אם סיפורו של שוק הספרים הישראלי היה נכתב כרומן מתח, עכשיו היה אמור להגיע החלק שבו הקורא עוצר את נשימתו. קרן מרקסטון, בעלת השליטה ברשת "סטימצקי", נקלעה למשבר כספי , איבדה את אמון הבנקים והטילה צל כבד על עתידה של רשת הספרים שקמה ב-1925. בחודשים האחרונים נקלעה גם סטימצקי עצמה למצוקה בשל נתוני מכירות חלשים, עובדה שרק החמירה את הצורך בהזרמת כספים. הקש האחרון הגיע לפני כשבועיים, כשאמיר קס, ממקימי מרקסטון ומי ששימש כיו"ר סטימצקי מטעמה, נהרג בתאונת דרכים. כל זאת כשהיה במגעים לגיוס הלוואות שתאפשר את המשך קיומה השוטף של הרשת. 

משמעות קריסתה האפשרית של סטימצקי לא מסתכמת רק בעובדי הרשת. בשוק ריכוזי של שני שחקנים מרכזיים ("סטימצקי" ו"צומת ספרים"), השלכות של מהלך כזה עשויות לפגוע גם בהוצאות הספרים, בתי הדפוס, שורה ארוכה של בעלי מקצוע (מאיירים, מתרגמים ועוד) וכמובן בסופרים, בעיקר בצעירים שבהם. מעבר לסגירת מקומות עבודה ופיטורי עובדים, גם צרכני הספרים בישראל ייפגעו. בהיעדר תחרות, מחירי הספרים עשויים לעלות והמבחר עשוי לקטון משמעותית.

גורם באחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל מנסה לעשות סדר בהשתלשלות האירועים: "ניהול לא נכון או משבר כללי בענף או בעיות בקרן מרקסטון, לא ברור מה הסיבה למשבר. מה שאנחנו כן יודעים הוא שכל הזמן צצים נתונים חדשים, ואף אחד לא יודע לומר בוודאות מהו גובה החובות של הרשת. עבור מרבית המו"לים למעלה מ-60 אחוז מהמכירות נעשות בסטימצקי מכיוון שיש לה שמונה סניפים יותר. התמוטטות שלה תהיה אסון גדול מבחינתנו כי לא יהיה איפה למכור את הספרים. נכון להיום קיבלנו את התשלום על חודש ינואר רק בערב החג, איחור של שבועיים בערך. החשש כרגע גדול מאד. יש הוצאות שהפסיקו לקנות ספרים, חלקן תוהות איך להתנהל בשבוע הספר של יוני הקרוב".

"צריך להבין שחוק הסופרים נתן מכה קשה להוצאות", ממשיך הגורם, "המכירות צנחו בדרמטיות. 40 אחוז פחות. במצב הזה המשבר עם סטימצקי הוא קריטי. הוצאות הספרים לא נתמכות על ידי גופים כמו קרנות קולנוע למיניהן. אם רשת כמו סטימצקי לא מסוגלת לשלם, זה מייצר חרדה להוצאות הגדולות והקטנות. אני רוצה להאמין שאחרי החג הרשת תימכר, אבל גם אז השאלה היא מי יהיה האיש שיקנה. יכול להיות שמי שיגיע יבחר לצמצם את חלקם של הספרים ברשת, ולהחליט שמחצית ממנה יוקדש לציוד משרדי למשל". 

מה יקרה אם הרשת בכל זאת תקרוס?
"כמו שבעבר היו חנויות ספרים רבות ולא רק שתי רשתות גדולות, גם אם סטימצקי תקרוס, יקומו רשתות וחנויות חדשות. אנשים אוהבים סיפורים והם ימשיכו לקרוא ספרים. הבעיה היא שבגלל המצב הקשה בענף, אין להוצאות הספרים את הזמן הזה להמתין עד לצמיחה של כוחות חדשים. לכן אני מקווה שהקונה החדש יהיה כזה שיאהב ספרים". 

