קוקאין (אילוסטרציה) (צילום: חדשות 2)
עסק שמגלגל סכומים גדולים |צילום: חדשות 2
הברחות סמים הן עיסוק לא חוקי ומסוכן אבל בה בעת גם מאוד רווחי והמבריחים הבכירים מתייחסים לזה כאל עבודה לכל דבר ובהתאם לכך הצטיידו בשלל  כלי רכב מסוגים שונים המתאימים למשימות הברחות חשיש, קוקאין והרואין מגבול ירדן ומצרים לשטח מדינת ישראל.

גורמי אכיפה מציינים שהסוחרים מתייחסים לבחירת כלי הרכב ברצינות גמורה ומדווחים על תצפיות בהם נראו סוחרים ומבריחים במהלך מבחנים לרכבים שונים בדיונות, בשטחים טופוגרפיים מדבריים והרריים.

עוד ב-mako רכב 
יד 1 מסוחר סמים: המשטרה מוכרת רכבי עבריינים 
רשלנות של פורד הפכה בעל פוקוס לבלדר סמים 
אמריקה: מותר להשתמש במריחואנה ולנהוג  

"חשוב להם שכלי הרכב יהיו מהירים, בעלי יכולת עבירות מאוד גבוהה בתנאי שטח מדבריים (דיונות, נקיקים, ואדיות וערוצי נחל) בעיקר בגבול ישראל מצרים וגם בצד הירדני", הסביר קצין משטרה שניהל כמה מבצעים גדולים נגד מבריחי סמים. "בגדול המטרה שלהם לבצע את ההברחה כמה שיותר מהר, כדי שלא נוכל לתפוס אותם על חם. לרוב המבריחים נוסעים עם חלונות כהים וחובשים כובעים שלא נזהה אותם. יכולת התמרון של הרכב בשטח היא חשובה מאוד עבורם. אני יכול להגיד בגדול שהם 'חולים' על ג'יפ סופה מתוצרת ישראל ואוהבים במיוחד מכוניות וטנדרים של טיוטה שנחשבים אמינים מאוד".

על פי הערכות של גורמים במשטרה, סוחרי הסמים והמבריחים רוכשים כלי רכב חדשים ומשומשים במיליוני שקלים מדי שנה - כסף קטן ביחס להברחות סמים המוערכות בהיקף של כשניים וחצי מיליארד דולר בשנה.

נמחץ ע
המבריחים בוחנים הייטב את הרכבים כדי שלא יקרו להם תאונות מסוג זה|צילום: דיילי מייל

אספנו לכם את כלי הרכב הכי מבוקשים על ידי מבריחי וסוחרי הסמים הגדולים בישראל הפועלים בעיקר בדרום הארץ:

1.  ג'יפ סופה
מאות ג'יפים מסוג זה נרכשו בשנים האחרונות על ידי אנשים המוכרים למשטרה כסוחרי ומבריחי סמים. כמה עשרות מהם נגנבו מבסיסי צה"ל והוברחו דרך סיני לישראל.

סופות רבות נרכשו כמשומשות ממכרזים של משרד הבטחון ועברו שיפוץ  במוסכים שבדרום הר חברון (במוסכים בחברון ובעיירה דהריה)  כדי לשפר את יכולות התמרון והעבירות שלהם בשטחים הקשים.

רבים מהם נצבעו בצבע חאקי הדומה לג'יפ צה"לי כדי להטעות את כוחות הביטחון בשטח. הסופה נחשבת לאחד הכלים המרכזיים של הסוחרים והמחירים יכולים לנוע בין אלפי שקלים בודדים לנבלה שחוטה לאחר שימוש של כוחות הביטחון ועד לכ-300 אלף שקלים לרכב מדוגם ומשופצר עם יכולות שטח קיצוניות.

ג'יפ שנגנב מבסיס צה
ג'יפ שנגנב מבסיס צה"ל ושימש סוחרי סמים

2.  טויוטה לנד קרוזר ארוך
רכב בעל יכולת שטח גבוהה עם שלדת סולם, משמש להברחות של כמויות גדולות של סמים. הוא מציג יכולת גדולה להכיל שקי חשיש והרואין ומנגד מתגלה כרכב נוח לגמיאת מרחקים על הכביש ובשטח. החיסרון הבולט הוא תג המחיר הגבוה שנע בין 160 אלף שקלים לאקזמפלר משנת 2007 ועד ל-370 אלף שקל למודל 2014.

אין תמונה
רכב שטח יעיל ומפנק

3.   מיצ'ובישי פג'ארו ארוך (בעיקר הדגמים מסוף המילניום הקודם)
סוס עבודה, רכב שטח אמין שבמשך שנים שלט בשוק הרכישות של עברייני סמים. נחשב לאחד הסמלים המסחריים של המבריחים. המנועים שלו שופצו ושופרו בשנים האחרונות ויש רכבים שאף צוידו בחלונות ממוגנים למניעת חדירת כדורים במקרה של הימלטות תוך כדי התקלות עם לוחמי צה"ל מחירון: בין 30 אלף שקל לרכב ישן מסוף שנות התשעים ועד 330 אלף לשנת 2014.

