בשנת 2014 החליטה הזמרת מיטל טרבלסי לעשות מעשה: היא באה לאודישן בתכנית הטלוויזיה "דה וויס". זאת הייתה החלטה אמיצה, אבל גם הגיונית. טרבלסי שרה מגיל צעיר, שירתה בלהקה צבאית וזכתה לפרסום רב כמי שבצעה את "הו רב חובל" של המשורר האמריקאי וולט ויטמן, שנעמי שמר תרגמה והלחינה במלאת שנה לרצח רבין. השיר המצמרר הפך את שמה למוכר, אבל ייתכן גם שהחיבור לטרגדיה מנע ממנה להצליח כשהוציאה אלבום ראשון כשנתיים לאחר הרצח.

בווידאו שאפשר למצוא ביוטיוב מבצעת טרבלסי את "Fields of Gold" של סטינג מול פרצופיהם החמוצים של ארבעת המנטורים. לאחר סיום השיר, כשאיש מהם לא מסתובב, הם מנסים לעדן את המכה הלא נעימה בכל מיני תירוצים. זה מצליח כמה שזה מצליח ברגעים האלה וטרבלסי עומדת בזה בכבוד ובאומץ. כך גם בן זוגה ושני ילדיהם שצופים מהצד. בנה הקטן אומר בסיום: "בעיניי היא שרה יפה". זה רגע מרגש ומעט עצוב. טרבלסי, אגב, ממשיכה מאז להופיע ברחבי הארץ במסגרת שני מופעים שונים שזוכים להצלחה.

אני מחזיר אתכם לקטע ההוא דווקא בגלל הבן הבכור שלה. יהונתן מרגי. הוא בן 15 בקטע ההוא, עומד בצד. המצלמה לא מתעכבת עליו ולעולם לא נדע מה הוא חש שם. כלומר לפחות עד שלא נשאל אותו, ואני מניח שהשאלה הזאת תגיע בקרוב, כי יהונתן מרגי עומד להיות כוכב. אפשר לנסח זאת בדרך רכה: ליהונתן מרגי בן ה-18 יש את כל הפוטנציאל להיות כוכב פופ ענק, בישראל ואולי גם בעולם. אפשר גם להרים את הרף ולהשתולל: ליהונתן מרגי יש יותר "star quality" ו"בייגלה מעל הראש" מאשר לכל המתמודדים הצעירים שמתחרים עכשיו ב"כוכב הבא לאירוויזיון" וב"אקס פקטור". 

דיס איז נוט אמריקה

עכשיו בואו נרגיע. זוכרים את עומר אדם ויובל דיין, שני מועמדים שנפלו באמצע הדרך ועדיין הפכו לכוכבים? אז במילים אחרות, ברור שאין חוקים בתחרויות המוזיקה הטלוויזיוניות. מי היה מאמין שדווקא עידן עמדי יהיה אחד הכוכבים המוצלחים והמצליחים ביותר שיצאו מתחרות זמר מוזיקלית? מי ידע שדיאנה גולבי לא תמצא לעצמה נתיב נכון בעולם האמיתי, למרות שהיא כל כך כשרונית, כל כך כובשת לב ובכלל אחת שאתה רק רוצה לראות שוב ושוב?  

יונתן מרגי כילד (צילום: אור בן זריהן)
מרגי כילד. ידע למי להיוולד|צילום: אור בן זריהן

מה שבטוח הוא שלסמן מועמדים בתחרויות – בוודאי מיד לאחר האודישן הראשון או השני - זו טעות איומה. לעיתים זה גם גורם נזק גדול, כי רמת הציפיות משתקת. כך לפחות נהוג היה לחשוב, אבל התיאוריה על עודף ציפיות קצת קורסת בשנים האחרונות, כי יש מדדים שלפיהם המתמודדים יודעים בזמן אמת מה מצבם. קחו למשל את אנגליה: בעונה האחרונה של אקס פקטור קיבל לראשונה סיימון קאוול גם אנשים שכבר הקליטו שירים מסחרית, ויותר מזה - אפשר להם לשיר שירים מקוריים. למרות נתוני רייטינג חלשים, הזוכים בתחרות בדרכם להיות כוכבי ענק. קוראים להם RAK_SU, הם כותבים את שיריהם בעצמם ולאורך העונה שרו כמעט אך ורק חומר מקורי. כבר מהשבוע הראשון היה ברור שהם עומדים לנצח ובסיום התחרות היו במצעד ההורדות של איטיונז UK חמישה (!) שירים שלהם.

אבל בואו נחזור ליהונתן מרגי. באודישן הראשון שלו ב"הכוכב הבא" הוא שר להיט מתוך הסרט המצויר "מואנה". למרות ששירים מתוך סרטים של דיסני זה הכי מוריד, הוא גרם לכל השופטים וגם לקהל באולפן להישאר עם הלשון בחוץ.

