המזון בארץ והכל מתחיל במציאת דילים טובים", מספר ערן אלבז (35), סוחר אמזון ותיק ומומחה בתחום האונליין ארביטראג' (מציאת פערי מחירים בין האתרים לבין מחירם באמזון), "אם מצאתי לדוגמא נס קפה בישראל שנמכר ב 18 שקלים ובארצות הברית אני מוכר אותו ב-20 דולר - אז ברור שיש כאן אחלה דיל. כמובן שיש לקחת בחשבון מלבד מחיר רכישת המוצר ועמלות אמזון בעת המכירה גם עמלות שליחה למחסני אמזון. ועדיין - אם קונים ב-X ומוכרים ב-3X אז יש פה רווח ורווח טוב".

עם זאת, הרוחים בשוק האוכל הנוסטלגי לא גבוהים במיוחד. "יש שחיקה ברווחיות, והמחירים ירדו", מספר בלאושטיין, "מי שדואג ללוגיסטיקה יעילה יכול להרוויח. צריך לקחת בחשבון שלמשלוח ימי לוקח חודשיים להגיע לארצות הברית. זה לא סגנון מכירה לכל אחד. סוחר שרוצה לראות רווחים מידיים, זה לא בשבילו".

אז למה כן? יש לך מספיק חנויות אחרות ומניבות יותר.
"למכור, למשל, 50 יחידות קפה ברווח של 3 דולר לכל אחת – כלומר רווח של 150 דולר על השקעה של 1,000 דולר, זו עסקה מדהימה. זו סחורה יציבה שיש לה ביקוש. ואם אני מציע באמזון כמה סוגים של מוצרים, ומוכר סך הכול כמה מאות יחידות במכה ומרוויח 5,000 שקל על השקעה של 20 אלף שקל, מה רע?".

בלאושטיין מסביר איך אפשר למקסם רווחים שממילא לא גבוהים, ומספר על היערכות ולוגיסטיקה מיוחדים שמפתחים עם הניסיון. "עלות מוצר מורכבת מרכש, אריזה, משלוח ותפעול. במשלוח של מוצרים כאלה לפעמים כל גרם חשוב. ישבתי וחיפשתי, ומצאתי אריזה מיוחדת לקפה שמסדרים בה חמש קופסאות נס קפה לאורך, ואז היא שוקלת 1.9 קילו. ולמה זה חשוב? כי מעל שני קילו משלמים מס מסוים על החבילה. אז השילוח הזול יותר עוזר לי להמשיך לעסוק בזה, ולמכור יותר יחידות, כי כאמור לא כולם בנויים לכזה סוג של סחר ומתמקדים בדברים מהירים יותר".

 "אני מחפש דילים וסיילים בסופרמקטים בישראל, או באתרי האונליין שלהם" מסביר אלבז על השיטה, "אם ראיתי שיש דיל בסופר מסוים - 3 קפה שחור במחיר משתלם, שווה לי לרכוש, ואז למכור בארצות הברית. הדילים פה זולים ומשתלמים, ושם המחיר די קבוע ויציב. בפועל, אי אפשר להיכנס לסופר רגיל ולקנות 500 במבה, זה בעייתי. אבל נגיד מצאתי דיל טוב לקפה עם הגבלה של עשרה מימושים. אז אני לוקח 10  מארזי קפה, אמא קונה 10, אבא קונה 10 וכך הלאה. אם יש לי מהקפה 15 שקל רווח נקי ליחידה, אז על 50 קפה שקניתי יש לי 750 שקלים רווח ממוצר אחד בלבד. אם מצאתי בחודש 10 מוצרים שונים - מעולה".

הבית עמוס מצרכים?
"זה מצחיק, כי אני סוגר רשימת מכולת של יותר ממשפחה גדולה. פעם קניתי מוצר שהזמנתי עם שליח ב-8,000 שקלים. השליח לא הבין למה קניתי כל כך הרבה מהמוצר, הרים גבה. יש לי שכנה חדשה שראתה ערימות של מוצרי מזון בסלון ושאלה: 'מה קרה?' חשבה שאני עושה אירוע".