פסטיבל ישראל ה-56 שייערך בירושלים במהלך חודש יוני (1-18.6) יוקדש השנה לשחקן מיכה לבינסון, שהיה מעמודי התווך של הפסטיבל בשנות ה-90 והלך לעולמו לפני כחודש. גם השנה, הפסטיבל בניהולו של המנכ"ל איל שר ובניהולו של המנהל האמנותי איציק ג'ולי מתכוון לאתגר את קהל המבקרים בקו אמנותי לא מתפשר, שייבקש להרחיב את המנעד ולצייר קשת צבעונית ומגוונת של פרשנויות לאמנות עכשווית.

בהתאם, התכנית האמנותית נעה השנה בין המסורתי לעכשווי והמעודכן ובין הפורמלי למתנער ומנער, ומזמינה את הצופה לדיאלוג רוחש על הכאן והעכשיו של עולם האמנות. כמעט על האירועים יתקיימו במתחם תיאטרון ירושלים, כאשר ביום חמישי האחרון הוא יארח אירוע רב תחומי אל תוך השעות הקטנות של הלילה. 

אירועים מוזיקליים

להקת הרוק הדנית MEW בהופעה ראשונה בישראל 

באולם הנרי קראון תופיע לראשונה בארץ להקת האינדי רוק הדנית MEW. הלהקה נחשבת למשפיעה הגדולה של סצנת המוזיקה האלטרנטיבית לא רק בדנמרק, והשירים שלה נעים בין דרים פופ לפרוגרסיב רוק. 

מתי? חמישי, 15 ביוני, 22:15, תיאטרון ירושלים

 

הילולת גרוב בבריכת הסולטן (מופע פתיחה)

הפסטיבל יפתח בהילולת גרוב סוערת החוגגת את הפלורליזם התרבותי של העיר ירושלים ותחת כיפת השמיים. שורת האמנים הרחבה שתשתתף באירוע מייצגת את המגוון במוזיקה הישראלית: תזמורת פירקאת אל-נור, בה מנגנים מוזיקאים יהודים וערבים, תארח את נסרין קדרי; ליאורה יצחק, נסיכת הגרוב ההודי-ישראלי, תביא לבמה את בוליווד; וההרכבים A-WA והיאמן בלוז יתנו בראש בסאונד התימני הכי חם במזרח התיכון ומחוצה לו. עוד ירקידו במופע הפתיחה: האיש שכבש את היוטיוב והעולם קותימאן והאורקסטרה, והלהקות הענקיות טיפקס וכנסיית השכל שהביאו את הפריפריה למרכז והשפיעו עמוקות על הבניית הזהות המוזיקלית המקומית.

מתי? יום חמישי, 1 ביוני, 20:30, בריכת הסולטן

טיפקס בפסטיבל ישראל (צילום: יואב איתיאל,  יחסי ציבור )
טיפקס בפסטיבל ישראל|צילום: יואב איתיאל, יחסי ציבור

"וינה-איסטנבול- מוזיקה בין שתי האימפריות" 

פרויקט מיוחד של הפסטיבל במסגרתו יבוצעו שלושה קונצרטים המתמקדים במוזיקה מהמאה ה-18 ומפנים זרקור לאופן שבו תרבויות וזהויות מושפעות מיצירה מוזיקלית ומשפיעות עליה. החגיגה המוזיקלית הזאת תפגיש את הקהל עם הופעות חד-פעמיות של מיטב ההרכבים הבינלאומיים שיגיעו במיוחד לפסטיבל. האנסמבל האוסטרי "ארס אנטיקווה אוסטריה", בראשותו של גונאר לצבור - מהכנרים המובילים בעולם, יבצע בבכורה עולמית קונצרט מיוחד בשם "צבען של תרבויות". במרכז הקונצרט עומד דיאלוג בין יצירות של מלחינים וינאים שהושפעו מסגנונות חוץ-אוסטריים לבין יצירות שכתבו מלחינים שהגיעו לווינה ממדינות שונות בממלכה האוסטרו-הונגרית. ההרכב, שהוקם בשנת 1995, עוסק בחקר וביצוע יצירות אוסטריות אותנטיות שנוצרו בתקופת הבארוק אך לא זכו לחשיפה והכרה.

מתי? שישי, 2 ביוני, 13:00, תיאטרון ירושלים

"מערבה מכאן"

במלאת 40 שנה למותה של המשוררת, הפזמונאית, הסופרת והמתרגמת תרצה אתר, יעלה הפסטיבל בהפקה מקורית את "מערבה מכאן" - מופע שיצרו בנה של אתר, המוזיקאי נתן סלור, המפיק האמנותי משה ברון והמוזיקאי, המפיק והמנהל המוזיקלי ערן צור. במופע יבוצעו  שיריה המוכרים של אתר בעיבודים ים תיכוניים ובעיבודים עכשוויים אלקטרוניים. בין השירים: "אהבתיה", "אני חולם על נעמי", "שבת בבוקר", "מערבה מכאן", "בלדה לאשה" ו"אהבה יומיומית", כמו גם שירים בחשיפה ראשונה שיולחנו במיוחד עבור ערב זה. הזמרים המשתתפים הם אפרת בן צור, דיקלה, יובל דיין, נתן סלור, שלומי סרנגה וערן צור. 

