זה קרה לפני כארבעה חודשים בסופרמרקט גדול במרכז. אישה בשנות השלושים לחייה, לבושה בשמלה ארוכה, נכנס לחנות עם עגלת תינוקות ובה זוג תאומים. קצין הביטחון, שליווה אותה באמצעות מצלמות האבטחה, הבחין שהעגלה הולכת והופכת לכבדה יותר. האם נצפתה מכניסה לתוך הכיסים בשמלתה משחות שיניים, קופסאות מטרנה, סבונים, אבקת כביסה, שמפו לתינוקות וחבילות טיטולים שאותם שהסתירה מתחת לתינוקות.

בקופה שילמה האם על לחם, חלב וכמה גביעים של מילקי. כדי למנוע השפלה פומבית, ביקש ממנה קצין הביטחון להתלוות אליו לאחד החדרים הצדדים בסופרמרקט. כשהגיעו ביקש ממנה להוציא מהכיסים את המוצרים שגנבה.


"היא הייתה בהלם. התחילה לבכות. הרגעתי אותה, הבאתי לה כוס מים", שחזר קצין הביטחון, "היא הסבירה שהמצב שלה קשה, שלא קל לגדל תאומים. היו לה בתוך השמלה עשרות כיסים שהיא תפרה. הוצאנו מתוכם פריטים בשווי של 1,000 שקל. אחת הגניבות הכי מטורפות שאני נתקלתי בהן. היא התחננה שלא אערב את המשטרה. ריחמתי עליה. הוצאתי ממנה התחייבות שהיא יותר לא תגיע לכאן ובזה נגמר הסיפור".

לדברי קצין הביטחון, אצלו בסופר יש רשימה של כ-70 לקוחות שהכניסה עליהם אסורה ובמידה והם נתפסים בשנית גונבים הוא מערב מיד את המשטרה.

"אי אפשר לעקוב אחר הלקוחות כל הזמן. במרבית החנויות אין מספיק מאבטחים וקציני ביטחון לבצע את המעקבים. זו הוצאה כספית גדולה. לפעמים אנחנו סומכים על העובדים במחלקות שיהיו יותר ערניים יותר. אבל מניסיון גם חלק מהעובדים עצמם והספקים מעורבים בגניבות של מיליוני שקלים בשנה", ציין קצין הביטחון.

לדבריו הוא תפס עובד עם עשרות קילוגרמים של בשר ועוף בתוך תיק מיוחד שהכיל כמה תאים פנימיים. "מתברר, שהוא גנב בשר במשך תשע שנים, כל שבוע. זה נזק של עשרות אלפי שקלים אם לא יותר. למרות שהזהרתי אותו כמה פעמים, הוא המשיך בגניבות עד שהוא פוטר. והוא לא העובד היחיד. עובדים מנצלים את הגישה שיש להם למחסנים ולקצביות כדי לגנוב מכל הבא ליד. המצב הכלכלי הקשה גורם לכולם לנסות לגנוב. מרבית העובדים חלק מהלקוחות בקושי מרוויחים משכורות מינימום ואפילו פחות".

אבל לא רק המצוקה מובילה לגניבה. לדברי קצין הביטחון הוא תפסת אישה מצפון תל אביב, שמצבה הכלכלי טוב לכל הדעות, כשעל גופה כמה חפיסות של גבינות תוצרת הולנד ששווי כל אחת מהן עשרות שקלים. "היום כולם גונבים", הוא אומר.

לאישה הזו יש עוד מה ללמוד ממקרה שאירע לפני כחודשיים בסופרמרקט בנגב. אם לתינוק נכנסה למקום עם עגלה גדולה והעמיסה על העגלה עשרות קילוגרמים של עוף קפוא. הגניבה נחשפה, כאשר התינוק ששכב בעגלה מירר בבכי מהקור. אחד העובדים ששמע את הבכי הבחין שמעגלה עצמה נוזלים מים וכשהציץ פנימה נדהם לגלות אריזות רבות של עוף קפוא וחזה עוף.

אוכלים ובורחים

א', קצין ביטחון בסופרמרקט גדול בבאר שבע טוען, שמידי יום הוא תופס לפחות עשרה לקוחות שמעורבים בגניבות והמספרים רק עולים ועולים. "בהתחלה היו שניים, שלושה מקרים, בשנה האחרונה זה קפץ לעשרה מקרים", הוא מספר, "אני חושב שהמצב הכלכלי משפיע מאוד על האנשים להתפתות לגנוב אפילו על מוצרים שיש עליהם זמזמים. הם לא מבינים שהם מסתבכים בתיק פלילי. יש כאלה שאין להם מה להפסיד. רובם לוקחים סיכון במודע שהם ייתפסו. היו כאלה שגנבו לא רק מוצרי מזון אלא גם סמארטפונים וטאבלטים. היה מקרה חריג של לקוח שגנב מיקרוגל ומגהץ,  שזה היה ממש מטורף".

