סקרלט ג'והנסון הכי סקסית (צילום: מתוך מגזין esquire)
טבעית ומרגשת|צילום: מתוך מגזין esquire
ההחלטה להשאיר את סקרלט ג'והנסון מחוץ לקטגוריית השחקנית הטובה ביותר בטקס האוסקר האחרון, הותירה רבים ממעריציה של השחקנית מתוסכלים ומבולבלים. מצד אחד, ג'והנסון גילמה את התפקיד הנשי הראשי בסרט "היא" ועשתה זאת בחן ובטבעיות מרגשת, שאף הביאו לה את פרס השחקנית בפסטיבל רומא. מצד שני, היא לא ענתה על הקריטריונים הנדרשים למועמדות – פשוט משום שלא הופיעה ולו לרגע אחד על המסך.

אין תמונה
מבואס שסקרלט לא הייתה מועמדת
למרבה האירוניה, מדובר באחת ההופעות הקולנועיות המרשימות של ג'והנסון, שגילמה בקולה מערכת הפעלה בעלת תבונה ורגישות שהולכת ומגלה את אנושיותה. ההתעלמות של האקדמיה מההישג שלה רק בגלל שלא ענתה על קריטריון טכני מעלה את השאלה – האם שחקן שלא מופיע פיזית על המסך ראוי להערכה פחות משחקן שלא מוציא הגה, כמו ז'אן דז'ורדן שזכה על תפקידו ב"ארטיסט"? אם עניתם "כן", הנה כמה דוגמאות להופעות קולנועיות שאולי יגרמו לכם לשקול מחדש את התשובה.

דגלאס ריין - האל 9000 (צילום: צילום מסך מתוך Youtube)
שימש השראה לדמויות דומות|צילום: צילום מסך מתוך Youtube
דאגלס ריין (האל, "2001: אודיסיאה בחלל")

קשה לחשוב על דוגמא איקונית יותר מזו של המחשב השולט בספינת החלל בסרטו של קובריק מ-1968, קם על יוצרו והורג כמעט את כל האסטרונאוטים בחללית כדי להגן על משימתו עד שהוא מוכנע באמצעות כלי עבודה פשוטים. ריין העניק להאל טון מרגיע ומלא ביטחון, העומד בניגוד מוחלט לסכנה שבה נמצאים בני האדם שבאחריותו. ההופעה הקולנועית שלו צוטטה באינספור יצירות אחרות לאורך השנים והעניקה השראה לדמויות דומות, בין השאר גם דמותה של סמנת'ה ב"היא" ובינות מלאכותיות נוספות.

פול בטאני - ג'ארוויס (צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL)
החבר הכי טוב של איירון מן|צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL
פול בטאני (ג'ארביס, "איירון מן" ו"הנוקמים")

עם כל הכבוד לדון צ'ידל וגווינית' פאלטרו, לרוברט דאוני ג'וניור יש מערכת יחסים הדוקה אחת לאורך כל שלושת סרטי "איירון מן" ו"הנוקמים" – ואנחנו כמובן מתכוונים לג'ארביס, מערכת ההפעלה עם הבינה המלאכותית שמסייעת לו ליצור ולשכלל את השריון שלו. במיתולוגיה המקורית, ג'ארביס היה אדם אמיתי - משרתו הנאמן של טוני סטארק וחבריו הנוקמים, בדומה לאלפרד של ברוס וויין. אבל בגרסה הקולנועית הוא הפך ליישות שמנהלת סוג של ברומאנס וירטואלי עם סטארק, והקסם הבריטי של בטאני הופך את הסצנות שלו ושל דאוני ג'וניור לרגעים הטובים ביותר בסדרה.

אלן ריקמן - מרווין (צילום: Ian Gavan, GettyImages IL)
הפיח חיים בדמות הכי משעשעת בסרט|צילום: Ian Gavan, GettyImages IL
אלן ריקמן (מרווין, "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה")

קוראי "מדרך הטרמפיסט לגלקסיה" המתינו בכיליון עיניים לעיבוד הקולנועי לספרו המצחיק של דאגלס אדמס, בעיקר כדי לראות מי יהיו השחקנים שיגלמו את הדמויות האהובות. בעוד שלא כולם קיבלו בברכה את הבחירה בזואי דשאנל המעצבנת לתפקיד טריליאן, הליהוק של אלן ריקמן כקולו של מארווין הרובוט הדיכאוני היה לא פחות מגאוני. ריקמן הצליח לתפוס את אישיותו של מארווין בצורה מושלמת, מהמבטא הבריטי היבשושי ועד האנפוף העדין בקול, והפיח חיים חדשים באחת הדמויות הכי משעשעות בספרות המודרנית.