הבחור הזה שנראה כבר כמו כוכב אמריקאי משנות ה-50, עם תסרוקת של אחד מכנופיית הבנים בסרט "גריז". הוא כמעט לא אמיתי: הוא שר מצוין, רוקד נהדר וגם מצליח בתוך כל זה להיות מאוד בן, וחתיך. אתה קולט עליו שהוא אוהב כדורגל והיפ הופ. ואם הוא עף על עצמו (והוא בטוח עף על עצמו), יש לו דרך מאוד אלגנטית להסתיר את זה.

באודישן השני, שכבר היה דו-קרב, מרגי המיס גם את הלב של נינט, שהצטרפותה לשולחן השופטים התגלתה כמהלך מעולה ומרים. כן כן, היא כוכבת אם לא שמתם לב (ולא אחזור כאן על הקינה שכתבתי עליה לא מזמן). הפעם הוא גם רקד וקפץ על יד אחת. טוב, "זה היה נאמבר של גמר" כמו שנהוג להגיד בתוכניות כאלה. אם היו הימורים אמיתיים בישראל, ברור שהוא היה מוביל אותם כרגע. הסיכוי שהוא לא יגיע לגמר - סליחה, ל"גמר הגדול" - הוא מאוד נמוך. והסיכוי שהוא ייצג אותנו השנה בליסבון גבוה מאוד מאוד.

אבל כל מה שאמרתי עד עכשיו לא מצדיק להקדיש ב-2018 כתבה במגזין לצעיר בן 18 ששר עד היום בדיוק שני שירים בטלוויזיה. מה שכן מצדיק הוא העובדה שמאז מהפיכת MTV, או בספירה אלטרנטיבית מאז שהחלו תחרויות הזמר החדשות - "אמריקן איידול", "כוכב נולד" - לא ראיתי בישראל בחור בן 18 שמגיע כל כך מוכן ועם סוג האיכויות הזה.

אני מבין שיש כאלה באמריקה. סקוטר בראון מצא את ג'סטין ביבר ביוטיוב, אבל גם ג'סטין ביבר לא נראה בסרטונים הראשונים שלו כמו מי שירקוד יום אחד מול 70,000 איש. ואתם יודעים מה, הוא לא באמת רוקד. כשחושבים על זה, ג'סטין טימברלייק הוא כנראה הלבן היחיד בעולם ששר ורוקד באמת, כמו מלך פופ. אפילו רובי ויליאמס המשגע לא היה מעולם רקדן אמיתי. והבנים מהבקסטריט בויז אף פעם לא היו כוכבי ענק כשהם בנפרד.

אולי מרגי מגיע עכשיו כי זה הרגע בזמן שבו יש סוף סוף בישראל מקום לפופ. לא פופ רוק, לא פופ אינטימי; פופ במובן הכי צבעוני, מוגזם, לפנים. תחשבו על רשימת השמות: סטטיק ובן-אל תבורי, אליעד, נועה קירל, עדי ביטי, אפילו עדן בן זקן. שלא לדבר על כל ההרכבים שמתחממים על הקווים. רק לפני שנתיים עוד היינו אומרים על בחור כמו מרגי: כשרוני, אבל מה הוא יעשה בישראל? והנה פתאום זה מתאים. 

תן לי דקה להתרגל אליך

איך צומח פתאום בישראל בחור שנראה כאילו יצא מפס ייצור של פופ אמריקאי, אחד שהיה יכול להיות חלק מלהקת בנים טרייה בארצות הברית, אחד שאיש לא היה מתבייש להציע אותו כמחליף באיחוד מחודש של וואן דיירקשן? כדי למצוא תשובה עשיתי תחקיר קטן.

יהונתן מרגי הוא הבן הבכור של מיטל טרבלסי ופדי מרגי, כיום גרושים. אמו היא כאמור זמרת וגם אביו התעסק בעבר במוזיקה ואף זכה בפרס אקו"ם לעידוד היצירה. 

אבל  קריירה מרשימה עשה פדי דווקא כמומחה לברנדינג ומיצוב חברות. תערוכה שהציג לפני שנתיים, שבה יצר בין היתר קמח שהוא כאילו מתוצרת פראדה, ביצים של ורסאצ'ה וחלב של אפל, זכתה להתעניינות בעולם. הוא גם שימש ראש המחלקה לעיצוב תקשורת חזותית במכון הטכנולוגי בחולון.

גיל 16.5יונתן מרגי בהופעה  (צילום: אור בן זריהן)
מופיע בגיל 16 וחצי. גנים של כוכב|צילום: אור בן זריהן

יהונתן נולד בתל אביב. ממש בשינקין. אם החיים היו מתגלגלים אחרת, הוא היה ילד שינקינאי. אלא שההורים שלו עזבו מתישהו לנוה מונוסון, ושם הוא למד בבית הספר היסודי, שיחק כדורגל וחלם להיות מוזיקאי ורקדן. הוא למד ריקוד היפ הופ ומודרני לסוגיו וכבר בגיל צעיר הבהיר שהוא רוצה להיות כוכב פופ בינלאומי. כדי להגשים את החלום הוא דרש ללמוד תיכון בעירוני א' בתל אביב, אחד התיכונים היחידים שבהם מלמדים גם פופ. זה אומר שאחרי שעבר את האודישנים הקשים – כי בעירוני א' יש מעט מאוד מקומות לתלמידים מחוץ לתל אביב - הוא גילה את נפלאות הנסיעה באוטובוס. לוקח בערך שעה מהבית לבית הספר וחזרה אם אחד ההורים לא מקפיץ אותו. היום זה מעניק לו מה שנקרא באמריקאית "קרדיט רחוב".