בכמה סופרים גדולים  מוכי הגניבות כולל החרדים החליטו באחרונה להשתיל עובדים סמויים ומאבטחים  כלקוחות מן המניין כדי לעקוב אחר גנבים פוטנציאלים. ההערכות הן שמתוך עשרה לקוחות שגונבים רק שלושה נתפסים.

"הגניבות הרבות גורמות נזק עצום למרכולים. מספר הגניבות עולה מידי שנה בעשרות אחוזים וזה פוגע ברווחיות של הרשתות", טוען סגן ניצב בדימוס ישראל אריאלי, חוקר פרטי ואחראי קציני ביטחון לשעבר בסופרמרקט בתל אביב, "לקוחות גונבים גם כאשר הם יודעים שיש מצלמות. הם לוקחים סיכון שאולי לא יתפסו אותם".

אף שבמשטרה קיימת מדיניות לצמצם את הגשת כתבי אישום על גניבות חד פעמיות , שמידי שנה מוגשים כמה מאות כתבי אישום נגד לקוחות שנתפסו גונבים בסופרמרקטים, בתי כלבו ורשתות הפארם.  

פרט לגנבים ישנם הלקוחות "האכלנים", חלקם הומלסים וקשישים, שנכנסים לסופר לא כדי לקנות אלא כדי לשתות, לאכול בורקסים וגבינות וללכת לדרכם. "אלו מסוג הלקוחות האכלנים הסדרתיים שקשה להתמודד איתם", טוען אמיר גונן, בעל משרד החקירות "אמגון", "לקוח שאוכל לך בסופר מכל הבא ליד, שותה שוקו, או אוכל יוגורט, אפשר להעיר לו אבל לא מדובר בגניבה של ממש. אני חושב שהבעיה היא של חלק גדול של המרכולים שהם לא מתקינים אמצעי מיגון שאמנם הם יקרים אבל היו חוסכים להם המון כסף ".

על פי הערכות הרווחות בשוק הנזק שנגרם לרשתות המזון מידי שנה נע בין 1.5 ל-2 אחוזים מהסחורה. האובדן הזה נלקח בחשבון על ידי הרשתות בתכנון התקציב השנתי שלהן. השווי של האחוזים האלה מגיע למיליארדי שקלים.

"חריגה מהאחוזים הללו יכולה למוטט רשת שיווק קטנה ובינונית. אם ישנה חריגה שמפתיעה את הרשת היא בבעיה רצינית. הרווחים של הרשתות נעים באחוזים בודדים", טוען מנחם אלן מבעלי חברת "אם התוצאה" העוסקת במניעת אובדן, סיכול גניבות ומעילות ברשתות גדולות במשק ומכשירה קציני ביטחון, "בדרך כלל גונבים את מה שיקר ואת מה שסחיר. למשל, גניבת בקבוק ויסקי ששווה 200 שקל, אפשר למכור אותו בחוץ ב-100 שקל. גנבים למדו להתגבר על הזמזמים. רשת שמכבדת את עצמה נוקטת באמצעים סמויים ומתוחכמים שהם די יקרים כדי להילחם בתופעה ולהרתיע את הגנבים. המטרה שלנו לסייע לאותן רשתות וגופים להוריד את האובדן למקסימום האפשרי".

לדברי אלן, המדיניות שלהם היא לדווח למשטרה על כל גניבה המתרחשת בחנות פרט למקרים חריגים של לקוחות נזקקים.

מנחם אלן
מנחם אלן

"היה מקרה של אבא שנכנס לסופר והכין לילדים שלו סנדוויצ'ים עם נקניקים ומלפפון חמוץ. קב"ט שלנו בירר את העניין מולו והוא סיפר בעיניים דומעות שאין לו איך לקנות אוכל לילדים שלו. במקרה הזה לא פנינו למשטרה אלא הסברנו לאב  שהוא נותן דוגמא לא טובה לילדים שלו ואם הוא זקוק לאוכל הוא יכול להגיע ביום שישי לקראת סוף היום ונדאג לו לארגזי אוכל. יש לנו הבנה שהבן אדם זקוק לעזרה ולא גנב אוכל כדי להתעשר או לחסוך כסף", מסביר אלן, "כאשר מדובר בגנבים סדרתיים ובעובדים פונים ישר למשטרה".