סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
צילום: ניר בן זקן
יכולתי לפתוח את הכתבה הזו בסיפור על אותו שוטר תנועה שעצר אותי רק כי רצה לראות את האוטו, בדיווח על שלל נהגי המוניות שהתעניינו "איפה קנית את קיט השיפורים?", בהזכרת התגובות "סקודה?! היא נראית כמו הונדה" שקיבלתי בארוחה המשפחתית בשבת בצהריים בה נשאלתי בדבר סוג המכונית הכחולה הזו שהבאתי הפעם למבחן, ויכולתי גם לתאר את המבטים המופתעים של נהג פורשה בוקסטר וזוגתו הבלונדינית שנאלצו לנשום את אדי הפליטה מצמד האגזוזים של הצ'כית בכביש הררי אחד.

עוד ב-mako רכב 
סקודה חושפת גרסה ספורטיבית לאוקטביה החדשה
מבחן: גולף GTI מול מגאן RS ופוקוס ST
מבחן דרכים סיאט לאון קופרה

אין ספק, הרבה מאוד אירועים ל-48 שעות של אינטראקציה בין סקודה אוקטביה אחת לסביבה, הרבה יותר מכל המכונית האחרות, לא פעם מרשימות ויקרות בהרבה, בהן נהגתי לאחרונה.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
הגולף GTI לא נכחה במבחן ל-vRS אבל רוחה ריחפה כל העת מעל|צילום: ניר בן זקן

עם זאת, אני מעדיף לפתוח את הכתבה בעובדה שהאוקטביה vRS, הייתה אחת המכונית היחידות בקריירה העיתונאית שלי שגרמה לי לבלבול מוחלט, עד כדי כך שערב החזרתה לסוכנות פשוט ירדתי לחניה והתבוננתי בה ממושכות, כדי לתהות על קנקנה בפעם המי יודע כמה במהלך אותם יומיים במחיצתה.

שילוש האותיות vRS אולי לא מוכר כשם גנרי למכונית קומפקטית ספורטיבית כמו GTI של פולקסווגן ופיג'ו ואפילו לא כמו RS של רנו או פורד, אבל אם תראו אותו על אחוריה של אוקטביה, כדאי שתהיו מוכנים לכך שהיא תעלם לכם באופק, הרבה יותר מהר ממה שאתם מצפים ממראה של מכונית יעילה אך די אפרורית עם סמל החץ המכונף של המותג הצ'כי.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
נהגי מוניות ושוטרים גילו התעניינות |צילום: ניר בן זקן

ה-vRS אינה חדשה בליין דגמי סקודה, ולמעשה כבר בדור הראשון של האוקטביה הציע היצרן הצ'כי, שנרכש באמצע שנות התשעים על ידי פולקסווגן, גרסת vRS כחלק ממאמץ שינוי התדמית המזרח אירופאית שהייתה למותג. יתרה מזאת, לצד גרסת כביש חמה לאוקטביה, סקודה גם השתתפה באליפות הראלי העולמית WRC בסוף המילניום הקודם וניסתה לאתגר את האימפרזה טורבו והלאנסר EVO ששלטו בזירה באותן שנים.

למרות שעבר יותר מעשור מאז פגשתי בה לראשונה, האוקטביה vRS בדורה השלישי מנפצת את כל מה שמצפים מסקודה - זו מכונית עם אופי מורכב, מלאה קוטביות, ועל אף שאפשר לשייך לה חלק לא מבוטל מארסנל הקלישאות השחוקות של כתבי הרכב מ"זאב בעור של כבש" ועד "רוקדת על כל החתונות" הבטחנו לעצמנו לא ליפול למלכודות הללו ולבחון האם  האוקטביה vRS מצליחה לרקוח מכלול ראוי המשלב בין איכות גרמנית, שימושיות בניחוח צ'כי ואופי ספורטיבי מתבקש מאחת שחולקת את מרבית הקרביים עם הגולף GTI.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
כבר לא בדיוק "זאב בעור כבש" |צילום: ניר בן זקן

לא נראית כמו סקודה

האוקטביה משנות התשעים הייתה המכונית הראשונה של סקודה תחת בעלות פולגסווגן, אבל למרות קפיצת המדרגה הקיצונית שהיא הציגה בכל הנוגע לאיכות ויכולות לעומת דגמי סקודה הישנים, היא לא נראתה מרשימה באופן יוצא דופן וגם בדורה השלישי האוקטביה אינה משפחתית נאה במיוחד.
הדבר הכי טוב שניתן לומר על העיצוב החיצוני שלה הוא שכמו בעבר, גם כעת הוא לא כואב בעין ונראה כחלק מהעדר.

