סניף של הולפודס באילינוי (צילום: ap)
סניף הולפודס באילינוי|צילום: ap

ענקית האינטרנט אמזון הודיעה ביום ביום שישי האחרון שהיא רוכשת את רשת המרכולים "הול פודס מרקט" בעסקה בשווי 13.77 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר שלה אי פעם, ולמעשה מרחיבה את דריסת הרגל שלה בתחום המזון והמצרכים.

אמזון, שמכר עד עכשיו בעיקר ספרים אופנה ואלקטרוניקה רכש רשת האורגנית שחרטה על דגלה להילחם בתופעת ההשמנה האמריקאית והיא מוכרת אך ורק מזון אורגני טבעי ובעיקר את מילת הגנאי שהאמריקאים סולדים ממנה - בריא.

הול פודס ידועה בגישת האנטי־תזה לתפיסה המקובלת של הרגלי האכילה של ארצות הברית. על מדפיה לא תוכלו למצוא מותגי מיינסטרים מוכרים, אלא רק כאלו שמתיישרים עם האג'נדה של הרשת. בשנת 2016 עמדו הכנסות החברה, שמעסיקה כ-87 אלף עובדים, על 16 מיליארד דולר.

ברכישה הזו אמזון למעשה הרימו דגל אדום מול המתחרה העיקרית שלה וולמארט במהלך שאומר בעיקר שעכשיו מענקית קניות מקוונת, אמזון רכשה בן לילה 460 סניפים פיזיים ובעצם הופכת להיות מתחרה ישירה של וולמארט שעשתה את המסלול ההפוך - מסניפים פיזיים לאתר אינטרנט.

השורה הסופית שאם עד עכשיו הייתה הפרדה ברורה מי שולט באיזה תחום היום יש לנו כאן שתי ענקיות שיתחרו ראש בראש על כספם של הקונים ותחרות בדרך כלל אומרת - ירידת מחירים.

נפילת העידן המקוון?

אמזון ניסתה בשנים האחרונות להגדיל את ההיצע שלה בתחום הקניות הפיזיות ולהתרחב גם מעבר לאינטרנט במהלך דאז של פתיחת חנויות ספרים פיזיות תחת המותג אמזון, וכמו כן פתחה חנות נוחות ללא צורך בקופאים.

אבל המהלך הזה הוא שונה בהיקפו וגודלו וניכר שג'ף בזוס, מנכ"ל חברת אמזון הבין כי כדי לנצח את ענקית הקמעונאות וולמארט הוא יצטרך להיכנס למגרש שלה.

במאמר דעה שפורסם בכלכליסט מסביר עומר כביר את עיקרי האינטרסים של כניסת אמזון לשוק הקמעונות הפיזי. לדבריו, הול פודס, למרות ההבדלים המשמעותיים בינה לבין אמזון, היא כלי מצוין לכניסת אמזון לשוק הפיזי. רשת בפריסה ארצית, עם מיתוג ייחודי, ללא מתחרים בולטים בתחומה ובעיקר עם קהל שנחשב לצעיר יחסית, מתוחכם ומשתייך למעמד כלכלי גבוה, כזה שיקבל בהבנה מהלכים מפתיעים ואפילו קיצוניים, בוודאי בנוחות גבוהה יותר מהלקוח הממוצע של וולמארט.

בנוסף, טוען כביר, בעידן בו איסוף מידע ופיצוח התנהגות צרכניים הוא קריטי לבניית מהלכים אסטרטגיים, שילוב מאגרי המידע של רשת גדולה כמו הולפודס עם ענקית הקניות אמזון יהווה הישג משמעותי מול המתחרות.

ג'ף בזוס (צילום: David Ryder, GettyImages IL)
ראש בראש מול חברת ענק. ג'ף בזוס|צילום: David Ryder, GettyImages IL

תוסיפו לזה את העובדה שאמזון צפויה לספוג מאגר עצום של ידע וניסיון אנושי, שיאפשרו לה להרחיב את פעילות הסחר הפיזי לתחומים אחרים ודרכו היא תלמד את עיקרי המסחר פיזי ותקבלו את כל הסיבות למהלך הזה ואת הלחץ מצד המתחרות ובשוק הקמעונאי בכלל.

מה בארץ? מצמצמים ומשלבים

אז אומנם בניגוד לארצות הברית אנחנו מקרטעים מאחור אבל סממנים בולטים של התופעה ניכרים כבר עכשיו. רשת שופרסל הודיעה לאחרונה כי היא צפויה לצמצם את שטחי המסחר שלה ב-18 אחוזים עד סוף 2019 וזאת בגלל שהגידול במכירות המקוונות של הרשת מהוות כבר 12% מכלל הקניות. לרשת כבר לא כדאי להחזיק סניפים של ממש.

בסך הכל צפויה שופרסל להשלים סגירה של 100 אלף מ"ר נטו מסוף 2012, כחלק מתוכנית ההתייעלות של החברה. התוכנית גובשה כחלק מההיערכות האסטרטגית של החברה נוכח התחרות מצד  הרשתות הקמעוניות הזולות ובעקבות האימוץ המהיר של האינטרנט ככלי מועדף לקניות על ידי הלקוחות.

ארכיון (צילום: פלאש 90 אורי לנץ)
שופרסל תצמצם סניפים|צילום: פלאש 90 אורי לנץ

ולא רק רשתות מזו ן- רשת חנויות הנוחות yellow יצאה לאחרונה במהלך משלה ומאפשרת הזמנה של מוצרים דרך האתר ובחירת הסניף שניתן יהיה לבוא לאסוף אותם ואפילו יצאו בשיתוף פעולה עם האתר "מושבניק"- שמביא את הירקות שבחרתם מהשדה עד לפתח תחנת הדלק שתבחרו.

גם רשת סופר פארם מתכוונת להשיק מהלך שיגרום להרבה גברים לישון יותר טוב בלילה ומאפשרים כבר עכשיו כפיילוט להזמין דרך אתר אונליין ולאסוף אותו בסניף לבחירתכם או לקבל אותו כמשלוח עד הבית ובכך לחסוך עוד כמה שקלים על "לק" שפשוט היינו חייבות לקנות ליד הקופה. הרשת בונה על כך שהמהלך יגיע ל-10% ממכירות הרשת ב-3 שנים הקרובות.

אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהשלב שבו רובוטים יארזו לנו מצרכים. הצרכנים כיום משתייכים לדור הביניים. מצד אחד הצעירים שלא קמים מהכורסא ומצד שני הדור המבוגר יותר שעדייך מעדיף את חווית הקניות שלו בשיטוט במעברים בסופר אבל למהלכים מהסוג הזה יש גם פן מדאיג ועצוב והוא שליחתם של מאות משפחות למעגל האבטלה ורובוטים שמחליפים אותם בעבודה.