ניסאן פאג'רו 001
סוס עבודה קשוח

4.   טרקטורון
ליד כל בית של מבריח סמים שמכבד את עצמו תמצאו טרקטורון ישן או חדש. לרוב מדובר בטרקטורון החזק והמהיר ביותר הקיים בשוק.  הטרקטורון הוא כלי מהיר, בעל יכולת תמרון מאוד טובה ועבירות סופר גבוהה גם באזורים אליהם לא ניתן להגיע עם רכבי שטח קשוחים בגודל מלא. החיסרון - יכולת העמסת מטען מוגבלת יחסית אם כי מבריחים בהחלט יכולים להעמיס עליו כמה שקי חשיש או הרואין ולהצליח להמלט מידי המשטרה והצבא. מחירו מ-30 אלף שקלים לטרקטורנים בני כמה שנים ועד לדגמי קצה, כמו פולריס RZR900  מודל 2014, שמחירם מגיע ליותר מ-130 אלף שקלים.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
יכולות עבירות ותמרון מצוינות |צילום: נעם וינד

5.   אופנוע שטח
אופנועי השטח נחשבים לכלי עזר חשובים למבריחים המאפשרים ניידות מהירה בשטח ומסייעים להמלטות מכוחות החוק. המגוון עצום וכולל אופנועים בנפח של מ-125 סמ"ק ועד למעלה מאלף סמ"ק. המחיר - מאלפי שקלים בודדים ועד קרוב ל-150 אלף שקלים.

אופנועי אנדרו (צילום: רונן טופלברג)
כלי טוב לתצפיות והחמקות מכוחות החוק|צילום: רונן טופלברג

6. טויוטה קורולה (בעיקר הדגמים היותר ישנים)
זוכה לביקושים ערים להברחות בשטחים קלים או שימוש על הכביש הודות למוניטין אמינות בלתי שביר גם בתנאי שימוש קשים. בנוסף, הקורולה מצוידת במנוע חזק ויציבות כיוונית טובה. המבריחים אוהבים את הקורולות וניתן לראות אותן לא פעם חונות בצירי ההברחה או סמוך לבתיהם. מחירון: מעשרת אלפים שקלים לרכב משנות התשעים ועד ל-130 אלף שקל לדגם משנת ייצור 2014.

אין תמונה
אמינות גבוהה ושרידה בתנאים קשים

7.   טנדר טויוטה היילקס
נחשב לטנדר מרשים ובעל יכולת תמרון טובה בשטח. הארגז מאפשר להוביל כמויות גדולות של סחורה, אך מעל כל זהו המבנה החסון הבלתי ניתן לשבירה שלעולם לא מתקלקל שהפך את ההיילקס לאהוב במיוחד על הסוחרים. המחירים - מ-20 אלף שקלים לרכב בן יותר מעשור ועד מעל ל-250 אלף שקל לשנת 2014.

טויוטה היילקס (צילום: wikimedia.org)
טנדר שאי אפשר לשבור|צילום: wikimedia.org

8.   סקודה אוקטביה
מכונית שהפכה בשנים האחרונות לאופנתית בקרב עברייני הסמים בדרום. האוקטביה, האהובה על נהגי מוניות ומשמשת את המשטרה, נחשבת לרכב נוח, מרווח, אמין ויציב.   מחירון: בין 50 אלף שקלים לאוקטביה סטנדרטית משנת 2007 ועד ל-215 אלף שקלים לדגם ה-VRS הספורטיבי משנת 2014. 

אין תמונה
הוכיחה את עצמה בתור מונית ובכוחות הביטחון

9.  הונדה סיוויק האצ'בק (בעיקר הדגמים הישנים)

משמשת  את המבריחים לנסיעות יומיומיות בעיקר להעברת משלוחים קטנים ופגישות עבודה. לזכותה מנוע חזק וספורטיבי ופוטנציאל שיפורים לא מבוטל. בהתאם לכך לא מעט אקזמפלרים זכו לשדרוגים כמו החלפת מנועים, התקנת גלגלים גדולים יותר, חלונות כהים ואביזרים רבים נוספים. המחיר - בין 15 אלף שקלים לסיוויק משנות התשעים ועד 145 אלף שקלים למודל 2014.

הונדה סיוויק קופה (צילום: אוטו)
פוטנציאל לשיפורים |צילום: אוטו

10.  פולקסווגן פולו

רכב, בעיקר בדגמים הפחות חדשים שלו, שנחשב למבוקש על ידי סוחרים שיכולתם הכספית נמוכה ומשמש לפגישות עם לקוחות קצה. לזכותו מראה תמים שלא מעורר חשד, מנוע חזק ואחיזת כביש טובה. המחירים נעים מ-40 אלף שקלים ל-1.6 משנת 2007 ועד 150 אלף שקל ל-GTI משנת 2014.

פולו (צילום: נעם וינד)
רכב מהיר ונסתר אל הכלים למשלוחים |צילום: נעם וינד

 

שלילת רישיון למשתמשי מריחואנה רפואית?