מתי? חמישי, 8 ביוני, 21:00, תיאטרון ירושלים

תרצה אתר (צילום: דוד אולמר, באדיבות ארכיוני סופרים)
צילום: דוד אולמר, באדיבות ארכיוני סופרים

סאונד צ'רטר 

הפקת מקור שנוצרה במיוחד לחללי תיאטרון ירושלים על ידי היוצר והאוצר אילן וולקוב. וולקוב מציב את נגני אנסמבל המאה ה-21 ביחד עם מאיה דוניץ, מיכל אופנהיים, אסף תלמודי והזמרת הפולנייה מנוחה ביקונט, בפינות שונות ברחבי התיאטרון ויוצר משחקי מיקום-סאונד מפתיעים שמזמנים לקהל האזנה שיוצאת מהקונבנציה. המסע יתחיל ברחבת התיאטרון ויסתיים במופע באולם רבקה קראון. במהלך הערב ינוגנו יצירות מוכרות וחדשות: מסירינקס של דביוסי, מוטטים של וויליאם בירד ושל היינרך איזאק מתקופת הרנסנס, פנטזיות מאת פרסל מתקופת הבארוק ועד שורה של יצירות מהמאה ה-20 ומיצבי סאונד עכשוויים.

מתי? רביעי, 7 ביוני, 21:00, תיאטרון ירושלים

מחול ותיאטרון 

תיאטרון האינקובטור מציג "איוב"

הבמאי זוכה פרס איבסן, יוסי עזריאלי, והמוזיקאי יוסף ברנדשווילי, משתפים פעולה באורטוריה רחבת היקף - מסע מוזיקלי-תיאטרלי בעקבות הטרגדיה התנ"כית של איוב. היצירה מתמקדת באשת איוב, דמות שנויה במחלוקת שיש אף שכינו אותה "שליחת השטן". דרך כאבה משתקפים ייסורי איוב ודבקותו באמונה. בהצגה משתתפים ששון גבאי (בתפקיד איוב), קרן הדר (בתפקיד אשת איוב), אריק עשת (בתפקיד אלוהים) ושחקני תיאטרון האינקובטור. 

מתי? ראשון, 4 ביוני, 21:00 , תיאטרון ירושלים

לוסינדה צ'יילדס - "DANCE" 

לוסינדה צ'יילדס היא מהרקדניות והכוריאוגרפיות המשפיעות של המאה ה-20, בפסטיבל תציג צ'יילדס את "DANCE", יצירתה המכוננת שנוצרה בשנת 1979 ונחשבת לאבן דרך בתולדות המחול הפוסט מודרני. כעת מקבלת היצירה מימד היסטורי כאשר רקדני הלהקה רוקדים לצלילי יצירתו המקורית של פיליפ גלאס "Dance nos. 1-5" וברקע מוקרן הסרט שיצר האמן הקונספטואלי המנוח סול לויט עבור המופע ב-79'. צ'יילדס החלה את קריירת המחול שלה בשנות ה-60 כרקדנית בקולקטיב הניו יורקי Judson Dance Theatre ובשנת 1976 הייתה שותפה ליצירת האופרה האוונגרדית "איינשטיין על החוף" עם רוברט וילסון ופיליפ גלאס. מאז יצרה 50 עבודות שזיכו אותה במעמד והכרה עולמיים. 

מתי? מוצ"ש, 17 ביוני, 21:00, תיאטרון ירושלים

לוסינדה צ'יילדס (צילום: shally coha,  יחסי ציבור )
לוסינדה צ'יילדס|צילום: shally coha, יחסי ציבור

ישראל גלבאן FLA.CO.MEN 

ישראל גלבאן מגדולי הרקדנים בדורו, נחשב לפורץ דרך ייחודי בתחום הפלמנקו ומכונה על-ידי רבים "ניז'ינסקי של הפלמנקו". גלבאן בן למשפחת אמני פלמנקו: אביו הוא הרקדן המסורתי הידוע חוסה גלבאן (Jose Galvan) ואחותו היא הרקדנית פסטורה גלבאן (Pastora Galvan), והוא מזוהה עם סגנון ריקוד אישי שבו פרשנות עכשווית יוצאת דופן השומרת על זיקה חזקה למסורת לשפת הפלמנקו. ביחד עם שישה מוזיקאים הוא יבצע את  FLA.CO.MEN -יצירה הקוראת תיגר על הדימוי המיתולוגי של רקדן הפלמנקו, מפרקת ובונה מחדש את המסורת המוקפדת של ז'אנר הפלמנקו. ה-Daily Express, כתב עליו בעבר: "לכתוב על גלבאן כי הוא רקדן נפלא, יהיה כמו לכתוב על אלברט איינשטין שהוא די טוב בפיזיקה. מעולם לא ראיתי משהו מרחיק לכת כמותו. הדיוק והשליטה המוחלטת באיזון ובשיווי המשקל מעניקים לו את כרטיס הכניסה לליגת הגאונים. עוצר נשימה". 

מתי? שישי, 2 ביוני, 15:00; מוצ"ש, 3 ביוני, 21:00 , תיאטרון ירושלים

FLAMENCO (צילום: Hugo Guniel,  יחסי ציבור )
צילום: Hugo Guniel, יחסי ציבור

"הטייפ האחרון של קראפ"

רוברט וילסון, מענקי היוצרים והבימאים בדורנו, יגיע לפסטיבל עם המונודרמה "הטייפ האחרון של קראפ" - מחזה המופת מאת סמואל בקט. וילסון מביים את המחזה, מעצב את התפאורה ואף מגלם בעצמו את קראפ הזקן המאזין להקלטות שלו כצעיר ומתמודד עם זהותו, זיכרונותיו וקיומו בהווה. הצגת היחיד, שעשויה ביד אמן, היא הזדמנות נדירה להציץ מקרוב אל טכניקות העיצוב, הבימוי והמשחק של יוצר עלית עם איכויות עוצרות נשימה במפגש מכונן עם טקסט אגדי.

מתי? שני, 5 ביוני, 20:30; שלישי, 6 ביוני, 20:30, תיאטרון ירושלים

אירועים נוספים ורכישת כרטיסים ניתן למצוא באתר הפסטיבל.