ה-vRS הנוכחית לעומת זאת, זוכה להרבה "נוצות קרב" כמו פגושים שונים ונפוחים יותר, יחידות תאורה קדמיות משולבות לד, גריל קדמי בולט ומושחר עם כיתוב vRS, צמד מפלטים רבוע, ספויילר אחורי בקצה תא המטען וחישוקי גלגל עצומים בקוטר 19" בצביעה אפורה מהם מבצבצים קאליפרים אדומים.
עם זאת, הביגוד הספורטיבי עדיין לא הופך אותה לנאה במיוחד, אך בניגוד לגרסאות vRS הקודמות כעת הספורטיבית מצ'כיה לא מנסה להסוות את אופיה בחזות "האוקטביה התמימה של השכן ממול" ונראה שאף אחד לא יטעה ויחשוב שמדובר בעוד רכב ליסינג משמים, במיוחד לא בצבע הכחול הבולט של רכב המבחן שמשך, כאמור, הרבה מאוד תשומת לב.

תא הנוסעים מרגיש שגרתי יותר ושלא כמו בגולף GTI, אינו מכיל מספיק ניחוחות ספורטיביים ובידול מתבקש כמו העיצוב החיצוני ופרט להגה עם שלוש צלעות וכיתוב vRS בתחתיתו, מושבים עם תמיכה צידית משופרת, כמה גימורי דמוי קרבון ותיפורים אדומים בשולי המושבים, ידית ההילוכים, בלם היד וההגה, הקבינה דומה מדי לגרסת הבסיס העממית.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
מוחצנת ובולטת מבעבר|צילום: ניר בן זקן

עם זאת, כמו בכל אוקטביה, הפלסטיקה מרגישה איכותית לרוב, תא המטען ענק (568 ליטר), תאי האחסון מרובים, והמרווח נדיב למדי (בסיס גלגלים - 268 ס"מ).

בכלל נראה כי מדובר במכונית הספורטיבית השימושית ביותר בצד השפוי של חצי מיליון שקלים והטרוניה היחידה היא על המושב האחורי הנוקשה והפחות נוח מזה של הגרסה הרגילה.

בסעיף האבזור ה-vRS בולטת לחיוב, במיוחד בהתחשב במחיר של 215 אלף שקלים ובהשוואה המתבקשת לגולף GTI קרובת משפחתה שיקרה ממנה ב-12 אלף שקלים ומגיעה בדורה השביעי עם רשימת אבזור קצרה מבעבר.
באוקטביה הספורטיבית תקבלו בקרת אקלים מפוצלת (עם פתחי אוורור גם למושב האחורי) מסך מגע בגודל 5.8” עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, ריפוד עור חלקי למושבים, בקרת שיוט, משוטים להחלפת הילוכים מההגה, חיישני תאורה, גשם וחניה אחוריים, מראות מתקפלות חשמלית, חלון שמש גדול, פנסי קסנון, חישוקים קלים בקוטר 19" ו-7 כריות אוויר.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
תא הנוסעים איכותי ומאובזר אך לא מספיק ספורטיבי |צילום: ניר בן זקן


לא מרגישה כמו סקודה
כמו שני הדורות הקודמים במשפחת vRS, גם החדשה עושה שימוש במכלולים של גולף GTI עם מנוע 2.0 ליטר טורבו שמפיק בדור הנוכחי 220 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים (רטובים) עם 6 יחסים. כוח לא חסר ובסיוע בקרת השיגור האוקטביה מהירה מאוד בכל מצב, עם זאת היא מרגישה קצת איטית ומגושמת בהשוואה לגולף GTI העדכנית שבחנו לא מכבר.

הנתונים הרשמיים מאמתים את התחושה הזו עם משקל עצמי של 1,445 ק"ג (75 ק"ג יותר מה-GTI) ותאוצה ל-100 קמ"ש 6.9 שניות (0.4 שניות יותר מהגולף).

עם מעט מאוד גומי ׁ(חתך 40) בין החישוקים לאספלט ומתלים קשיחים ומונמכים ב-1.2 ס"מ בהשוואה לגרסה הרגילה, נוחות אינה הצד החזק של ה-vRS והיא מעבירה את רוב שיבושי האספלט העירוני לישבני הנוסעים. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת משמעותית וגם בידוד הרעשים טוב למדי, כמעט ברמה של מכונית של מותגי פרימיום.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
כמו שני הדורות הקודמים במשפחת vRS גם החדשה עושה שימוש במכלולים של גולף GTI|צילום: ניר בן זקן

בשיוט בינעירוני המנוע חרישי (1,950 סל"ד ב-110 קמ"ש), אפילו מדי ביחס למכונית עם יומרות ספורטיביות ולצערנו נעדר את פצפוצי פריקת לחץ הטורבו בהעברת הילוכים בטורים גבוהים כמו בלאון קופרה, באודי S3  ובגולף GTI.

מי שרוצה קצת יותר "אקשן" יוכל להזמין את חבילת מצבי הנהיגה "vRS mode" בתוספת 3,000 שקלים המקנה בין היתר סאונד מנוע "שמח" יותר במצב הספורטיבי.