מה בדיוק התפריט המוזיקלי של אדם שנולד בפברואר 2000 וחולם להיות כוכב פופ? אתם יכולים לנחש לבד. זה כולל את ביונסה, ריהאנה, טימברלייק, ביבר והבלק אייד פיז, אבל גם את קניה ווסט, ניקי מינאז', אשר וכמובן ברונו מארס. הרבה פופ, סול, היפ הופ ו-Fאנק. וזה כנראה מגיע בעיקר דרך ערוצי היוטיוב, שמאפשרים לשוטט כיום ברחבי העולם המוזיקלי בלי להניד עפעף, ולגלות כל מה שאפשר ויותר מזה. מרגי מתעסק במוזיקה כל היום. הוא מנגן, מלחין, מקליט ועובד קשה ככל הניתן.

איזה סוג של צלקת, אם בכלל, השאירה בו האפיזודה של אמו ב"דה וויס"? איך הוא התמודד עם העובדה שאביו בעצם חלם להיות מוזיקאי ולא מימש את עצמו בתחום הזה? שאלה טובה. אולי שני הורים שמוזיקה היא תאוותם הגדולה זה די והותר כדי לגרום לילד קטן להחליט שזה יהיה עתידו, ואולי דווקא העובדה שהוריו הם לא מגה-סטארים בתחום המוזיקה בישראל אפשרה לו לחדד ככה את החושים. ייתכן שהרבה יותר קל להיות יהונתן מרגי, הבן של פדי, מאשר שון לנון הבן של ג'ון. ואולי מיטל טרבלסי ופדי מרגי הם פשוט הורים מצוינים שידעו איך לעודד את בנם לחדד את כישרונותיו כבר בגיל צעיר בלי לשגע אותו? ואולי זה סתם עניין של מזל שערבב נכון את הגנים?

יש סרטון שהכין מישהו מחבריו של יהונתן וכולל את כל הקטעים שהעלה לאפליקציית מיוזיקלי. אם מביטים בשלוש הדקות האלה, מבינים בדיוק מיהו הנער ומה הוא רוצה להיות.

באותו מקום תוכלו למצוא גם את הסרטון שהביא את מרגי ל"הכוכב הבא": הופעה בשיר של ברונו מארס שהוא נתן באיזו מסיבה.

הקטע הזה הוא שהביא אחריו את המלהקים מתחרויות המוזיקה. משם הכל היה מאוד פשוט.

הנה זה בא

אז יהונתן מרגי הוא נער בן 18 שרוצה לכבוש את העולם. עם קצת מזל והרבה עבודה קשה הוא יכול לייצג את ישראל באירוויזיון הבא. עם המון מזל וים עבודת פרך, הוא יכול להיות בעוד שנה מהיום כוכב פופ אירופאי ובינלאומי. נדמה לי שמבחינת תמיכה משפחתית, חוסן נפשי והכנה פסיכולוגית, הוא בנקודת מוצא לא רעה למסע הזה. בשלב זה אין לנו מושג מה כוחו כיוצר מוזיקה מקורית, אבל בעולם שבו בריטני ספירס חתומה על כל השירים באלבומיה, ברור שאם וכאשר, יוצמדו לו טובי היוצרים של שירי הפופ הכי משובחים ומופקים-היטב שתעשיית המוזיקה העולמית יודעת לנפק.

בישראל אין כל כך סיכוי למי שאינו כותב בעצמו. במיוחד בשוק הפופ. גם סטטיק ובן-אל וגם אליעד הם קודם כל בעלי הבית של שיריהם המעולים. בשוק הים תיכוני כמובן מקובל מאוד שזמר הוא זמר וכותב הוא כותב, אבל עם כל הכבוד והאהבה לרם דולב ולחזות פן, לאבי אוחיון ולדורון מדלי, איש מהם לא באמת יודע לכתוב להיטי פופ/ סול מהסוג שיהונתן מרגי זקוק לו בדרכו להיות הג'סטין טימברלייק הבא. או לפחות זוכה האירוויזיון. 

יהונתן מרגי, אנשי "הכוכב הבא" ואנשי התאגיד, שיצטרפו לרכבת כשתיגמר ההצגה בקשת, יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי למצוא את השיר הנכון. אם יש אחד כזה בארסנל של מרגי עצמו, זה יהיה ממש חומר לאגדת דיסני חדשה. אבל גם אם לא, אז יש מספיק זמן עד מאי.

הכוכב הבא לאירוויזיון 2018, ימי ראשון ב-21:00, קשת, ערוץ 12