ג'יימס גנדולפיני - קארול (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
חשוב לא פחות מתפקידים אחרים של גנדולפיני|צילום: Getty Images, GettyImages IL
ג'יימס גנדולפיני (קארול, "ארץ יצורי הפרא")

העיבוד הקולנועי לספר הילדים של מוריס סנדק עתיר כוכבים ומדבבים – ביניהם פורסט ווית'קר, קת'רין אוהרה ולורן אמברוז – אבל מעל כולם בולט הדיבוב הרגיש והמדויק של ג'יימס גנדולפיני. כוכב "הסופרנוס" המנוח משלב בדמותו של קארול, חברו הטוב של הילד מקס, את אותן תכונות שגרמו לנו לאהוב אותו בכל אחד מתפקידיו – ילדותיות דובית שובבה עם פראיות חייתית לא מרוסנת. סביר להניח כי קארול לא ייזכר כאחד מתפקידיו הגדולים של גנדולפיני, וחבל – כי הוא בהחלט ראוי לציון.

אנדי סירקיס - גולום (צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL)
תרם לא רק את קולו|צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL
אנדי סירקיס (גולום, "שר הטבעות", "ההוביט" וסיזר, "כוכב הקופים")

סירקיס כבר זכה לכינוי "השחקן הכי מפורסם שאתם לא מכירים" בזכות התפקידים שפרסמו אותו – גולום, סיזר וקינג קונג. סירקיס לא רק מעניק את קולו לדמויות שהוא מגלם, אלא גם את מחוות הגוף והבעות הפנים שלו. באמצעות טכנולוגיית מחשב שלוכדת את תנועותיו ומעבירה אותן לדמויות המונפשות, סירקיס יוצר את הדמות מא' עד ת' – גם אם משמעות הדבר היא חיקוי מושלם של שימפנזה מתבגרת שהופכת לאנושית מרגע לרגע, יצור כפוף וכחוש שקופץ מסלע לסלע או גורילה בגובה שמונה מטרים. 

אלן אופנהיימר - פאלקור (צילום: Ron Galella, GettyImages IL)
מרגיע ומפחיד|צילום: Ron Galella, GettyImages IL
אלן אופנהיימר (פאלקור, גמורק, לועס-הסלעים והמספר, "הסיפור שאינו נגמר")

מי שגדל על הסרט המופתי בוודאי יופתע לגלות שמאחורי דרקון המזל הלבן פאלקור, לועס-הסלעים וגמורק המפחיד עומד שחקן אחד – וכי מדובר גם באותו אדם שמקריין את הסיפור כולו. זו גדולתו של אופנהיימר, שמצליח להעניק לכל תפקיד עומק מבלי לגרוע מן הדמויות האחרות. כך שגם אם סבלתם בילדות מסיוטים על הזאב גמורק - קולו העמוק והשליו של פאלקור ללא ספק ירגיע אתכם ויבריח את הפחדים אל הלא-כלום.

פרנק אוז - מיס פיגי - יודה (צילום: Jamie McCarthy, GettyImages IL)
בלתי נתפס|צילום: Jamie McCarthy, GettyImages IL
פרנק אוז (יודה, "מלחמת הכוכבים" ומיס פיגי, פוזי, אנימל ואחרים ב"החבובות")

בלתי נתפס שהאיש שיצר, הפעיל ודיבב את מאסטר הג'דיי יודה הוא אותו אדם שהיה אחראי במשך שנים גם לקולה של מיס פיגי. אבל פרנק אוז הוא אדם בלתי נתפס כשלעצמו – האיש עומד, מילולית, מאחורי אינספור דמויות מקוריות ב"חבובות" ו"רחוב סומסום", ביניהן פיגי, אנימל, פוזי הדב, בנץ ועוגיפלצת. כשהקולגה ג'ים הנסון סירב לתפקיד בשל אילוצי לו"ז, אוז יצר את בובת יודה ואף העניק לה את קולו בטרילוגיה המקורית של "סטאר וורס", ובסרטים המאוחרים יותר דיבב את הדמות הממוחשבת.

ואי אפשר לדבר על תרומתו של אוז ל"מלחמת הכוכבים" מבלי להזכיר את אחד הקולות האיקוניים ביותר בסדרה – קולו של ג'יימס ארל ג'ונס כדארת' ויידר, תפקיד עליו סירב לקבל קרדיט. ג'ונס טען כי הקרדיט על דמות מגיע לשחקן אחד בלבד – השחקן עטוי הקסדה שגילם את הרודן האפל, דיוויד פרוז, ולא מי שדיבב אותו.