סניף סטימצקי (צילום: עודד קרני)
"האמון ברשת שואף כרגע לאפס"|צילום: עודד קרני
"חצי מהשוק עשוי להיעלם"

"ההשפעה של פרשת סטימצקי ישירה וחמורה מבחינתי", מסביר רני גרף, הבעלים של הוצאת "גרף", המתמחה בספרי פנטזיה ונוער. בשבועיים האחרונים, מאז נודע מצבה הקטסטרופלי של הרשת, הוא מחשב את צעדיו בזהירות. "במידה וסטימצקי תיסגר, המשמעות היא שלמעלה ממחצית השוק שלי נעלם. התגובה המידית היא צמצום של התחייבויות מצד ההוצאה עד יעבור זעם. זה פוגע לא רק בספרות הצעירה, אלא גם בספרות המתורגמת ואפילו בספרות המצליחה והמוכרת. זה בלי לדבר על ההשפעה המשמעותית על הצרכן. אנחנו הרי לא נהיה ההוצאה היחידה שתנקוט בצעדי צמצום. כבר עכשיו אני מעביר לסטימצקי הרבה פחות ספרים. האמון שלי ברשת כרגע שואף לאפס. המשבר בינינו כל כך קשה, עד ששום צעד יחצ"ני לא יוכל לחפות עליו".

בימים כתיקונים קונה סטימצקי את הספרים מההוצאות. הרשת מרוויחה 60-70 אחוז מרווחי מכירות הספרים ומשלמת להוצאות מאוחר יותר. גרף, למשל, מקבל את כספו ב"שוטף פלוס מאה", כלומר רק לאחר שלושה חודשים. "אם הרשת אכן מתמוטטת, לא רק שחצי מהמכירות נעלמות לי, אלא יכול להיווצר חוב מספרים שכבר מכרתי", הוא מסביר. "הרי קו האשראי שניתן לסטימצקי יספיק ללא יותר מאשר שלושה חודשים. אני מוכרח למזער נזקים עתידיים. רק אחרי החג נכריע בהוצאה מה יהיו הצעדים בדיוק. מה שבטוח הוא שהמצב רחוק מלהיות שפיר".  

מ', שעובדת בסניף תל אביבי של סטימצקי בארבע השנים האחרונות, חזתה בהידרדרות הרשת מבפנים. אם תשאלו אותה, האשמה העיקרית בקריסה נופלת על ההנהלה הנוכחית בראשות המנכ"לית איריס בראל. "פעם היה לסטימצקי מונופול על שוק הספרים הישראלי. מונופול שהיה חיובי, כי סטימצקי פירושו היה איכות", טוענת מ', "היום זה התהפך לגמרי וסטימצקי נחשבת במקרה הטוב לשוק. מי שרוצה לקנות ספרים במקום איכותי הולך ל'תולעת ספרים' או ל'לוטוס'. להנהלה אין מושג מה קורה בחנויות של הרשת או עם העובדים. זה מגיע לרמה שאני נאלצת לשלוח ספרים חזרה כי המשלוחים שמגיעים לא מתאימים לגודל החנות. זו בזבזנות עצומה, כשמנגד העובדים ממשיכים להרוויח שכר מינימום".

לטענתה של מ' ההידרדרות של הרשת החלה בחיסול הנהלת סטימצקי המקורית. "המנהלים בסטימצקי מקבלים שכר גלובלי, בלי אפשרות לשעות נוספות. ככה חוסכים כסף כשמרימים חנות חדשה או פרויקט גדול. הייתה לי מנהלת אחת, בחורה מדהימה שעבדה ברשת במשך עשור, אשת ספר אמיתית, שפוטרה רק בגלל שביקשה העלאה במשכורת. באותו אופן עזבה את הרשת כמות עצומה של מנהלים מדהימים. כיום הכל נמצא על כתפיה של איריס בראל והניהול האגרסיבי שהיא מנהיגה. ברור לי שהיא אישה שמאוד מבינה בעסקים, אבל בתרבות היא לא מבינה דבר, ולכן הרשת מתמוטטת. ברגע שסטימצקי איבדה את השם שלה, היא איבדה את הכוח שלה ואת אחיזתה בקהל. אם בראל לא תוחלף, אין ספק שסטימצקי תיסגר".