סקודה בחרה להשיק את ה-vRS הנוכחית בפסטיבל המהירות של גודווד בבריטניה. מדובר באירוע בו נחשפות בדרך כלל מכוניות על אקזוטיות בעלות תג מחיר גבוה פי 10 מזה של הצ'כית ואף יותר מזה, ועל אף שמן הסתם על הקרקע הזו ה-vRS לא ממש בלטה בין פרארי, למבורגיני, מקלארן ואסטון מרטין, מקום ההשקה היווה הצהרה ברורה לכך שה-vRS כבר לא מסתתרות בצילה של ה-GTI.

ימים ספורים לאחר שביקרנו בכמה כבישים אהובים בצפון עם אודי S3 וב.מ.וו 135M, החלטנו לקחת לאותו המסלול את הסקודה הלוהטת.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
האוקטביה בהחלט הפתיעה והפגינה בכביש המפותל יכולת גבוהה מאוד |צילום: ניר בן זקן

עם זכרונות טריים ממכונות נהיגה יקרות וחזקות בהרבה, נקודת הפתיחה של הצ'כית לא הייתה הכי טובה, אך עם צמיגים ספורטיביים ומתלים קשיחים שמבטלים כמעט לחלוטין את זוויות הגלגול, האוקטביה בהחלט הפתיעה והפגינה בכביש המפותל יכולת גבוהה מאוד עם רמת אחיזה אפילו גבוהה יותר מזו של ה-GTI ולא רחוקה מזו של ה-S3 המצוידת בהנעה כפולה.

עם זאת ועל אף שה-vRS בהחלט מסוגלת להראות את ישבנה המדושן ללא מעט מכוניות עם מסורת ותדמית ספורטיבית מפוארות, בהשוואה ישירה ל- GTI היא מרגישה קצת פחות מערבת ומתגמלת, ההגה בתגבור חשמלי מרגיש מעט יותר קל וקצת פחות אינפורמטיבי וגם השלדה מכוילת להיטיב את אחיזת הכביש, אבל פחות "שמחה" לשתף פעולה עם הנהג. בנוסף, בקרת היציבות מציגה אופי פחות מתירני מקרובת המשפחה הגרמניה (בשתי המכונות היא ניתנת לניתוק חלקי בלבד) וכאמור גם סאונד המנוע לא מרגיש מספיק מלהיב כמו ב-GTI.

סקודה אוקטביה VRS
מעט פחות מתקשרת וחדה מקרובות משפחתה - ה-GTI, הקופרה וה-S3

עם זאת, כשמפסיקים לנסות, ללא הצלחה, להרקיד אותה ברצף של העברות משקל ונוהגים נקי וחלק מגלים מכונה מהירה ביותר שלא מאבדת כוח גם ביציאות חזקות מסיבובים בזכות מערכת ה-XDS המדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה ומותקנת לראשונה ב-vRS.

בניגוד למכוניות ספורטיביות הצמאות לבנזין בכל מצב, צריכת הדלק של ה-vRS מפתיעה לטובה ועמדה במהלך המבחן על 12.2 קילומטר לליטר בנהיגה משולבת רגועה ולא הרבה פחות מ-10 קילומטרים לליטר בנהיגת אטרף.

הכי לא סקודה

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
צילום: ניר בן זקן
האוקטביה vRS היא הכי לא סקודה שיצאה מגבולות צ'כיה בשנים האחרונות - יש לה מראה נכון, ביצועים מרשימים בקו ישר ובכביש מפותל וכמו כל אוקטביה אחרת היא מציעה תא נוסעים מרווח ואיכותי.

מנגד, חייבים לציין שהתחושה על סיפונה קצת פחות עליזה מאשר בגולף GTI ושתא הנוסעים שלה נראה מעט קודר.

המפרט של ה-vRS למעשה מציג דו שיח בין בני זוג, המשלב את הדרישות השונות של הצדדים ממכונית חדשה ומציג פרקטיות מצוינת, אבזור נדיב ותיבה אוטומטית מצד אחד ופלפל ספורטיבי במראה החיצוני ובביצועים מאידך.

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
חבילה אטרקטיבית הכוללת ביצועים לוהטים אבזור מרשים ושימושיות משפחתית מצוינת |צילום: ניר בן זקן

הגולף GTI לא נכחה במבחן ל-vRS אבל רוחה ריחפה כל העת מעל ועל אף שנראה כי שום משפחה לא אוהבת תחרות ישירה בין בניה, במקרה זה אין מנוס מלציין שהסקודה נותנת יותר מהגולף בכמעט בכל תחום.

אמנם אין לה את השם האייקוני והמפורסם וגם התנהגות הכביש שלה קצת פחות מהנה ומתגמלת, אבל עם תג מחיר של 215 אלף שקלים, 12 אלף שקלים פחות מה-GTI המאובזרת בקמצנות, מדובר בעסקה אטרקטיבית למדי, דבר שכנראה מסביר נתון מרשים של 35 יחידות שנמכרו בתוך חודש ימים - יותר מהכמות הכללית של ה-vRS שמכרו כאן בשני הדורות הקודמים יחדיו.

 מבחן דרכים רנו קליאו RS ספורט

סקודה אוקטביה VRS (צילום: ניר בן זקן )
35 יחידות נמכרו בתוך חודש|צילום: ניר בן זקן