עובד אחר שהסכים להתראיין לכתבה רואה את הדברים אחרת: "לא בטוח שמדובר בקריסה. בכל זאת, יש אינטרסים נוספים במשחק", הוא טוען, "ביניהם גם הצורך של 'ידיעות' לנפח את המשבר של סטימצקי במטרה לרכוש את ההוצאה במחיר אופטימלי. לכן גם אפשר לראות כתבות בנושא שמרוחות על שער 'כלכליסט' למשל. כרגע מנסים לשדר לנו שהכל בסדר, וזה בדרך כלל מעיד על כך שדברים לא ממש בסדר. הניהול של איריס יוצר תחושה של ניתוק. המנהלים מגיעים מטעמה והרבה פעמים יש תחושה שהם לא מבינים ספרים או מכירים את הרשת". ומה יקרה אם סטימצקי אכן תתפרק? "אין לי ספק שב'צומת ספרים' כבר מריחים דם ויחפשו הזדמנות להגדיל את נתח השוק שלהם. אבל בשורה התחתונה אם המחזור של סטימצקי יורד, כולם יושפעו. אני לא מאמין שנגיע לזה. השם של סטימצקי מספיק טוב כדי למצוא מישהו שיקנה אותו".

סניף סטימצקי (צילום: עודד קרני)
עם 25 שקל לספר, לא פלא שאנשים הפסיקו לתת ספרים במתנה|צילום: עודד קרני
הפרינט מת, יחי הדיגיטל

הסופר דודו בוסי מסמן את הסופרים הצעירים כמי שעשויים להיפגע בצורה משמעותית, במידה וסטימצקי תיסגר. "אני יודע שסופרים רבים נלחמו על 'חוק הסופרים', אבל לדעתי הוא ממש אסון. לא אסון עבור הסופר הוותיק אלא עבור הסופר שאיש לא מכיר. אני מנחה סדנאות כתיבה ועובד עם תלמידים מתקדמים, שנמצאים בשלבים של כתיבת רומן, וחושש מאוד מהעולם האכזרי שמחכה להם בחוץ. הרי למה שנסתכן בקניית ספר בעלות 80 שקל של מישהו שמעולם לא שמענו עליו, כשאפשר ללכת על בטוח ולקנות את החדש של גרוסמן או עוז? מהבחינה הזו, אם הרשת אכן תקרוס ולא יהיה היכן למכור את הספרים החדשים, הקטסטרופה עוד לפנינו".

יש גם מי שזיהו את המשבר העמוק של שוק הספרים בשנים האחרונות, וידעו לנקוט בצעדים הנכונים כדי לצמצם נזקים. גילי בר-הלל, מתרגמת ועורכת, הקימה לפני שנה את ההוצאה לאור "עוץ". בשל גודלה הצנוע של ההוצאה, החליטה שלא למכור את ספריה דרך סטימצקי. "הייתה לי רשימה ארוכה של סיבות, אבל הגדולה בהן הייתה שפשוט לא יכולתי להרשות לעצמי", היא מספרת, "לצד הסיבה הפרקטית, הייתה לי תחושה רעה מאוד. היה משהו בהתנהלות הרשת שנראה לי נואש. ובדיעבד, טוב מאוד שלא נכנסתי כי לא הייתי רואה גרוש על הספרים שלי". לבר-הלל יש גם תיאוריה לגבי הקשר הבעייתי בין מצב השוק לצרכני הספרים: "יש שם סממנים של התמכרות שמגיעה על חשבון הספרים וערכם. המבצעים האיומים האלה שחקן את ערכה של סטימצקי. אנשים מאד מבסוטים מזה ולא מבינים שהם למעשה מפסידים. הם מוכנים לשלם סכומי עתק על כרטיס זוגי לקולנוע, אבל בטוחים שספר חייב לעלות 25 שקל. לא פלא שאנשים הפסיקו להביא ספרים במתנה, זה הפך למוצר זול ולא מכובד. על הדרך הם הרסו גם את 'שבוע הספר', כי מי יבוא אם יש מבצעים כל השנה?".

בין אם מדובר בצניחה במכירות או בטקטיקה לצורך מכירה עתידית של סטימצקי, נראה ששוק הספרים נמצא בדרכו למהפכה. "העולם הספרותי המוכר לנו עומד להשתנות", מסביר דודו בוסי, "אנחנו הולכים לכיוון של ספרות דיגיטלית. חנויות הספרים עומדות להיעלם מהעולם בעוד עשור או שניים. לא "צומת" ולא "סטימצקי" ימשיכו במתכונת הנוכחית. זה סופו של עידן, כך שאולי הקריסה הזו תזרז את הפיכת השוק הישראלי לדיגיטלי. השוק הזה טוב והוגן עבור הסופרים. מי שייפגע יהיו המפיצים והמשווק שעושים את כל הכסף על גבם. הרי מספר שעולה 80 שקל, רואה הסופר 8 שקלים במקרה הטוב ו-2 במקרים של 4 במאה". גם בר-הלל מסכימה להערכה הזו: "המשבר יביא לקנייה באינטרנט והמהדורות הדיגיטליות יתחזקו. חנויות קטנות, מיוחדות ועצמאיות יקבלו תוקף גדול יותר עבור מי שמעוניינים 'להרגיש את הספר' לפני הקניה".

סניף סטימצקי (צילום: עודד קרני)
מחפשים אחרי בעלים שישקמו את הרשת|צילום: עודד קרני
עדיין לא מאוחר להציל?

אבל לא כולם שמים את כספם על הקרן הוירטואלית. רם אורן, מהסופרים המוכרים ביותר בארץ, לא ממהר להמר על התחליף המפוקסל. "אני באמת ובתמים מאמין שסטימצקי לא תקרוס", הוא קובע, "יימצא לה קונה או סידור שימשיך את קיומה. אני לא רואה את השוק בלי סטימצקי. גם לי, במעמדי הנוכחי, לא ברור אם אפשרי להתקיים בלי חנויות הספרים הגדולות. התחליף של הרשתות האלקטרוניות עוד לא מספיק דומיננטי. הבעיה של ספרי הדיגיטל נעוצה בשמרנות של הקורא הישראלי, שרגיל לנייר ולא בהכרח שש לעשות את המעבר הזה, וזאת למרות שבתיאוריה הספרים הללו מאוד אטרקטיביים. העניין הוא שזה עוד לא קרה, ולא יכול להיות שייווצר ואקום גדול כל כך בשוק. כרגע צריך לתת לסטימצקי את הקרדיט, לאפשר להם למצוא את בעלי ההון שייקחו בעלות על הרשת וישקמו אותה. מדובר בסך הכל ברשת חזקה עד כדי כך שהיא מוכרת את מרבית הספרים בארץ. נכון, הכל יכול לקרות כאן וגם איי.די.בי התמוטטה, אבל אני אופטימי, באופן כללי וגם במקרה הזה".

התקווה שסטימצקי תקום בכל זאת מהמשבר מאפיינת גם את מבקריה החריפים ביותר של הרשת, מתוך דאגה למצב שוק הספרים. "בסופו של דבר, עם כל הביקורת העצומה שיש לי כלפי סטימצקי ובעיקר כלפי ההנהל הבכירה, אני מאחל לרשת שתתקיים", מצהיר גרף, "זה פשוט טוב יותר עבורי. הרי רק לא מזמן עבר 'חוק הסופרים', שהצליח לנטרל את הדברים הגרועים שעשו הרשתות הגדולות. המבצעים המטורפים שבמסגרתם רק הן הרוויחו. זה נמנע עכשיו, כך שהוצאות ספרים מורידות את המחיר הקטלוגי של ספר ממאה שקלים – מחיר גבוה מאוד רק כי ברור היה שאף ספר לא יימכר מחוץ למבצע – למחיר של חמישים, שישים או מעט יותר. אז עד שהרשתות כבר לא עושות את העוול הזה, יש לי אינטרס גדול יותר בקיומן".

סניף סטימצקי (צילום: עודד קרני)
"מכירות פסח היו מצוינות"|צילום: עודד קרני
מסטימצקי נמסר בתגובה: "מנכ״לית הרשת זוכה לתמיכה אדירה בקרב העובדים וקיבלה מהם עשרות הודעות תמיכה. תרבות הניהול בסטימצקי היא מהטובות בישראל. כל בר דעת מבין שההנהלה הנוכחית דאגה ודואגת לחברה, לעובדים, לסופרים וללקוחות.

יצוין כי גם המו״לים הביעו אמון רב ברשת ובמנכ״לית וסייעו לעבור את ימי המשבר. דברי גרף נובעים מהעובדה שספריו אינם נמכרים ברשת והוא מנצל את הסיטואציה כדי לסגור חשבונות. סטימצקי תמכה מאז ומתמיד בחוק הסופרים, מתוך אמונה שהסופרים ראויים לשכר הולם עבור עבודתם ובמטרה לחזק את מעמד הסופרים והספרים בישראל. עוד יצוין, כי אנו מאוד מרוצים ממכירות הפסח שהיו מצוינות.

סטימצקי שילמה את כל חובותיה ותמשיך לעשות כן גם בעתיד. אנו מציעים לכולם לא להפיץ שמועות רעל, שאינן קשורות למציאות. רשת סטימצקי מאחלת חג שמח לכל בית ישראל"